Gå til innhold

Mange barn trives ikke i barnehagen

Gjest best hos mor

Anbefalte innlegg

Det spørs litt hva hun mener med at det skal skje noe hele tida.

Om et barn er vant til en balansegang mellom det å være alene og det å være sammen med andre, så vil det også ønske en balansegang i det er nå min oppfatning.

Desse barna vil også foretrekke å stoppe opp, reflektere over livet og kjenne på sine egen krativitet. Jeg sier ikke at hennes barn ikke har fått oppleve kjedsomhet. Men ut fra det hun skrev, at det måtte skje noe helst hele tiden så ville jeg være betenkt.

Mine barn har også gått i barnehagen. Men jeg skulle gjerne ønsket vi hadde hatt råd til at jeg gikk hjemme mens de var små. Jeg er veldig glad min mor var hjemme med meg. Jeg var ganske sosial men hadde også mye tid til å tenke, reflektere og få inn sunn fornuft.

''Det spørs litt hva hun mener med at det skal skje noe hele tida.''

Det har caprice forklart ovenfor her, det kan tenkes dere snakket litt forbi hverandre.

''Om et barn er vant til en balansegang mellom det å være alene og det å være sammen med andre, så vil det også ønske en balansegang i det, er nå min oppfatning.''

Det er da ikke mange barn (unntak ved oppvekst på institusjon?) som ikke opplever denne balansegangen, det er vel bare balansepunktet som varierer litt?

''Disse barna vil også foretrekke å stoppe opp, reflektere over livet og kjenne på sin egen kreativitet.''

Tja. Jeg tror den blir litt for kategorisk.

''Men ut fra det hun skrev, at det måtte skje noe helst hele tiden så ville jeg være betenkt.''

Hva skal man gjøre med slike barn da, utover å være betenkt? Sende dem på yogakurs?

''Jeg var ganske sosial, men hadde også mye tid til å tenke, reflektere og få inn sunn fornuft.''

Datteren min rakk dette fint, selv om hun gikk i barnehagen. Hun er i dag en fornuftig 21-åring. Sønnen min derimot, har foreløpig ikke tatt seg særlig mye tid til refleksjon, bortsett fra rundt hvem som komme til å havne i førstelagstroppen i fotball gutter 1999. Men jeg tror ikke det er barnehagens skyld. Han har ikke hyperaktive foreldre heller, han er en slags mutasjon. Men jeg ser at han har massevis av liknende kompiser, så jeg

tror noe av dette sitter i Y-kromosomet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har du sikkert fått lov å kjede seg som barn.

Se på barn/unge som ikke rydder, vasker, bruker penger de ikke har osv. Hva tror du det er et resultat av?

Tror du det er et resultat av at de ikke har kjedet seg? Det er jo ikke sånn at barn som kjeder seg til slutt begynner å rydde og vaske fordi det er så mye morsommere enn å kjede seg. Det er jo kjedelig å vaske også, det synes hvertfall jeg som er voksen. Tror man må mase på de fleste barn (og mange voksne..;) for å få dem til å rydde og vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på barn/unge som ikke rydder, vasker, bruker penger de ikke har osv. Hva tror du det er et resultat av?

Jeg tror ikke det at ungdom er slappe med rydding og vasking, nødvendigvis har samme årsak som at noen av dem har dårlig økonomistyring. Tror du det er en felles grunn til disse to tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det at ungdom er slappe med rydding og vasking, nødvendigvis har samme årsak som at noen av dem har dårlig økonomistyring. Tror du det er en felles grunn til disse to tingene?

Det kan være det, da begge deler kan handle om å utsette behovstilfredstillelse. Altså et sterkt ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best hos mor

Nå var dette bare eksempler på hva jeg tror mangel på kjedsomhet kan føre til.

Jeg mener ikke at TV er noe bedre enn å være sammen med venner. Heller tvert om.

Det viktigste er at barnet får nok tid til å tenke grundig gjennom hvilke valg de skal ta, f.eks om det skal begynne å drikke eller ikke, at de får evnen til å tenke over hva som skjer rundt seg, får evnen til å føle empati, får evnen til å kunne trøste seg selv får tid til å tenke over hva de vil bli m.m.

Barn som ikke får nok alenetid og som blir fylt med ytre stimuli til enhver tid, enten det nå er sosoal omgang hele tiden eller spill og data får ikke muligheten til å tenke/reflekte godt nok slik jeg ser det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Da har du sikkert fått lov å kjede seg som barn. ''

Det fikk jeg, og det gjør barna mine, til tross for travle foreldre og lang fortid i barnehage. Det er jo nettopp når barna kjeder seg at foreldrene får inntrykk av at det "må skje noe hele tiden".

''Se på barn/unge som ikke rydder, vasker, bruker penger de ikke har osv. Hva tror du det er et resultat av?''

Det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best hos mor

''Da har du sikkert fått lov å kjede seg som barn. ''

Det fikk jeg, og det gjør barna mine, til tross for travle foreldre og lang fortid i barnehage. Det er jo nettopp når barna kjeder seg at foreldrene får inntrykk av at det "må skje noe hele tiden".

''Se på barn/unge som ikke rydder, vasker, bruker penger de ikke har osv. Hva tror du det er et resultat av?''

