Gå til innhold

Kan diagnosen være feil?

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Diagnosen er BP2. Har sluttet med stemningsstabilserende. Bruker fluoxetin, wellbutrin og fluanxol, og har hatt en forholdsvis stabil periode nå.

Er det mest sannsynlig at diagnosen er feil når jeg klarer meg uten stemningsstabiliserende, eller er det flere som klarer seg uten?

Merker ikke den store forskjellen nå når jeg bruker fluoxetin istedefor lamictal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utfordringen ved profylaktisk behandling av en episodisk sykdom er bla at en vet aldri hvordan sykdommen er "under lokket av medisiner". Kanskje vil ikke nettopp du har bruk for medisinene du tar hver dag før i sept 2012. Det er da din sykdom får sitt neste utbrudd.

Det er ikke slik med BP at om du sakte slutter med medisin, så vil du umiddelbart bli syk. Hvis sykdommen din tilfeldigvis var i aktiv fase "under" medisinlokket, vil du umiddelbart bli syk. Om sykdommen din er i stabil fase, vil du uten medisin blir syk først når den rører på seg igjen.

Kort svar: At du ikke har blitt syk til nå, kan ikke si noe som helst vedr din diagnose.

Gjest bølger
Skrevet

Utfordringen ved profylaktisk behandling av en episodisk sykdom er bla at en vet aldri hvordan sykdommen er "under lokket av medisiner". Kanskje vil ikke nettopp du har bruk for medisinene du tar hver dag før i sept 2012. Det er da din sykdom får sitt neste utbrudd.

Det er ikke slik med BP at om du sakte slutter med medisin, så vil du umiddelbart bli syk. Hvis sykdommen din tilfeldigvis var i aktiv fase "under" medisinlokket, vil du umiddelbart bli syk. Om sykdommen din er i stabil fase, vil du uten medisin blir syk først når den rører på seg igjen.

Kort svar: At du ikke har blitt syk til nå, kan ikke si noe som helst vedr din diagnose.

Jeg skrev litt feil. Var litt ustabil når jeg sluttet med lamictal, men ble bedre igjen når jeg begynte på fluoxetin selv om det tok lang tid.

Er jeg greit nok medisinert eller vil jeg med stor sannsynlighet bli dårlig igjen når jeg ikke bruker stemningsstabiliserende?

Problemet har vært tilbakevendende depresjoner, og lettere nedstemt mellom disse depresjonene. Mange år siden jeg var hypoman.

Skrevet

Jeg skrev litt feil. Var litt ustabil når jeg sluttet med lamictal, men ble bedre igjen når jeg begynte på fluoxetin selv om det tok lang tid.

Er jeg greit nok medisinert eller vil jeg med stor sannsynlighet bli dårlig igjen når jeg ikke bruker stemningsstabiliserende?

Problemet har vært tilbakevendende depresjoner, og lettere nedstemt mellom disse depresjonene. Mange år siden jeg var hypoman.

Som vanlig kan jeg kun svare generelt.

Det er større risiko for nye episoder uten SS enn med.

Hvor stor denne risikoen er akkurat for deg, kan jeg ikke svare på.

Gjest bølger
Skrevet

Hvilke SS er det når jeg ikke kan bruke lamictal, og synes du event. at jeg bør bruke det, eller se det an?

Gjest bølger
Skrevet

Jeg leste nå at fluanxol var stemningstabiliserende, så da er det kanskje godt nok at jeg bruker 3 mg av det?

Skrevet

Hva om det koker under medisinlokket. Skal man ikke ta det av?

Skrevet

Hva om det koker under medisinlokket. Skal man ikke ta det av?

Nei, det skal en ikke. Da springer jo manien ut i full blomst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...