Gå til innhold

Halloween-påminnelse

Mammantil3

Anbefalte innlegg

Det vil sannsynligvis være halloweenfeiringer hele helga gjennom, så da er det kjekt å minne seg selv og sine barn på kjørereglene:

For de som ikke feirer halloween og ikke ønsker besøk:

- SLUKK UTELYSET!

For de som synes det er helt greit å få utkledde barn på besøk:

- Husk å kjøpe godteri som er innpakket.

For de som skal ut og gå "knask eller knep":

- er utelyset slukket på et hus, så feirer de ikke og man skal ikke ringe på

- hvis man ikke får godteri et sted man ringer på, så skal man IKKE gjøre knep!!!! Unntaket kan være å gni isopor på vindusrutene til den alltid så sinna naboen med gneldrebikkja, men ikke hos noen andre!

Happy halloween! :-)

Frydefull hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er alle de reglene som gjør at jeg har halloween langt oppi halsen. Kravene til typen godteri som serveres, for eksempel, og kravet til å slå av utelyset - et krav som godtesugne barn ignorerer.

Hvorfor må jeg, som kanskje ikke bryr meg om å feire halloween, sette meg inn i reglene som gjelder slik at andre foreldre skal slippe å være bekymret for hygienen på godteriet barna deres får hos meg?

Hvorfor kan ikke regelen heller være at de som vil feire halloween går til familie, slekt, naboer og folk de kjenner, folk som de vet syns det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er alle de reglene som gjør at jeg har halloween langt oppi halsen. Kravene til typen godteri som serveres, for eksempel, og kravet til å slå av utelyset - et krav som godtesugne barn ignorerer.

Hvorfor må jeg, som kanskje ikke bryr meg om å feire halloween, sette meg inn i reglene som gjelder slik at andre foreldre skal slippe å være bekymret for hygienen på godteriet barna deres får hos meg?

Hvorfor kan ikke regelen heller være at de som vil feire halloween går til familie, slekt, naboer og folk de kjenner, folk som de vet syns det er greit?

Ønsker du virkelig svar fra meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Altså mandag i år!

Man går knask eller knep kun selve dagen! Eller mener du disse reglene med avskrudd utelys osv skal gjelder fredag lørdag og søndag helgen før og helgen etter hvis Halloween faller på feks en onsdag?

Så knask eller knep går man på mandag. Man kan godt ha halloweenfester osv lagt til helgen.

Naboen vår kler seg ut og står klar når barna ringer på. Han er visstnok så skummel og skriker så høyt i gjenferddrakten sin, at noen av barna som var der i fjor, ikke sov i egen seng før etter jul.. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man går knask eller knep kun selve dagen! Eller mener du disse reglene med avskrudd utelys osv skal gjelder fredag lørdag og søndag helgen før og helgen etter hvis Halloween faller på feks en onsdag?

Så knask eller knep går man på mandag. Man kan godt ha halloweenfester osv lagt til helgen.

Naboen vår kler seg ut og står klar når barna ringer på. Han er visstnok så skummel og skriker så høyt i gjenferddrakten sin, at noen av barna som var der i fjor, ikke sov i egen seng før etter jul.. :-o

Jeg mener ikke at det skal være en REGEL, dette er kun ment som et godt råd. Det kommer garantert til å komme folk på døra di både i kveld, i morgen kveld og mandag (og kanskje søndag med), så ønsker du ikke besøk kan det være lurt å slukke lyset alle kveldene.

For min del gjør du akkurat som du vil. Jeg feirer halloween med masse barn her hjemme, akkurat som jeg har gjort i mange år. Mine har kun gått til naboer hvor det har vært avtalt på forhånd at de kan komme, men jeg ser jo at unger går i alle dagene både før og etter.

Sånn er det, man kan like det eller la være, men slik er det nå.

Foreldre kunne helt sikkert lært ungene sine litt bedre opp mht både knep og tigging og utelys - og dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte de viktigste regelene:

1. Man kan feire Halloween akkurat når man vil, men man går Halloween KUN 31. oktober.

2. Man takker pent UANSETT hva man får, dvs også dersom mamma ikke syns godteriet er pakket forskriftsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandag her

Jeg mener ikke at det skal være en REGEL, dette er kun ment som et godt råd. Det kommer garantert til å komme folk på døra di både i kveld, i morgen kveld og mandag (og kanskje søndag med), så ønsker du ikke besøk kan det være lurt å slukke lyset alle kveldene.

For min del gjør du akkurat som du vil. Jeg feirer halloween med masse barn her hjemme, akkurat som jeg har gjort i mange år. Mine har kun gått til naboer hvor det har vært avtalt på forhånd at de kan komme, men jeg ser jo at unger går i alle dagene både før og etter.

Sånn er det, man kan like det eller la være, men slik er det nå.

Foreldre kunne helt sikkert lært ungene sine litt bedre opp mht både knep og tigging og utelys - og dato.

Vi har aldri opplevd at noen har ringt på og tigget godteri en annen dag enn 31. oktober. kommer de til oss før mandag er det ikke stort å hente heller - godteriet blir nok ikke kjøpt inn før mandag vil jeg tro.

