Gå til innhold

NHD Medisin mot dårlig konsentrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest er det greit?
Skrevet

Jeg sliter så mye med konsentrasjon og hukommelse at jeg ikke får fullført studiene. Har prøvd i over 10 år, og dette går ikke mer. Jeg vil mye, er visstnok smart, men det er denne kosentrasjons-og hukommelses-stoppen som ødelegger. Jeg mistenker at jeg kan ha jente-adhd, men også at deler av hjernen kan være ødelagt etter vold.

Jeg har lest om ritalin og medisin mot alzheimers som kan være gunstig på konsentrasjon, hukommelse og neurogenese. Hva kan være lurt å prøve ut, og er det noe som kan ha god effekt og ikke være skadelig, selv om det ikke er lovlig i Norge (enda)? Jeg er så desperat nå at jeg studerer gjerne i et annet land om et slikt preparat er lovlig der og ikke her.

Gjest Tillane
Skrevet

Du burde oppsøke fastlege og få en henvisning for utredning av eventuell ADHD/konsentrasjonsproblemer. Og da eventuelt få tilbud om å prøve ut medisiner. Det gjorde jeg i voksen alder og fikk da en diagnose. Jeg bruker Ritalin og har fått en ny hverdag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter Tillanes svar. Du bør utredes for ADHD og deretter evt begynne med Ritalin.

Gjest er det greit?
Skrevet

Du burde oppsøke fastlege og få en henvisning for utredning av eventuell ADHD/konsentrasjonsproblemer. Og da eventuelt få tilbud om å prøve ut medisiner. Det gjorde jeg i voksen alder og fikk da en diagnose. Jeg bruker Ritalin og har fått en ny hverdag.

Kan du si litt mer om hvordan det var før, og hvordan det har bedret seg?

Gjest er det greit?
Skrevet

Jeg støtter Tillanes svar. Du bør utredes for ADHD og deretter evt begynne med Ritalin.

Kan hvilken som helst psykiater gjøre en slik utredning, eller må det være en spesialist på adhd?

Gjest Norknight
Skrevet