Gå til innhold

Psykotisk bror og tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet inn pga. min bror som tror han kan høre stemmer fra vår døde mor. Han mener altså at hun snakker til ham fra "limbo", og han er sannsynligvis psykotisk.

Jeg har sagt til ham at jeg tror han kan være syk, han er ikke helt imot dette, men han mener at stemmene han hører helt sikkert er virkelige. Jeg sier da at jeg respekterer det han tror, men at det virker rart for meg siden jeg jo ikke kan høre noe. Virker som han slår seg til ro med dette.

Jeg har snakket med fastlegen hans (den samme som jeg har faktisk) og sagt at jeg ikke vil at han skal tvangsinnlegges. Jeg vil unngå dette for alt i verden, min bror sier jeg er det eneste mennesket han stoler på. Jeg kan bare ikke svikte ham her. Vår lege har foreslått at min bror kommer til undersøkelse hos ham frivillig (på kort varsel). Min bror sier det er ok, men han vil at jeg skal bli med, også inn til legen. Han vil at jeg skal passe på at han ikke blir tvangsinnlagt. Han vil nemlig ikke innlegges, men sier han kan være villig til å gå til psykolog og forsøke medisiner. Men han vil ha en slags garanti for å ikke bli tvangsinnlagt ved at jeg er med ham. Da tenker jeg: Hvis min bror møter opp til timer og tar medisiner, så er det vel ingen som kommer til å tvangsinnlegge ham? For da mottar han jo frivillig behandling, så da mener jeg at jeg kan gi ham en slags garanti ved å si: Ja, hvis du går til timer og tar medisiner, da kan jeg garantere deg at de ikke vil tvangsinnlegge deg. Kan jeg si dette til ham med ordene i behold?

Vår stefar ønsker å mobilisere stort med politi og hva vet jeg for å få ham tvangsinnlagt, men jeg er tross alt nærmeste pårørende og jeg har snakket med legen hans. Så hvis min bror er villig til behandling på sine premisser så er vel det hundre ganger bedre enn tvangsinnleggelse? Min stefar føler seg altså delvis truet fordi min bror vil ha ham ut av huset han bor i, men min bror har ikke gjort annet enn feks å si "du burde ikke bo der, du fortjener det ikke". Og min stefar har heller ikke behandlet min bror like bra bestandig. Jeg regner med min stefar ikke kan gå forbi meg til min fastlege og be om tvangsinnleggelse når jeg allerede har snakket med fastlegen? Jeg mener min "løsning" med at jeg og bror går sammen til legen burde være den beste?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det avgjørende her er at han tar antipsykotisk medisin regelmessig i de doser legen anbefaler.

Om han gjør dette, er det intet grunnlag for tvangsinnleggelse med mindre han er til alvorlig fare for seg selv eller andre.

Skrevet

Det avgjørende her er at han tar antipsykotisk medisin regelmessig i de doser legen anbefaler.

Om han gjør dette, er det intet grunnlag for tvangsinnleggelse med mindre han er til alvorlig fare for seg selv eller andre.

Takk for svar. Jeg skal forklare det til ham. På den måten har han faktisk selv kontroll på om han tvangsinnlegges eller ikke, så lenge han er villig til å ta medisinene.

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal forklare det til ham. På den måten har han faktisk selv kontroll på om han tvangsinnlegges eller ikke, så lenge han er villig til å ta medisinene.

"Jeg skal forklare det til ham. På den måten har han faktisk selv kontroll på om han tvangsinnlegges eller ikke".

Riktig, la det være opp til ham om han skal innlegges eller ikke, minn ham på det ofte og vær tydelig og direkte med ham dersom du opplever situasjoner med ham hvor han tviler på om han vil ta medisinene sine. På den måten unngår du å stå for sviket dersom han blir så dårlig at han må innlegges. Flott at han har deg som pårørende. Å taue din bror inn med politi og det som er gjør bare vondt verre, det har ingen hensikt så lenge han tar de medisiner han skal og ser sin behandler/lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...