Gå til innhold

For gal til å jobbe,for frisk til å få psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Norknight
Skrevet

Jeg er enten bipolar 2 eller har en ustabil prsonlighets-forstyrrelse.Det er UPF som står i mine papirer.Er det likevel Zoloft 100 mg som er mest optimalt for meg?

Jeg fikk sparken fra ASVO da jeg fikk en psykose og gikk fysisk til angrep på en av de ansatte.Jeg føler meg ok så lenge jeg tar medisiner,får nok hvile ok mat regelmessig.Jeg har blitt nektet jobb på en annen vernet bedrift Norasonde,fordi jeg var ærlig.De ønsker ikke en "voldsmann og galning" kan jeg nesten høre de hvisker seg i mellom.

Jeg har blitt nektet behandling ved LIllestrøm DPS seksjon for tidl int og rehab da de mener jeg er for frisk!!

Jeg føler at jeg har havnet mellom 2 stoler og vet ikke min arme råd.Min sønn skal bli min hjelpeverge,slik at jeg får råd til å få inn ett rengjøringsbyrå.Så vil jeg få hjemmehjelp i min kommune.

Hvorfor får fanger bedre behandling en de syke? Bør man ikke heller legge inn ett depot,om man er redd for at pasienten skal "gå amokk"?

Eneste feilen jeg har gjort er at jeg er enebarn,har mistet mine foreldre,kone og barn i skillsmisse og min jobb og min helse.

Føler at NAV er ute etter å ta meg siden jeg da fydkligvis har planlagt angrepet på denne medarbeideren og ikke er psykisk syk.Og jeg som trodde at en akutt psykose var ett tegn på sykdom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis voldsepisoden ligger langt tilbake i tid og du ikke har gjort noe tilsvarende forøvrig, så synes jeg du burde gis mulighet til å jobbe i en vernet bedrift.

Men hvordan tenker du at du skal kunne jobbe hvis du fungerer såpass dårlig som du har beskrevet her på dol? Du sier at du knapt beveger deg, er tung og trenger hjemmehjelp og hjelpeverge?

Skrevet

Hvis voldsepisoden ligger langt tilbake i tid og du ikke har gjort noe tilsvarende forøvrig, så synes jeg du burde gis mulighet til å jobbe i en vernet bedrift.

Men hvordan tenker du at du skal kunne jobbe hvis du fungerer såpass dårlig som du har beskrevet her på dol? Du sier at du knapt beveger deg, er tung og trenger hjemmehjelp og hjelpeverge?

Skjønner ikke hvorfor du ikke får antipsykotisk medisin, den historien om vold på arbeidsplass grunnet paranoia, skulle da være mere enn nok.

Norasonde har jeg selv vært på, jeg sluttet på dagen, men var da heller ikke veldig motivert.

Vet ikke om det er slik nå lenger, men før var psykiatrien på romerike veldig underutviklet. Feks da jeg var førsteganssyk i 1992 med schizofreni, fikk jeg ikke noe interminsplass, men ble dumpet på ett psykehjem med folk som satt å dreit på seg. Håper for din skyldatt det har blitt bedre der, men i 1990 var det dårlig med plasser, og dårlig med psykiatere.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du ikke får antipsykotisk medisin, den historien om vold på arbeidsplass grunnet paranoia, skulle da være mere enn nok.

Norasonde har jeg selv vært på, jeg sluttet på dagen, men var da heller ikke veldig motivert.

Vet ikke om det er slik nå lenger, men før var psykiatrien på romerike veldig underutviklet. Feks da jeg var førsteganssyk i 1992 med schizofreni, fikk jeg ikke noe interminsplass, men ble dumpet på ett psykehjem med folk som satt å dreit på seg. Håper for din skyldatt det har blitt bedre der, men i 1990 var det dårlig med plasser, og dårlig med psykiatere.

Du la kommentaren din under mitt svar. Kanskje lurt å poste det rett under Norknight sitt innlegg også.

Gjest rumpetroll
Skrevet

Du la kommentaren din under mitt svar. Kanskje lurt å poste det rett under Norknight sitt innlegg også.

Du følte ikke at første leddsetning var til deg? ;-)

Skrevet

Du følte ikke at første leddsetning var til deg? ;-)

Litt mer enn første leddsetning ;-)

Gjest Norknight
Skrevet

Jeg overdriver hvis du tror at jeg ikke er i stand til å gå 1 km.Jeg får vondt i høyre kne og kan nok ikke gå på en uke,men jeg klarer fint å gå noe.Og jeg kan gå hvis jeg vil,men 150 kg sliter jo på kroppen.Mulig at jeg er lat.Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?

Handler lite 3-4 dager i uka,da kommer jeg meg ut litt.Handler jeg mye en dag i uka blir jeg sittende her ved pcn de andre 6 dagene eller forran tvn.Sofaen er også deilig og inbydende,og jeg har mange bøker jeg skulle ha lest.

Jeg har høyt blodtrykk og tar betablokker.Men har ikke diabetes eller andre somatiske plager annet en h kne ved mye eller langvarig belastning.Derfor går jeg aldri mer enn 100 meter.Da kjører jeg heller.

Klarer fint å jobbe 50% om jeg får sjangsen.Det som skjedde var i 2008 eller 2009.

Bruker nå andre medisiner og vil ikke trappe ned så lenge de fungerer optimalt.

Har ikke blitt så sint mer en 1-2 ganger,og klarer å roe meg ned selv.Jeg forstår at andre oppfatter meg feil.De tror at jeg er sterk og farlig,bare fordi jeg er stor.

