Gå til innhold

Om henting av barn.

jubalong70

Anbefalte innlegg

Vi har barn som for tiden er med på en tidsbegrenset fritidsaktivtet som noen ganger varer til rundt kl. 22 på kvelden. Så også i går.

Våre barn hadde med seg mobiltelefon slik at de kunne ringe oss når de skulle hentes. Det var naturligvis ikke noe alternativ for oss at de (som er snart 11 og snart 12) skulle gå hjem, selv om det bare er drøyt 1 km.

Når de ringer, spør de samtidig om X kan få skyss hjem. Dette er et barn vi ikke kjenner. Vi spør hvor vedkommende bor, og det er 5-6 km unna. Selvsagt kjører vi vedkommende hjem, og får da høre at moren ikke kunne hente, da X sin lillebror lå og sov.

Det er en problemstilling jeg kjenner til, men det som forundrer meg er at hun sender sitt 11 år gamle barn avgårde uten å gjøre avtale om henting.

Er det vanlig, eller er jeg litt for mye hønemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OMG! Ingen med vettet i behold lar ungen sin finne veien hjem alene kl 22 på kvelden. Om hun skulle gått, ville det tatt ca 1 time. Jeg ville blitt sjokkert.

Du gjorde en god gjerning - ungens foreldre var uansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mora er ikke helt god. Man lar ikke barn under 15 år gå alene hjem sent på kvelden når det er så langt som 5-6 km! Det tar jo minst en time. Enten avtaler man med noen på forhånd eller så nekter man barnet å dra på denne aktiviteten denne kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke vanlig. Hadde det bare vært 1 km, ville jeg nok ikke syntes det var så ille, men 5-6 km er for langt. Dessuten var det jo seint, så vi ville nok som deg hentet 11-åringen nesten uansett hvor kort det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok ikke være vanlig, nei.

Ville ikke ramla meg inn å sende barnet mitt på noe som slutter kl. 22, for så å risikere å måtte gå hjem 5-6 km.!

Enten er skyss avtalt på forhånd, eller barnet blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mora er ikke helt god. Man lar ikke barn under 15 år gå alene hjem sent på kvelden når det er så langt som 5-6 km! Det tar jo minst en time. Enten avtaler man med noen på forhånd eller så nekter man barnet å dra på denne aktiviteten denne kvelden.

Det kan jo ha vært en avtale som gikk i vasken underveis her - eller noen misforståelser... Og så når ungen først var der den var, så finner de ut at ungen kan spørre pent om å få sitte på med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo ha vært en avtale som gikk i vasken underveis her - eller noen misforståelser... Og så når ungen først var der den var, så finner de ut at ungen kan spørre pent om å få sitte på med noen andre.

Det kan absolutt være tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være tilfelle :)

Ja, det kan jo også hende at ungen har fått høre av kamerater at det helt sikkert ordner seg. Jeg har "programmert" ungene mine til å vite at kamerater alltid kan sitte på med oss (uansett omvei)...eller evt. overnatte - det er mer en formalitet når det spørres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo også hende at ungen har fått høre av kamerater at det helt sikkert ordner seg. Jeg har "programmert" ungene mine til å vite at kamerater alltid kan sitte på med oss (uansett omvei)...eller evt. overnatte - det er mer en formalitet når det spørres.

God ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig, og jeg gjetter på at det ikke er vanlig i dette barnets familie, heller. Det kan f.eks. ha vært et unntakstilfelle fordi faren var borte eller fordi den de pleier å samkjøre med, ikke kunne stille denne gangen.

Men når ting slutter såpass sent, er det jo alltid mange som blir hentet. Så jeg tenker meg at f.eks. barnet gjerne ville dra på aktiviteten selv om det vanlige opplegget ikke kunne gjennomføres og forsikret moren om at det helt sikkert ville være mulig å få skyss - og det var det jo. Kanskje hadde barnet noen nærmere venner i tankene, men som ikke kom den dagen.

Så jeg synes ikke vi skal dømme moren for hardt for en enkelt episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig, og jeg gjetter på at det ikke er vanlig i dette barnets familie, heller. Det kan f.eks. ha vært et unntakstilfelle fordi faren var borte eller fordi den de pleier å samkjøre med, ikke kunne stille denne gangen.

Men når ting slutter såpass sent, er det jo alltid mange som blir hentet. Så jeg tenker meg at f.eks. barnet gjerne ville dra på aktiviteten selv om det vanlige opplegget ikke kunne gjennomføres og forsikret moren om at det helt sikkert ville være mulig å få skyss - og det var det jo. Kanskje hadde barnet noen nærmere venner i tankene, men som ikke kom den dagen.

Er enig med Laban. Noe liknende har skjedd hos oss - tiåringen har blitt kjørt på fritidsklubben, og så sa jeg at hun sikkert kunne sitte på med noen hjem. HUn hadde med mobil, og ringte da det var slutt og sa at ingen hadde plass i bilen.

Vi var da hjemme, og kom og hentet henne, så det gikk helt greit - men vi hadde vel egentlig regnet med at hun kunne sitte på med noen.

Det var ikke så seint altså, et slutter vel 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi frakter også veldig ofte venner. Selvsagt også fordi vi ikke bruekr opp alle setene i bilen selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke ut i fra at dette er en vane. Jeg ble bare så veldig overrasket! Hadde det vært meg, så hadde jeg nemlig ikke satset på at jenta fikk sitte på med noen, men hadde aktivt gjort avtale med noen.

Men, åkke som, jenta kom seg trygt hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...