Gå til innhold

Utestengelse og proteksjonisme

Gjest solidarisk?

Anbefalte innlegg

Gjest et fellesansvar

Om et barn er spesielt så bør dette være et fellesansvar for alle barna/foreldre. Om alle stiller litt opp hver så blir det ikke så mye press og slit for det typiske ene empatiske barnet som ofte tar seg av de som ikke har det så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Lillemus

8

• Vinterdugg

7

• mariaflyfly

5

Det kan spekuleres begge veier. Både i at "ingen kan tvinge noen til å være venn" og at alle skal inkluderes samme rakker'n hvordan de oppfører seg.

Det er virkelig synd i barn som har foreldre som står i veien for at de erverver selv de mest grunnleggende sosiale ferdigheter ved å unnskylde barna uansett hvor vanvittig de oppfører seg. Disse barna kan også være de vanskeligste å hjelpe siden foreldrene deres er motspillere og ikke medspillere.

I min statistikk er det heldigvis få foreldre som er så forskrudde.

mvh

:) Ja, heldig vis er få foreldre så forskrudde! -Dessverre hadde jeg en kjæreste, med felles holdning som sin eks.. deres "Prinsesse" gjør aldri noe galt.

Desverre fikk mine barn gjennomgå mer enn de skulle.. Ser nå, at denne jenten ikke vet at hun må stille seg bakerst i køen, men tropper alltid opp og stiller seg foran førstemann.. På fotballtreninger, skyver hun vekk andre barn, slik at hun selv får stå i mål, for så å få moren sin til å si; Nei men Pia, du trenger sikkert ikke stå i mål, hvis du ikke vil.. Du må si ifra til de andre at de må bytte med deg da. Det er jo ikke bare du som skal stå i mål.."

-Jeg stod og så på hele treningen, mens moren stod litt unna og snakket med andre... Denne jenta er 6 år, og jeg er litt spent på å se hvordan hun blir etterhvert..

Trist å se foreldre som ødelegger for ungene sine på den måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja, heldig vis er få foreldre så forskrudde! -Dessverre hadde jeg en kjæreste, med felles holdning som sin eks.. deres "Prinsesse" gjør aldri noe galt.

Desverre fikk mine barn gjennomgå mer enn de skulle.. Ser nå, at denne jenten ikke vet at hun må stille seg bakerst i køen, men tropper alltid opp og stiller seg foran førstemann.. På fotballtreninger, skyver hun vekk andre barn, slik at hun selv får stå i mål, for så å få moren sin til å si; Nei men Pia, du trenger sikkert ikke stå i mål, hvis du ikke vil.. Du må si ifra til de andre at de må bytte med deg da. Det er jo ikke bare du som skal stå i mål.."

-Jeg stod og så på hele treningen, mens moren stod litt unna og snakket med andre... Denne jenta er 6 år, og jeg er litt spent på å se hvordan hun blir etterhvert..

Trenerne til det fotballlaget har virkelig en utfordring...

Det samme har andre voksne som skal ha med det barnet å gjøre, særlig med foreldrene i nærheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenerne til det fotballlaget har virkelig en utfordring...

Det samme har andre voksne som skal ha med det barnet å gjøre, særlig med foreldrene i nærheten.

mvh

''Trenerne til det fotballlaget har virkelig en utfordring...

Det samme har andre voksne som skal ha med det barnet å gjøre, særlig med foreldrene i nærheten.''

Rideinstruktøren min foretrakk definitivt at ungenes foreldre holdt seg unna under ridetimene husker jeg. Ikke uten grunn vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon: Det var da en merkelig måte å velge ut målvakt på, selv for 6-åringer? Har ikke laget en (forelder som skal fungere som) trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har andre voksne som skal ha med det barnet å gjøre, særlig med foreldrene i nærheten.''

Rideinstruktøren min foretrakk definitivt at ungenes foreldre holdt seg unna under ridetimene husker jeg. Ikke uten grunn vil jeg tro.

I fotballens foreldrevettregler oppfordres det til å komme på både trening og kamp. Angivelig fordi mange barn setter pris på det.

Det betyr selvfølgelig ikke at de har noe med å blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Rideinstruktøren min foretrakk definitivt at ungenes foreldre holdt seg unna under ridetimene husker jeg. Ikke uten grunn vil jeg tro.''

Vårt fotballag har klarere regler for foreldre enn for barna...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rideinstruktøren min foretrakk definitivt at ungenes foreldre holdt seg unna under ridetimene husker jeg. Ikke uten grunn vil jeg tro.''

Vårt fotballag har klarere regler for foreldre enn for barna...

mvh

''Vårt fotballag har klarere regler for foreldre enn for barna...''

