Gå til innhold

NHD og dere andre: trenger råd om medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å bruke AP for å behandle indre uro/angst, tankekjør og som en hjelp til å få sove? Trodde den type medisin bare ble brukt mot diagnoser som psykose og schizofreni o.l. , så ble litt overrasket når de vil sette meg på dette i tillegg til den AD jeg står på. Litt usikker på diagnosen min, men er nevnt bl.a. angst, depresjon, dystymi, uepf.

Fikk tidligere denne uka sovemedisin av fastlegen min, men den hjelper meg ikke, så det var på samtaletimen i dag det ble foreslått. Tror det var ziprasidon hun kalte den, men mulig jeg tar feil.

Er det noen her inne som har prøvd den eller noen annen lignende AP for de symptomene jeg beskrev tidligere? Virker det? Kan den gi økt vekt som en bivirkning?

Tror du NHD at dette kan hjelpe meg? Er ziprasidon det "riktige" middelet å velge for meg og hva er korrekt dose? Skal tilbake dit i neste uke og til da skulle hun ha snakket med avdelingens psykiater (som jeg aldri har møtt) om hva jeg skulle begynne på, og blir så i tvil hva jeg skal gjøre. Det har til nå vært fastlegen som har styrt med medisinene jeg har prøvd ut og står på, så sliter litt med at en person jeg aldri har snakket med skal overkjøre medisineringen min...

Gjest om ap og ad
Skrevet

Det er helt vanlig å bruke antipsykotika mot søvn, depresjon, angst og tankekjør. Paranoia også. Selv bruker jeg fluanxol i tillegg til AD, og jeg har aldri vært psykotisk. Jeg bruker det for angst og depresjon, og i tillegg bruker jeg truxal for å sove på. Det er også et AP. Felles for dem er at jeg bruker en mye lavere dose enn om jeg skulle tatt det for psykose.

Skrevet

Det er helt vanlig å bruke antipsykotika mot søvn, depresjon, angst og tankekjør. Paranoia også. Selv bruker jeg fluanxol i tillegg til AD, og jeg har aldri vært psykotisk. Jeg bruker det for angst og depresjon, og i tillegg bruker jeg truxal for å sove på. Det er også et AP. Felles for dem er at jeg bruker en mye lavere dose enn om jeg skulle tatt det for psykose.

Føler du at det er til hjelp eller merkes det ikke?

Er det mye bivirkninger når dosen er så lav?

Hvordan er det med refusjon når et AP brukes i en slik sammenheng, er det noe det må søkes spesielt om eller er det godkjent bruk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Er det ok å bruke AP for å behandle indre uro/angst, tankekjør og som en hjelp til å få sove?''

Ja, det er ok. Det har vært vanlig praksis i mange år.

Ziparasidon kan være et ok middel, men jeg er litt skeptisk til om det er et godt middel for søvn.

Skrevet

''Er det ok å bruke AP for å behandle indre uro/angst, tankekjør og som en hjelp til å få sove?''

Ja, det er ok. Det har vært vanlig praksis i mange år.

Ziparasidon kan være et ok middel, men jeg er litt skeptisk til om det er et godt middel for søvn.

Finnes det et bedre alternativ?

Hva ville du ha skrevet ut om det var din pasient?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...