Gå til innhold

IPhone til 6-åring..

Gjest Spørrende i kveld

Anbefalte innlegg

Mine to eldste har nylig kjøpt seg Iphone for egne, selververvede penger. De er 18 og 20 år.

De to yngste (9 og 12) får pent klare seg med rimeligere telefoner. Samme gjelder for så vidt meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• PieLill

4

• Sør

3

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

''Det er jo bare tull! Ingen 6-åringer trenger iPhone.''

Ingen seksåringer trenger mobil, spør du meg. Hvor vidt de trenger den ene eller den andre er mer et skjønnsspørsmål, avhengig av økonomi etc. etc.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine to eldste har nylig kjøpt seg Iphone for egne, selververvede penger. De er 18 og 20 år.

De to yngste (9 og 12) får pent klare seg med rimeligere telefoner. Samme gjelder for så vidt meg selv.

HTC er ikke så veldig mye billigere, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spørrende i kveld

''Hva med den dagen når barna er voksne og må stå på egne ben, og er vant til å få "alt de vil ha, alltid"??!?''

Det husker jeg min mormor sa da jeg fikk stereo kassettspiller til 10-årsdagen også! :-)

Nå får ikke mine barn iPhone med det første, men jeg synes diskusjonen ligner.

En ting er hva man får til bursdagen sin, Elextra, en helt annen ting er det når det er jul og bursdag "hver dag"..

Jeg har også alltid fått høre av foreldre og besteforeldre det mormoren din sa.. eller at det er grunnen til at man må lære seg å spare til ting, og ikke få alt man ønsker seg (og i allefall ikke hverdags..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En ting er hva man får til bursdagen sin, Elextra, en helt annen ting er det når det er jul og bursdag "hver dag"..

Jeg har også alltid fått høre av foreldre og besteforeldre det mormoren din sa.. eller at det er grunnen til at man må lære seg å spare til ting, og ikke få alt man ønsker seg (og i allefall ikke hverdags..)

''En ting er hva man får til bursdagen sin, Elextra, en helt annen ting er det når det er jul og bursdag "hver dag"..''

Ventet på det kortet der. Skjønner uansett ikke at man gidder henge seg opp i hva andre kjøper til barna sine. Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spørrende i kveld

''En ting er hva man får til bursdagen sin, Elextra, en helt annen ting er det når det er jul og bursdag "hver dag"..''

Ventet på det kortet der. Skjønner uansett ikke at man gidder henge seg opp i hva andre kjøper til barna sine. Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.

Synes det er galt av voksne å skape slike behov hos barna. Da er dessuten veien til internett kort. -Tror ikke de som kjøper dette til ungene sine, i så ung alder, ser hva de egentlig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes det er galt av voksne å skape slike behov hos barna. Da er dessuten veien til internett kort. -Tror ikke de som kjøper dette til ungene sine, i så ung alder, ser hva de egentlig gjør.

Tja, sønnen min var da på internet som seksåring via PC. Uansett når du internet via omtrent alle telefoner i dag.

Synes som det fremgår du svartmaler situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spørrende i kveld

Tja, sønnen min var da på internet som seksåring via PC. Uansett når du internet via omtrent alle telefoner i dag.

Synes som det fremgår du svartmaler situasjonen.

Ok. Aksepterer synspunketet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HTC er ikke så veldig mye billigere, da :P

Hehe... HTC er mitt engangsnick for akkurat denne tråden.

Just for the record - jeg har en Nokia X3, 9-åringen har en eller annen Nokia til 499 kroner (kort&kontantpris), 12-åringen har en Sony Ericson som jeg ikke husker prisen på. 1200 eller deromkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner uansett ikke at man gidder henge seg opp i hva andre kjøper til barna sine. Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.''

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..hva hvis det kommer en dag da foreldrene ikke har råd til å fortsette dette gildet?

Hva med den dagen når barna er voksne og må stå på egne ben, og er vant til å få "alt de vil ha, alltid"??!?

Håper de "barna" da har fått seg en klekkelig god utdannelse og god jobb, slik at de har råd til å fortsette i denne banen, ellers er fallhøyden veldig stor

For min del synes jeg det er helt greit at barn lærer at hvis man har penger (råd) til å kjøpe slikt, kan man fint gjøre det - man skal da samtidig kommunisere muligheten for endringer i økonomien, slik at dette kan endres. Samtidig med at ikke alle nødvendigvis har samme muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to eldste fikk mobil da de var 10,5 og 10 år. Sistemann er 7,5, og jeg regner med at vi venter til tiårsdagen for henne og.

De får vanlige mobiler, ikke Iphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel arvet en av foreldrenes. Men det blir jo altfor avansert for en 6-åring..!

Mener du avansert å bruke? En iPhone er langt mer intuitiv å bruke for ungene enn en vanlig knappetelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 10-åringen min vil ha iPhone (eller en annen, dyr telefon) får han spare til det selv. Av oss foreldre har han fått en veldig enkel og billig telefon.

Men hvorvidt andre på hans alder har ditt eller datt, gir jeg egentlig blanke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil synes jeg en 6-7-åring er for liten til å ha nytte av. En iPhone synes jeg er en for dyr mobil for et barn - men noen arver jo de gamle etter foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccolina

Mener du avansert å bruke? En iPhone er langt mer intuitiv å bruke for ungene enn en vanlig knappetelefon.

Jeg mener at den har litt flere funksjoner enn en 6-åring strengt tatt trenger. I den grad en 6-åring har behov for eb mobiltlf i det hele tatt.

Min sønn kommer nok til å få mobil neste år, når han begynner i 3. klasse. En enkel en som ligger i skuffen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...