Sønnen min får heller ikek gå før på mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri opplevd at noen har ringt på og tigget godteri en annen dag enn 31. oktober. kommer de til oss før mandag er det ikke stort å hente heller - godteriet blir nok ikke kjøpt inn før mandag vil jeg tro.

Sikkert ulike vaner rundt forbi. Her kommer det unger jevnt hele helga når Halloween er på en ukedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte de viktigste regelene:

1. Man kan feire Halloween akkurat når man vil, men man går Halloween KUN 31. oktober.

2. Man takker pent UANSETT hva man får, dvs også dersom mamma ikke syns godteriet er pakket forskriftsmessig.

''1. Man kan feire Halloween akkurat når man vil, men man går Halloween KUN 31. oktober.''

Det kunne gjerne flere lagt seg på minnet, ja.

''2. Man takker pent UANSETT hva man får, dvs også dersom mamma ikke syns godteriet er pakket forskriftsmessig.''

Jeg skjønner at dette med innpakket godteri ble misforstått. Det handler ikke om hva mamma synes, det handler om at man kanskje ikke har lyst til å ha veldig mange barnehender oppi ei godteskål når godisen er helt åpen. Snørr, tiss, jord - you name it - på disse henda er ikke direkte smakfult..

Forøvrig er jeg jo enig i takkingen, men det tar jeg vel som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har aldri opplevd at noen har ringt på og tigget godteri en annen dag enn 31. oktober. kommer de til oss før mandag er det ikke stort å hente heller - godteriet blir nok ikke kjøpt inn før mandag vil jeg tro.''

Det opplevde jeg en gang for ca. 9-10 år siden, ungene (2 jenter i 12-årsalderen) fikk beskjed om at det ikke vanket noe som helst når de kom feil dag. Og dermed slengte de fra seg appelsinskall på trappa. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1. Man kan feire Halloween akkurat når man vil, men man går Halloween KUN 31. oktober.''

Det kunne gjerne flere lagt seg på minnet, ja.

''2. Man takker pent UANSETT hva man får, dvs også dersom mamma ikke syns godteriet er pakket forskriftsmessig.''

Jeg skjønner at dette med innpakket godteri ble misforstått. Det handler ikke om hva mamma synes, det handler om at man kanskje ikke har lyst til å ha veldig mange barnehender oppi ei godteskål når godisen er helt åpen. Snørr, tiss, jord - you name it - på disse henda er ikke direkte smakfult..

Forøvrig er jeg jo enig i takkingen, men det tar jeg vel som en selvfølge.

Ingen stor sak dette altså, men jeg syns du heller bør ta opp med ungene dine hva de får takke ja eller nei til jeg, og la tante Helga over gata tilby det hun vil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen stor sak dette altså, men jeg syns du heller bør ta opp med ungene dine hva de får takke ja eller nei til jeg, og la tante Helga over gata tilby det hun vil ;-)

Kjære deg, jeg prøvde å oppklare i forrige innlegg uten å lykkes, så jeg prøver igjen: for meg må mine unger gjerne spise godteri som har vært nedom bakken, innom en annen munn osv. De er kjernesunne og fikser bakterier veldig godt, også godteri som ikke er innpakket.

Jeg, derimot, synes ikke at det i MIN godteskål er så hyggelig å ha ymse bakteriekulturer. Derfor tilbyr jeg barna innpakket godteri siden de får ta selv.

Og dette kan det jo hende flere synes at er litt mer hygienisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det vil sannsynligvis være halloweenfeiringer hele helga gjennom''

Halloweenfester hele helga, ja. Men IKKE knask-eller-knep. Det gjøres bare 31.oktober, altså mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Ingen på døra før selve dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det vil sannsynligvis være halloweenfeiringer hele helga gjennom''

Halloweenfester hele helga, ja. Men IKKE knask-eller-knep. Det gjøres bare 31.oktober, altså mandag.

I teorien, ja, men ikke i praksis såvidt jeg kan se av facebook-statusene til mine venner rundt i det ganske land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor kan ikke regelen heller være at de som vil feire halloween går til familie, slekt, naboer og folk de kjenner, folk som de vet syns det er greit?''

Mange gjør nok det også. I de årene jeg fulgte barn rundt på Halloween, styrte jeg de forbi mange hus der jeg var usikker på om de var interessert. Vi ringte på hos venner og bekjente, samt andre som hadde gresskarlykt eller annet som indikerte at de var åpen for besøk.

Men man kan da hoppe over noen som ønsker besøk også. En gang kom det ut en ukjent dame og lurte på om vi ville ringe på hos dem, for barnet hennes satt spent og ventet på å dele ut godteri.

Og svigermor synes det er sååå hyggelig med ssmå barn på døra, og kjøper inn store mengder godteri, men de har ingen Halloween-pynt av noe slag, så hun får nok færre besøk enn hun skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

I teorien, ja, men ikke i praksis såvidt jeg kan se av facebook-statusene til mine venner rundt i det ganske land...

Vi har ikke hatt noe besøk av noen halloweenere i helga :)

Men i ettermiddag skal godteskåla stå framme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...