tzatziki1365380058 Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 ''En ting er hva man får til bursdagen sin, Elextra, en helt annen ting er det når det er jul og bursdag "hver dag"..'' Ventet på det kortet der. Skjønner uansett ikke at man gidder henge seg opp i hva andre kjøper til barna sine. Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge. ''Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.'' Det argumentet der skjønner jeg ikke at du får til å henge sammen. Det er da vitterlig de som kjøper først, som skaper presset. Hadde ikke de gjort det, hadde jo ikke de andre "ment at de må følge", heller. Det er jo de som alltid kjøper først, dyrest, nyest, oftest osv osv som setter standarden. Vi "følger ikke", men du verden hvor mange diskusjoner vi hadde sluppet hvis ikke et par - veldig få - jevnaldrende barn til enhver tid hadde blitt foret med det nyeste av iPhones, iPads, iPods og alle mulige andre i'er....+ en rekke andre ting fra det jeg anser som luksussegmentet. På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre, selv om de synes vi er håpløst kjipe innimellom. Jeg lar meg forunder over foreldre som virker fullstendig ukritiske når det gjelder hva barna får av saker og ting, på samme måte som jeg forbauses over foredrese regelrette mangel på folkeskikk og evne til se hvordan handlingene deres påvirker andre, i en del andre sammenhenger, som feks på bursdagsinvitasjonsområdet. Uten at det går inn på meg som noe annet enn en slags "kuriositet".... iPhone til barn/ungdom her i huset, er for øvrig helt uaktuelt. Hvis de absolutt vil ha slike kjempedyre dubbeditter, får de kjøpe det selv. (Vi voksne kjøper heller ikke sånt til oss selv) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterdugg Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 ''Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.'' Det argumentet der skjønner jeg ikke at du får til å henge sammen. Det er da vitterlig de som kjøper først, som skaper presset. Hadde ikke de gjort det, hadde jo ikke de andre "ment at de må følge", heller. Det er jo de som alltid kjøper først, dyrest, nyest, oftest osv osv som setter standarden. Vi "følger ikke", men du verden hvor mange diskusjoner vi hadde sluppet hvis ikke et par - veldig få - jevnaldrende barn til enhver tid hadde blitt foret med det nyeste av iPhones, iPads, iPods og alle mulige andre i'er....+ en rekke andre ting fra det jeg anser som luksussegmentet. På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre, selv om de synes vi er håpløst kjipe innimellom. Jeg lar meg forunder over foreldre som virker fullstendig ukritiske når det gjelder hva barna får av saker og ting, på samme måte som jeg forbauses over foredrese regelrette mangel på folkeskikk og evne til se hvordan handlingene deres påvirker andre, i en del andre sammenhenger, som feks på bursdagsinvitasjonsområdet. Uten at det går inn på meg som noe annet enn en slags "kuriositet".... iPhone til barn/ungdom her i huset, er for øvrig helt uaktuelt. Hvis de absolutt vil ha slike kjempedyre dubbeditter, får de kjøpe det selv. (Vi voksne kjøper heller ikke sånt til oss selv) Å, så enig jeg er i det du skriver her, tzatziki! Signerer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 ''Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.'' Det argumentet der skjønner jeg ikke at du får til å henge sammen. Det er da vitterlig de som kjøper først, som skaper presset. Hadde ikke de gjort det, hadde jo ikke de andre "ment at de må følge", heller. Det er jo de som alltid kjøper først, dyrest, nyest, oftest osv osv som setter standarden. Vi "følger ikke", men du verden hvor mange diskusjoner vi hadde sluppet hvis ikke et par - veldig få - jevnaldrende barn til enhver tid hadde blitt foret med det nyeste av iPhones, iPads, iPods og alle mulige andre i'er....