Den tiden jentungen gikk på fotball var jeg som oftest med på trening de dagene det var mammadag og trening på samme dag. Var aldri noe problem, men jeg er ikke av den typen som står og hojer og roper og roser min egen unge og rakker ned på de andre da. :o) Ropte og heiet på alle når de spilte mot hverandre på trening jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fotballens foreldrevettregler oppfordres det til å komme på både trening og kamp. Angivelig fordi mange barn setter pris på det.

Det betyr selvfølgelig ikke at de har noe med å blande seg inn.

''I fotballens foreldrevettregler oppfordres det til å komme på både trening og kamp. Angivelig fordi mange barn setter pris på det.

Det betyr selvfølgelig ikke at de har noe med å blande seg inn.''

Jeg var ofte på treningene da jentungen gikk på fotball, det var koselig det. :o) Var noen andre foreldre der også. Av og til fikk de spille "treningskamp" mot noen andre som trente samtidig og da hylte og skrek alle på alle - "Bra Bente!", "Flott, Trine!" eller "Kjempepasning, Fia!" Var gøy! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vårt fotballag har klarere regler for foreldre enn for barna...''

Den tiden jentungen gikk på fotball var jeg som oftest med på trening de dagene det var mammadag og trening på samme dag. Var aldri noe problem, men jeg er ikke av den typen som står og hojer og roper og roser min egen unge og rakker ned på de andre da. :o) Ropte og heiet på alle når de spilte mot hverandre på trening jeg. :o)

Hos oss blir foreldervettreglene holdt høyt. Man oppmunter og er positive mot alle barna, samme hvilket lag de er på.

Etter å ha observert en mor som var noe i nærheten av en parodi av forelderidiot og psyket ut et lag i andre klasse med munnbruken sin, har jeg ikke hatt problemer med å skjønne hvorfor de terper foreldervett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor blir det litt lettvint holdning å si at vennskap er noe man fortjener. Ingen barn fortjener å gå alene.

''Nettopp derfor blir det litt lettvint holdning å si at vennskap er noe man fortjener. Ingen barn fortjener å gå alene.''

Enig. Rausheten og toleransen får trange kår med en slik innstilling.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt mener du listen skal ligge for at et barn skal være verdig å innkluderes i det gode selskap og ikke massivt fryses ut?

mvh

Lista skal legges så høyt som: "Ikke slem med/plager andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista skal legges så høyt som: "Ikke slem med/plager andre".

''Venner er noe en gjør seg fortjent til - ikke noe en har krav på.''

Med dette utsagnet kan listen legges hvor høyt som helst. F.eks. at man ikke liker klærne, dialekten eller stemmen.

''Lista skal legges så høyt som: "Ikke slem med/plager andre".''

Skal man utestenge alle som en eller annen gang har vært slem med og/eller plaget andre er det heller ikke mange som fortjener noe som helst. Mobberne bruker også dette argumentet manipulativt og tillegger sine ofre de egenskapene som skal til for å rettferdiggjøre sine egne grusomme handlinger.

Veldig ofte, (men ikke alltid) er ting mer kompliserte enn å bare kunne fastslå at h*n er slem og vi er snille.

Barn tråkker over og trenger å møtes med raushet, også fra andre barn. Men selvsagt finnes det grenser for hva man kan gjøre og fremdeles forvente at man skal omfavnes av fellesskapet.

Å lære barn å kynisk utestenge alle de ikke synes er gode nok for seg, er temmelig uklok. Særlig når det foregår på gruppenivå, som f.eks. skolen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Venner er noe en gjør seg fortjent til - ikke noe en har krav på.''

Med dette utsagnet kan listen legges hvor høyt som helst. F.eks. at man ikke liker klærne, dialekten eller stemmen.

''Lista skal legges så høyt som: "Ikke slem med/plager andre".''

Skal man utestenge alle som en eller annen gang har vært slem med og/eller plaget andre er det heller ikke mange som fortjener noe som helst. Mobberne bruker også dette argumentet manipulativt og tillegger sine ofre de egenskapene som skal til for å rettferdiggjøre sine egne grusomme handlinger.

Veldig ofte, (men ikke alltid) er ting mer kompliserte enn å bare kunne fastslå at h*n er slem og vi er snille.

Barn tråkker over og trenger å møtes med raushet, også fra andre barn. Men selvsagt finnes det grenser for hva man kan gjøre og fremdeles forvente at man skal omfavnes av fellesskapet.

Å lære barn å kynisk utestenge alle de ikke synes er gode nok for seg, er temmelig uklok. Særlig når det foregår på gruppenivå, som f.eks. skolen.

mvh

''Men selvsagt finnes det grenser for hva man kan gjøre og fremdeles forvente at man skal omfavnes av fellesskapet''

Og det er vel egentlig det han mener.

