Gå til innhold

Beklager maset!

Gjest altformyepåalleplannå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg lurer på en kan lide av både bp2 og den psykiatriske diagnosen dystymi? Kan en også i tillegg til disse to sykdommene ha engstelig, unnvikende pf?

Hvis en pasient av deg hadde det slik, hva ville du tenkt om dens prognose for å klare seg godt både i arbeid og i det sosiale samfunnsliv?

1: Vil en slik diagnosebefengt person (som i diagnosene over) ha flesteparten av sine dager som deprimert?

2: Hadde det vært på tide å kaste inn håndkledet for godt? Kanskje rett og slett det beste?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men jeg lurer på en kan lide av både bp2 og den psykiatriske diagnosen dystymi?

S: Det er teoretisk mulig, men praksis sgs umulig.

Kan en også i tillegg til disse to sykdommene ha engstelig, unnvikende pf?

S: En kan godt ha begge disse pf, som ofte forekommer sammen, i tillegg til både BP og dystymi. Som sagt er kombinasjonen BP og dystymi i praksis umulig.

Hvis en pasient av deg hadde det slik, hva ville du tenkt om dens prognose for å klare seg godt både i arbeid og i det sosiale samfunnsliv?

S: Det avhenger helt av behandlers kompetanse og egen evne til å følge behandlingsråd. Behandlingsråd er langt mer enn medisiner.

1: Vil en slik diagnosebefengt person (som i diagnosene over) ha flesteparten av sine dager som deprimert?

S: De fleste med BP har langt flere dager nede enn oppe. Jeg tenker at dette er en ikke optimalt behandlet BP

2: Hadde det vært på tide å kaste inn håndkledet for godt? Kanskje rett og slett det beste?

S: Slike vurderinger må en gjøre selv evt sammen med en behandler i RL.

Skrevet

Men jeg lurer på en kan lide av både bp2 og den psykiatriske diagnosen dystymi?

S: Det er teoretisk mulig, men praksis sgs umulig.

Kan en også i tillegg til disse to sykdommene ha engstelig, unnvikende pf?

S: En kan godt ha begge disse pf, som ofte forekommer sammen, i tillegg til både BP og dystymi. Som sagt er kombinasjonen BP og dystymi i praksis umulig.

S: Det avhenger helt av behandlers kompetanse og egen evne til å følge behandlingsråd. Behandlingsråd er langt mer enn medisiner.

S: De fleste med BP har langt flere dager nede enn oppe. Jeg tenker at dette er en ikke optimalt behandlet BP

S: Slike vurderinger må en gjøre selv evt sammen med en behandler i RL.

''Men jeg lurer på en kan lide av både bp2 og den psykiatriske diagnosen dystymi?

S: Det er teoretisk mulig, men praksis sgs umulig.''

Takk for svar. Dystymi var det jeg først fikk som diagnose, men

så viste det seg altså at jeg har bp2 istedet. Oppklarende å vite at jeg ikke kan ha begge deler samtidig. Da går den første "ut" og den andre "inn".

Og så må jeg bare få sagt igjen (sikkert kjedelig å lese gang på gang, men...) at jeg er utrolig glad for Lamictal! Det viser vel også at bp2 er riktigere diagnose siden jeg responderer så godt på den. Vanlig SSRI aleine var ikke nok.

:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Men jeg lurer på en kan lide av både bp2 og den psykiatriske diagnosen dystymi?

S: Det er teoretisk mulig, men praksis sgs umulig.''

Takk for svar. Dystymi var det jeg først fikk som diagnose, men

så viste det seg altså at jeg har bp2 istedet. Oppklarende å vite at jeg ikke kan ha begge deler samtidig. Da går den første "ut" og den andre "inn".

Og så må jeg bare få sagt igjen (sikkert kjedelig å lese gang på gang, men...) at jeg er utrolig glad for Lamictal! Det viser vel også at bp2 er riktigere diagnose siden jeg responderer så godt på den. Vanlig SSRI aleine var ikke nok.

:)

Nettopp :-)

Skrevet

''2: Hadde det vært på tide å kaste inn håndkledet for godt? Kanskje rett og slett det beste?''

Jeg håper du her tenker på det å søke om uføretrygd! Og ikke finne på noe "drastisk"!

Skrevet

''2: Hadde det vært på tide å kaste inn håndkledet for godt? Kanskje rett og slett det beste?''

Jeg håper du her tenker på det å søke om uføretrygd! Og ikke finne på noe "drastisk"!

Jeg har ofte tanker om å gjøre noe "drastisk", men får meg heldigvis aldri til å gjøre det. :)

Skrevet

Jeg har ofte tanker om å gjøre noe "drastisk", men får meg heldigvis aldri til å gjøre det. :)

Det var godt å høre at det bare er i "teorien", iallfall... Ønsker virkelig at du snart vil føle deg bedre!

Skrevet

Det var godt å høre at det bare er i "teorien", iallfall... Ønsker virkelig at du snart vil føle deg bedre!

Tusen takk, og god helg! :-)

Skrevet

Tusen takk, og god helg! :-)

Selv takk i like måte! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...