+ en rekke andre ting fra det jeg anser som luksussegmentet. På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre, selv om de synes vi er håpløst kjipe innimellom. Jeg lar meg forunder over foreldre som virker fullstendig ukritiske når det gjelder hva barna får av saker og ting, på samme måte som jeg forbauses over foredrese regelrette mangel på folkeskikk og evne til se hvordan handlingene deres påvirker andre, i en del andre sammenhenger, som feks på bursdagsinvitasjonsområdet. Uten at det går inn på meg som noe annet enn en slags "kuriositet".... iPhone til barn/ungdom her i huset, er for øvrig helt uaktuelt. Hvis de absolutt vil ha slike kjempedyre dubbeditter, får de kjøpe det selv. (Vi voksne kjøper heller ikke sånt til oss selv) ''Det argumentet der skjønner jeg ikke at du får til å henge sammen. Det er da vitterlig de som kjøper først, som skaper presset. Hadde ikke de gjort det, hadde jo ikke de andre "ment at de må følge", heller. Det er jo de som alltid kjøper først, dyrest, nyest, oftest osv osv som setter standarden.'' Jeg mener at det alltid vil være enkelte som er i forkant (og enkelte som henger klart etter, av mer eller mindre prinsippielle grunner). Slik er det på alle områder, og man gjør best i å bære over med disse. Som tidligere nevnt mener jeg det er alle de som absolutt må være like "bra" som skaper masse-presset, og ikke de enkelte som er først ute. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jentungen vår arvet pappa'ns gamle iPhone til jul i fjor da hun var nesten 9 år. Så brukt, ja ok. Men kliss ny, da er jeg litt sjokkert... Jeg er 42 og jeg har fremdeles vanlig mobil. Fungerer alldeles utmerket. Ville aldri kjøpt mobil, og aldri verden en Iphone til en 6 åring - galskap! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Ingen TRENGER iPhone, men mange har lyst på. All den tid vi voksne kjøper oss disse leketøyene, kan jeg ikke se noen grunn til at barna heller ikke kan få de hvis de ønsker seg det, og foreldrene har råd til å kjøpe det. Bra holdning (not!). Min mor var lærer i barneskolen i et "fint" strøk av byen der det var mye penger blandt folk. Men det er alltid noen som ikke har råd eller lyst til å følge det jaget. Hun forsøkte å ta opp dette med kles og motepress på foreldremøte og møtte da foreldre som ikke kunne skjønne hvorfor det var dumt at de pusha steindyre klær på 10 åringene så lenge de jo hadde råd til det.... jadda! Alle andre har ikke råd, og når (nesten) alle andre har så blir det et press - som noen starter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jentungen vår arvet pappa'ns gamle iPhone til jul i fjor da hun var nesten 9 år. Så brukt, ja ok. Men kliss ny, da er jeg litt sjokkert... ''Så brukt, ja ok. Men kliss ny, da er jeg litt sjokkert...'' Hehe, hårfine grenser her :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Bra holdning (not!). Min mor var lærer i barneskolen i et "fint" strøk av byen der det var mye penger blandt folk. Men det er alltid noen som ikke har råd eller lyst til å følge det jaget. Hun forsøkte å ta opp dette med kles og motepress på foreldremøte og møtte da foreldre som ikke kunne skjønne hvorfor det var dumt at de pusha steindyre klær på 10 åringene så lenge de jo hadde råd til det.... jadda! Alle andre har ikke råd, og når (nesten) alle andre har så blir det et press - som noen starter... ''Hun forsøkte å ta opp dette med kles og motepress på foreldremøte og møtte da foreldre som ikke kunne skjønne hvorfor det var dumt at de pusha steindyre klær på 10 åringene så lenge de jo hadde råd til det.... jadda! Alle andre har ikke råd, og når (nesten) alle andre har så blir det et press - som noen starter...'' Jeg har sagt til jentungen at når hun er utvokst så kan det komme på tale med dyre klær, men så lenge hun vokser ut av dem lenge før de slites ut så er det jo bare dumt å bruke tusenvis av kroner på klær - som så riktignok gis videre til andre, men jeg har ikke til hensikt å bruke min lønn på å kle opp andres barn i bunn og grunn. Dette er Snuppa helt enig heldigvis. ) Hun er en fornuftig 11-åring og ennå synes hun det er mye kulere å få 6 plagg for 500,- enn ett. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Hun forsøkte å ta opp dette med kles og motepress på foreldremøte og møtte da foreldre som ikke kunne skjønne hvorfor det var dumt at de pusha steindyre klær på 10 åringene så lenge de jo hadde råd til det.... jadda! Alle andre har ikke råd, og når (nesten) alle andre har så blir det et press - som noen starter...'' Jeg har sagt til jentungen at når hun er utvokst så kan det komme på tale med dyre klær, men så lenge hun vokser ut av dem lenge før de slites ut så er det jo bare dumt å bruke tusenvis av kroner på klær - som så riktignok gis videre til andre, men jeg har ikke til hensikt å bruke min lønn