''Å lære barn å kynisk utestenge alle de ikke synes er gode nok for seg, er temmelig uklok. Særlig når det foregår på gruppenivå, som f.eks. skolen''

Og der tror jeg alle er enige med deg. Jeg tror faktisk ikke det er mange foreldre som ønsker å lære sine barn å utestenge andre.

Jeg tror du bare må akseptere at det finnes situasjoner hvor man bare er nødt til å skjerme eget barn fremfor hensynet til barnet som ikke blir likt. Jeg vet ikke du husker tråden til Madelenemie her inne som ble plaget av en gutt på skolen med adhd. Den tråden er vel et godt eksempel som viser at det kan være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men selvsagt finnes det grenser for hva man kan gjøre og fremdeles forvente at man skal omfavnes av fellesskapet''

Og det er vel egentlig det han mener.

''Å lære barn å kynisk utestenge alle de ikke synes er gode nok for seg, er temmelig uklok. Særlig når det foregår på gruppenivå, som f.eks. skolen''

Og der tror jeg alle er enige med deg. Jeg tror faktisk ikke det er mange foreldre som ønsker å lære sine barn å utestenge andre.

Jeg tror du bare må akseptere at det finnes situasjoner hvor man bare er nødt til å skjerme eget barn fremfor hensynet til barnet som ikke blir likt. Jeg vet ikke du husker tråden til Madelenemie her inne som ble plaget av en gutt på skolen med adhd. Den tråden er vel et godt eksempel som viser at det kan være nødvendig.

''Jeg tror du bare må akseptere at det finnes situasjoner hvor man bare er nødt til å skjerme eget barn fremfor hensynet til barnet som ikke blir likt. Jeg vet ikke du husker tråden til Madelenemie her inne som ble plaget av en gutt på skolen med adhd. Den tråden er vel et godt eksempel som viser at det kan være nødvendig.''

Da husker du muligens noen av svarene jeg gav der. (Ble sagt mye, så jeg ser det ikke som noen selvfølge at du husker det.) Jeg har selv vært ille tvunget til be egne barn holde seg unna et annet barn fordi det bare ikke gikk å ha en fornuftig relasjon til det barnet.

Det jeg er ute etter å arrestere er de lettvindte, unyanserte utsagnene som gripes begjærlig av mobbere og andre hobbyutfrysere.

Et flertall av de foreldre jeg har med å gjøre, har beundringsverdige holdninger og 'handlingsmønster' mhp deres barns relasjonsbygging. Men jeg er tidvis sjokkert over at såpass mange foreldre likevel kan mate sine barns elendige holdninger til andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tror du bare må akseptere at det finnes situasjoner hvor man bare er nødt til å skjerme eget barn fremfor hensynet til barnet som ikke blir likt. Jeg vet ikke du husker tråden til Madelenemie her inne som ble plaget av en gutt på skolen med adhd. Den tråden er vel et godt eksempel som viser at det kan være nødvendig.''

Da husker du muligens noen av svarene jeg gav der. (Ble sagt mye, så jeg ser det ikke som noen selvfølge at du husker det.) Jeg har selv vært ille tvunget til be egne barn holde seg unna et annet barn fordi det bare ikke gikk å ha en fornuftig relasjon til det barnet.

Det jeg er ute etter å arrestere er de lettvindte, unyanserte utsagnene som gripes begjærlig av mobbere og andre hobbyutfrysere.

Et flertall av de foreldre jeg har med å gjøre, har beundringsverdige holdninger og 'handlingsmønster' mhp deres barns relasjonsbygging. Men jeg er tidvis sjokkert over at såpass mange foreldre likevel kan mate sine barns elendige holdninger til andre.

mvh

''Da husker du muligens noen av svarene jeg gav der''

Ja jeg mente at jeg husket det og det var derfor jeg ble litt overerasket over din reaksjon her nå.

''Det jeg er ute etter å arrestere er de lettvindte, unyanserte utsagnene som gripes begjærlig av mobbere og andre hobbyutfrysere.

Et flertall av de foreldre jeg har med å gjøre, har beundringsverdige holdninger og 'handlingsmønster' mhp deres barns relasjonsbygging. Men jeg er tidvis sjokkert over at såpass mange foreldre likevel kan mate sine barns elendige holdninger til andre''

Jeg har ikke opplevd foreldre som mater sine barn med slike negative holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg! Jeg oppfordrer barna mine til å være inkluderende og også invitere med de somikke har det så lett. Dette er jeg heldigvis ikke alene om, og skolen er ganske bevisste på dette.

