Gå til innhold

NHD Medisin mot dårlig konsentrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest er det greit?
Skrevet

Jeg sliter så mye med konsentrasjon og hukommelse at jeg ikke får fullført studiene. Har prøvd i over 10 år, og dette går ikke mer. Jeg vil mye, er visstnok smart, men det er denne kosentrasjons-og hukommelses-stoppen som ødelegger. Jeg mistenker at jeg kan ha jente-adhd, men også at deler av hjernen kan være ødelagt etter vold.

Jeg har lest om ritalin og medisin mot alzheimers som kan være gunstig på konsentrasjon, hukommelse og neurogenese. Hva kan være lurt å prøve ut, og er det noe som kan ha god effekt og ikke være skadelig, selv om det ikke er lovlig i Norge (enda)? Jeg er så desperat nå at jeg studerer gjerne i et annet land om et slikt preparat er lovlig der og ikke her.

Gjest Tillane
Skrevet

Du burde oppsøke fastlege og få en henvisning for utredning av eventuell ADHD/konsentrasjonsproblemer. Og da eventuelt få tilbud om å prøve ut medisiner. Det gjorde jeg i voksen alder og fikk da en diagnose. Jeg bruker Ritalin og har fått en ny hverdag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter Tillanes svar. Du bør utredes for ADHD og deretter evt begynne med Ritalin.

Gjest er det greit?
Skrevet

Du burde oppsøke fastlege og få en henvisning for utredning av eventuell ADHD/konsentrasjonsproblemer. Og da eventuelt få tilbud om å prøve ut medisiner. Det gjorde jeg i voksen alder og fikk da en diagnose. Jeg bruker Ritalin og har fått en ny hverdag.

Kan du si litt mer om hvordan det var før, og hvordan det har bedret seg?

Gjest er det greit?
Skrevet

Jeg støtter Tillanes svar. Du bør utredes for ADHD og deretter evt begynne med Ritalin.

Kan hvilken som helst psykiater gjøre en slik utredning, eller må det være en spesialist på adhd?

Gjest Norknight
Skrevet

Hvordan merker du forskjell? Har lenge hatt mistanke om at jeg har det,men vet ikke sikkert.Har oppigjennom livet startet mange ting,men har ikke avsluttet noe.Er frykelig impulsiv og jeg har diagnoesn bipolar,som kanskje kan være feil,for både mani oy hypoman stemmer ikke hlet på meg,men er meget impulsiv i perioder.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan hvilken som helst psykiater gjøre en slik utredning, eller må det være en spesialist på adhd?

Mange større steder har en en form for subspesialisering, men de aller fleste psykiatere bør være kompetente til å stille en slik diagnose.

Skrevet

Er det fremdeles slik at en _må_ ha diagnosen ADHD for å se om en kan ha effekt av sentralstimulerende ? Kan en få skrevet ut medisinene om en har en problematikk, hvor en slik medisin hypotetisk sett _kan_ gi effekt ?

Det er jo også de som sliter med AHD-problematikk men som ikke skåret "riktig" for å kvalifisere til den. Det finnes også andre diagnoser i ICD10 som har samme problematikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...