på å kle opp andres barn i bunn og grunn. Dette er Snuppa helt enig heldigvis. ) Hun er en fornuftig 11-åring og ennå synes hun det er mye kulere å få 6 plagg for 500,- enn ett. ) Min 11 åring (jente) er heldigvis ikke filla interessert i moteklær og det er svært lite press på skolen i noen retning. På den skolen som ligger 500 meter unna oss (som vi ikke sogner til) er det en helt annen verden. Fordi veldig mange som sogner hit bor i en skråning med utsikt over fjorden og byen har du et helt annet prisnivå på både lønninger og boliger, og en helt annen ensartethet. Rart det kan være så stor forskjell på noe som ligger så nærme geografisk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Hva med den dagen når barna er voksne og må stå på egne ben, og er vant til å få "alt de vil ha, alltid"??!?'' Det husker jeg min mormor sa da jeg fikk stereo kassettspiller til 10-årsdagen også! :-) Nå får ikke mine barn iPhone med det første, men jeg synes diskusjonen ligner. ''Det husker jeg min mormor sa da jeg fikk stereo kassettspiller til 10-årsdagen også! :-)'' Ha ha!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Tror ikke det er disse som kjøper gjenstandene først som skaper det store presset blant barn og unge. Det er heller alle de som mener de må følge.'' Det argumentet der skjønner jeg ikke at du får til å henge sammen. Det er da vitterlig de som kjøper først, som skaper presset. Hadde ikke de gjort det, hadde jo ikke de andre "ment at de må følge", heller. Det er jo de som alltid kjøper først, dyrest, nyest, oftest osv osv som setter standarden. Vi "følger ikke", men du verden hvor mange diskusjoner vi hadde sluppet hvis ikke et par - veldig få - jevnaldrende barn til enhver tid hadde blitt foret med det nyeste av iPhones, iPads, iPods og alle mulige andre i'er....+ en rekke andre ting fra det jeg anser som luksussegmentet. På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre, selv om de synes vi er håpløst kjipe innimellom. Jeg lar meg forunder over foreldre som virker fullstendig ukritiske når det gjelder hva barna får av saker og ting, på samme måte som jeg forbauses over foredrese regelrette mangel på folkeskikk og evne til se hvordan handlingene deres påvirker andre, i en del andre sammenhenger, som feks på bursdagsinvitasjonsområdet. Uten at det går inn på meg som noe annet enn en slags "kuriositet".... iPhone til barn/ungdom her i huset, er for øvrig helt uaktuelt. Hvis de absolutt vil ha slike kjempedyre dubbeditter, får de kjøpe det selv. (Vi voksne kjøper heller ikke sånt til oss selv) ''På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre,'' Oi, den hørtes nesten lit snørrhoven ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Det er jo bare tull! Ingen 6-åringer trenger iPhone.'' Ingen seksåringer trenger mobil, spør du meg. Hvor vidt de trenger den ene eller den andre er mer et skjønnsspørsmål, avhengig av økonomi etc. etc. Enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg hadde aldri brukt så mye penger på mobil til så små barn. Men det blir opp til hver enkelt. At jeg holder meg langt unna eplekarten generelt sett er en annen sak. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 For min del synes jeg det er helt greit at barn lærer at hvis man har penger (råd) til å kjøpe slikt, kan man fint gjøre det - man skal da samtidig kommunisere muligheten for endringer i økonomien, slik at dette kan endres. Samtidig med at ikke alle nødvendigvis har samme muligheten. ''For min del synes jeg det er helt greit at barn lærer at hvis man har penger (råd) til å kjøpe slikt, kan man fint gjøre det - man skal da samtidig kommunisere muligheten for endringer i økonomien, slik at dette kan endres. Samtidig med at ikke alle nødvendigvis har samme muligheten.'' Jeg tror du overvurderer hva som er mulig å 'kommunisere' til barna når all deres erfaring tilsier noe annet. Dyre vaner kan bli en byrde for unge mennesker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 ''Hva med den dagen når barna er voksne og må stå på egne ben, og er vant til å få "alt de vil ha, alltid"??!? '' Da ender de før eller seinere opp på Luksusfellen på TV3. Nemlig! Og ringer hjem til mams og paps og ber dem garantere for rydde-opp-lånet. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 ''For min del synes jeg det er helt greit at barn lærer at hvis man har penger (råd) til å kjøpe slikt, kan man fint gjøre det - man skal da samtidig kommunisere muligheten for endringer i økonomien, slik at dette kan endres. Samtidig med at ikke alle nødvendigvis har samme muligheten.'' Jeg tror du overvurderer hva som er mulig å 'kommunisere' til barna når all deres erfaring tilsier noe annet. Dyre vaner kan bli en byrde for unge mennesker. mvh Ok, vi får se hvordan det går da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ok, vi får se hvordan det går da:-) Jeg har sett hvordan det har gått i en god del tilfeller der foreldrene lar barna vokse opp med spinndyre vaner og lav ventetid og friksjon før nyanskaffelser. Luksusfellen er ikke langt unna. Har ingen formening om hvordan det går med dine barn. Skriver generelt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Synes det er tidlig- hadde ikke kjøpt det selv. Vi har 9- årsgrense i vår familie- og sistemann som snart blir 8 kommer ikke til å få iphone. Men, vi har venner so jobber i firmaer der alle får ny mobil hvert år. Da må alle skifte. (Iphone i noen firmaer HTC i noen.) Firmaene har funnet ut at det blir rimeligere å kjøpe nye til alle hvert år og innstallere alle programmer etc. som de ansatte trenger istdenfor å stadig oppdatere en og en telefon osv. Dermed har vi bekjente som har 8 åringer som er inne på sin 3 iphone..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 ''På den annen side, er disse diskusjonene fruktbare i den forstand at vi får god anledning til å diskuterer vårt verdisett og våre holdninger med barna våre,'' Oi, den hørtes nesten lit snørrhoven ut! Hehe, snørrhoven, du... Hvorfor det? Vi forsøker jo å "indoktrinere" våre barn med verdiene våre så godt vi kan, og det er fint å ta utgangspunkt i virkelige eksempler i stedet for teori, innimellom. Vi kjører en ganske streng stil på forbrukssiden, noe som er et bevisst valg.Og noe som også gjør oss til foreldrene kjipere kjipest innimellom, i våre barns øyne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hehe, snørrhoven, du... Hvorfor det? Vi forsøker jo å "indoktrinere" våre barn med verdiene våre så godt vi kan, og det er fint å ta utgangspunkt i virkelige eksempler i stedet for teori, innimellom. Vi kjører en ganske streng stil på forbrukssiden, noe som er et bevisst valg.Og noe som også gjør oss til foreldrene kjipere kjipest innimellom, i våre barns øyne ''Hehe, snørrhoven, du... Hvorfor det?'' He he... nei, basert på det du skrev der om å "snakke om vårt verdisett" så så jeg for meg et øyeblikk der at dere med stor tydelighet og selvtilfredshet forklarte barna hvorfor man ikke kan kjøpe gjenstand X, mens de folka i nr 2B derimot.... ;-) Men det er det jo langtfra sikkert dere gjør, og jeg har ikke noe annet grunnlag for det enn den ene setningen jeg siterte. Det er jo naturlig at man ønsker å "indoktrinere" barna med sine egne verdier, som du skriver - vi gjør det jo selv. Og virkelige eksempler kan da funke utmerket. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 ''Hehe, snørrhoven, du... Hvorfor det?'' He he... nei, basert på det du skrev der om å "snakke om vårt verdisett" så så jeg for meg et øyeblikk der at dere med stor tydelighet og selvtilfredshet forklarte barna hvorfor man ikke kan kjøpe gjenstand X, mens de folka i nr 2B derimot.... ;-) Men det er det jo langtfra sikkert dere gjør, og jeg har ikke noe annet grunnlag for det enn den ene setningen jeg siterte. Det er jo naturlig at man ønsker å "indoktrinere" barna med sine egne verdier, som du skriver - vi gjør det jo selv. Og virkelige eksempler kan da funke utmerket. :-) ''basert på det du skrev der om å "snakke om vårt verdisett" så så jeg for meg et øyeblikk der at dere med stor tydelighet og selvtilfredshet forklarte barna hvorfor man ikke kan kjøpe gjenstand X, mens de folka i nr 2B derimot.... '' Hehe, nå er ikke akkurat verdiene våre bygget på prinsippet "se hvor smarte og flinke vi er, i motsetning til de idiotene i 2B ...." Så det er ikke helt sånn det foregår. Men når ungene kommer og vil ha det ene eller det andre fordi en de kjenner har fått det, så hender det vi benytter anledningen til å diskutere med dem, ja.Uten at naboen i 2B nødvendigvis blir nevnt en gang. Men jeg skjønner assosiasjonen du fikk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.