Klarer nok ikke 10 kg på h arm med 15 repitisjoner.Men 5 bør jeg klare.(Har jeg klart 7 tro?)

Gjest Norknight.
Skrevet

Litt mer enn første leddsetning ;-)

Hva er første leddsetning? Mener dere første avsnitt

Da er dette andre i så fall.

Skrevet

Jeg overdriver hvis du tror at jeg ikke er i stand til å gå 1 km.Jeg får vondt i høyre kne og kan nok ikke gå på en uke,men jeg klarer fint å gå noe.Og jeg kan gå hvis jeg vil,men 150 kg sliter jo på kroppen.Mulig at jeg er lat.Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?

Handler lite 3-4 dager i uka,da kommer jeg meg ut litt.Handler jeg mye en dag i uka blir jeg sittende her ved pcn de andre 6 dagene eller forran tvn.Sofaen er også deilig og inbydende,og jeg har mange bøker jeg skulle ha lest.

Jeg har høyt blodtrykk og tar betablokker.Men har ikke diabetes eller andre somatiske plager annet en h kne ved mye eller langvarig belastning.Derfor går jeg aldri mer enn 100 meter.Da kjører jeg heller.

Klarer fint å jobbe 50% om jeg får sjangsen.Det som skjedde var i 2008 eller 2009.

Har ikke blitt så sint mer en 1-2 ganger,og klarer å roe meg ned selv.Jeg forstår at andre oppfatter meg feil.De tror at jeg er sterk og farlig,bare fordi jeg er stor.

Klarer nok ikke 10 kg på h arm med 15 repitisjoner.Men 5 bør jeg klare.(Har jeg klart 7 tro?)

''Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?

''

Det sier nok primært at du ikke er vant til å anstrenge kroppen. Din livsstil er helsefarlig, men det vet du vel?

Men når det gjelder ønsket ditt om å få jobbe i vernet bedrift, så synes jeg du skal fremme ønsket på nytt.

Skrevet

Hva er første leddsetning? Mener dere første avsnitt

Da er dette andre i så fall.

Første leddsetning, er det som står foran det første kommaet i innlegget ditt.

Skrevet

''Mulig at jeg er lat.Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?''

Litt pussig det der. Mange overvektige godtar at de har smerter på grunn av overvekten, men å røre seg det vil de ikke fordi de da får smerter av det? Om du rører deg såpass at du blir i bedre form vil smertene også bli mindre - og det vet du godt.

Og jeg skjønner ikke helt at du mener du uten problemer vil klare en 50% stilling (mener jeg leste det i et av innleggene dine i denne tråden) når du i samme innlegg sier at du ikke går mer enn 100 m i strekk. Skal du i jobb bør du ha en viss fysisk helse også!

Skrevet

''Mulig at jeg er lat.Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?''

Litt pussig det der. Mange overvektige godtar at de har smerter på grunn av overvekten, men å røre seg det vil de ikke fordi de da får smerter av det? Om du rører deg såpass at du blir i bedre form vil smertene også bli mindre - og det vet du godt.

Og jeg skjønner ikke helt at du mener du uten problemer vil klare en 50% stilling (mener jeg leste det i et av innleggene dine i denne tråden) når du i samme innlegg sier at du ikke går mer enn 100 m i strekk. Skal du i jobb bør du ha en viss fysisk helse også!

I en vernet bedrift vil det normalt være muligheter for jobbe selv med begrensede forutsetninger. Så selv om jeg også mener han bør gjøre noe med livsstilen, så tror jeg at det å begynne i jobb kanskje kan være det som gir et dytt i riktig retning.

Skrevet

Gjest Norknight
Skrevet

Når man kan sitte og jobbe,skjønner jeg ikke helt problemet.Man får jo ikke betalt i slike vernede bedrifter,og kan godt være hjemme en dag om jeg har vondt i ett kne.

En fysioterapaut ville at jeg skulle trene kneet mitt bra.Det funka ikke for meg.Men en ukes hvile funka mye bedre.

Rart dette med mennesker og vekt.En bil som er tung bruker mer bensin en en som er lett.En bil som har lav kilimeterstand er bedre enn en som har gått langt.

Hvorfor er det da galt at jeg parkerer min gamle lastebil i garasjen,og bare tar den ut ved behov?

Smerter er jo ett selvfølgelig tegn på at jeg gjør noe galt.

Gjest Norknight
Skrevet

''Når man får smerter av å anstrenge seg,sier vel det noe om kroppen?

''

Det sier nok primært at du ikke er vant til å anstrenge kroppen. Din livsstil er helsefarlig, men det vet du vel?

Men når det gjelder ønsket ditt om å få jobbe i vernet bedrift, så synes jeg du skal fremme ønsket på nytt.

Jeg jobbet i ca 3 måneder på vaskeriet til Asvo.Har aldri svettet så mye på en jobb noensinne.Det var da deilig etter 2 timer å drikke litt vann og sitte ute sammen med røykerne i 5-10 min.

Heldigvis fikk jeg en stol å sitte på mens jeg jobbet.Det var min lykkeligste tid.Hadde jeg jobbet i 4 mnd hadde jeg fått dekket reisa for den siste mnd.(3 mnds prøvetid)

Gjest Norknight
Skrevet

Første leddsetning, er det som står foran det første kommaet i innlegget ditt.

Finner ingen komma i mitt inlegg i det første avsnittet.Om det var meg du mente da frosken?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...