Det er en annen diskusjon.

Er for såvidt delvis enig i det du skriver. Men kjedsomheten bør også kunne medføre noe konstruktivt. Hvis barnet ikke greier å aktivisere seg selv alene etter en stund med kjedsomhet har de kanskje et problem. Mitt barn på seks år ble f.eks sint i går nar hun ikke fikk se på TV og hun sa det var så kjedelig. Etter fem til ti minutter storkoste hun seg med en kreativ og aktiv lek alene. Det må altså ikke skje noe hele tiden utenfra for at hun skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for såvidt delvis enig i det du skriver. Men kjedsomheten bør også kunne medføre noe konstruktivt. Hvis barnet ikke greier å aktivisere seg selv alene etter en stund med kjedsomhet har de kanskje et problem. Mitt barn på seks år ble f.eks sint i går nar hun ikke fikk se på TV og hun sa det var så kjedelig. Etter fem til ti minutter storkoste hun seg med en kreativ og aktiv lek alene. Det må altså ikke skje noe hele tiden utenfra for at hun skal ha det bra.

Men du forstår vel at mennesker er forskjellig?

At du (og barnet ditt) setter stor pris på tid til refleksjon og alenetid er jo fint for deg, men alle personligheter er ikke slik. Jeg tror ikke alenetid er nødvendig for at barn skal lære seg empati, for å si det slik.

Det betyr selvfølgelig ikke at foreldre skal bøye seg i vinkel for å tilfredstille aktive og utadvendte barn, men det er ikke noe feil med unger som har det best i flokk. Mange vokser jo opp i generasjonsbolig eller i familier med 3+ barn. Det er ikke noe i veien om man helst ønsker å være sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dette bare eksempler på hva jeg tror mangel på kjedsomhet kan føre til.

Jeg mener ikke at TV er noe bedre enn å være sammen med venner. Heller tvert om.

Det viktigste er at barnet får nok tid til å tenke grundig gjennom hvilke valg de skal ta, f.eks om det skal begynne å drikke eller ikke, at de får evnen til å tenke over hva som skjer rundt seg, får evnen til å føle empati, får evnen til å kunne trøste seg selv får tid til å tenke over hva de vil bli m.m.

Barn som ikke får nok alenetid og som blir fylt med ytre stimuli til enhver tid, enten det nå er sosoal omgang hele tiden eller spill og data får ikke muligheten til å tenke/reflekte godt nok slik jeg ser det..

Kjære best hos mor. Jeg kommer aldri aldri til å fortelle min 11 åring at hun i stedet for å leke med vennene sine (ofte svært kreativ lek) skal sitte inne og reflektere over livet og sine valg. Hun er (tro det eller ei) en svært empatisk og reflekterende liten frøken til tross for at hun bruker lite tid alene på rommet sitt. Jeg har som tidligere sagt aldri brukt spesielt mye tid på å aktivisere henne, men selvsagt gjør vi som alle andre familier også hyggelige ting sammen som skitur, tur i skogen, stranden, geocaching, kino etc. Men vi kan fint også ha helger der vi gjør null niks, og barna har frilek med venner. Jenta fungerer helt normalt på skolen og er ikke et uromoment i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er jo helt sikkert barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var jeg hjemme hos mor til jeg var 3 år, og etter det var jeg hos dagmamma annenhver uke til jeg begynte på skolen. Jeg hadde det bra, det var ikke det, men jeg hadde ingen på min egen alder å leke med, og det var et savn. Og jeg var kjempemisunnelig på fetteren min som gikk i barnehage.

Mine barn har gått i barnehage fra de var 3 og 2 år gamle. De har stortrivdes hele veien. Men så har jeg vært superfornøyd med barnehagen og personalet der også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stolt og glad mor

Da jeg var liten var jeg hjemme hos mor til jeg var 3 år, og etter det var jeg hos dagmamma annenhver uke til jeg begynte på skolen. Jeg hadde det bra, det var ikke det, men jeg hadde ingen på min egen alder å leke med, og det var et savn. Og jeg var kjempemisunnelig på fetteren min som gikk i barnehage.

Mine barn har gått i barnehage fra de var 3 og 2 år gamle. De har stortrivdes hele veien. Men så har jeg vært superfornøyd med barnehagen og personalet der også :-)

Sånn hadde jeg det og, de på min alder gikk i barnehage og når de kom hjem var det middagstid og lite tid til å leke med meg... da ble det mest i feriene jeg hadde noen å leke med. Jeg hadde lite sosial trening og mistrivdes på skolen, de som hadde gått i barnehage hadde fått masse sosial trening og fikk lett venner pluss de kjente mange fra før pga barnehagen.

Derfor sender jeg mine barn i barnehage med god samvittighet, begge begynte ca. 11 mnd gamle og det går superfint med de, de stortrives og er så blide og fornøyde hver gang jeg henter de, har fått mange gode venner og jeg tror ikke vi hadde blitt kjent med de i nabolaget hadde d ikke vært for barnehagen, folk er jo på jobb hele dagene og da ser vi ikke naboene...

Nei, hurra for barnehager! Og så mye de lærer der, treåringen min kan alfabetet og teller til ti på engelsk og 25 på norsk og jeg vet ikke hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...