Like fullt kan det nok hende at jeg påvirker barna mine ttil å unngå å oppsøke de barna jeg merker har direkte dårlig innflytelse på mine barn. Særlig vedrørende ett av mine barn har det vært et slikt tilfelle.

(har ikke lest noe særlig av andre svarene du har fått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da husker du muligens noen av svarene jeg gav der''

Ja jeg mente at jeg husket det og det var derfor jeg ble litt overerasket over din reaksjon her nå.

''Det jeg er ute etter å arrestere er de lettvindte, unyanserte utsagnene som gripes begjærlig av mobbere og andre hobbyutfrysere.

Et flertall av de foreldre jeg har med å gjøre, har beundringsverdige holdninger og 'handlingsmønster' mhp deres barns relasjonsbygging. Men jeg er tidvis sjokkert over at såpass mange foreldre likevel kan mate sine barns elendige holdninger til andre''

Jeg har ikke opplevd foreldre som mater sine barn med slike negative holdninger.

Men du - jeg har ei på ti år som sliter litt i forhold til venner. HUn strever veldig med å bli akseptert, og i prosessen for å bli akseptert, gjør hun en masse "dumme ting" for at de skal legge merke til henne. Dessverre blir det ofte slik at de legger merke til henne i negativ forstand....

Og vi jobber med å prøve og få henne til å forstå at dette ikke er lurt, men det går ikke inn.

De dumme tingene hun gjør, er f.eks.:

*Kaller dem med omskrivninger av navnet - f.eks Kari blir Karry, Nora blir Aron, Kristine blir Krustune, Frida blir Friddo osv. Dette liker de ikke. Jenta mi liker heller ikke at andre kaller henne for andre ting enn navnet hennes - men hun sier at når HUN synes det er gøy å si sånt om andre, så gjør hun det fordi hun synes det er gøy....

*Hvis de andre jentene venter på henne om morgenen for å ta følge, så kan hun finne på å sykle i fra dem i full fart. Dette irriterer de seg over, og de siste par ukene har de begynt å gå mye før til skolen og jenta vår har gått alene.

*Hun er veldig redd for å få for lite, at ting ikke skal bli delt ut rettferdig, og hun skriker høyt opp dersom hun ikke får minst like stor del av godene som de andre....

Samtidig så har hun veldig mye fint i seg - liker å snekre, strikke, lage ting med hendene, klatre, sykle, lese. Alle disse tingene gjør hun helst på egenhånd - det er aktiviteter sammen med andre som ikke funker så bra.

Jeg forstår at de andre jentene i klassen kan synes at hun er vanskelig å være sammen - det er trolig mye lettere å ha det gøy UTEN henne, fordi det da blir mindre konflikter. Men det er jo sårt da.

Akkurat i dag ringte hun meg og fortalte at ei av de hun helst vil være sammen med, hadde blitt med hjem. Flere uker siden hun har vært hos oss. Det ble jeg glad for :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men du - jeg har ei på ti år som sliter litt i forhold til venner. HUn strever veldig med å bli akseptert, og i prosessen for å bli akseptert, gjør hun en masse "dumme ting" for at de skal legge merke til henne. Dessverre blir det ofte slik at de legger merke til henne i negativ forstand....

Og vi jobber med å prøve og få henne til å forstå at dette ikke er lurt, men det går ikke inn.

*Kaller dem med omskrivninger av navnet - f.eks Kari blir Karry, Nora blir Aron, Kristine blir Krustune, Frida blir Friddo osv. Dette liker de ikke. Jenta mi liker heller ikke at andre kaller henne for andre ting enn navnet hennes - men hun sier at når HUN synes det er gøy å si sånt om andre, så gjør hun det fordi hun synes det er gøy....

*Hvis de andre jentene venter på henne om morgenen for å ta følge, så kan hun finne på å sykle i fra dem i full fart. Dette irriterer de seg over, og de siste par ukene har de begynt å gå mye før til skolen og jenta vår har gått alene.

*Hun er veldig redd for å få for lite, at ting ikke skal bli delt ut rettferdig, og hun skriker høyt opp dersom hun ikke får minst like stor del av godene som de andre....

Samtidig så har hun veldig mye fint i seg - liker å snekre, strikke, lage ting med hendene, klatre, sykle, lese. Alle disse tingene gjør hun helst på egenhånd - det er aktiviteter sammen med andre som ikke funker så bra.

Jeg forstår at de andre jentene i klassen kan synes at hun er vanskelig å være sammen - det er trolig mye lettere å ha det gøy UTEN henne, fordi det da blir mindre konflikter. Men det er jo sårt da.

Akkurat i dag ringte hun meg og fortalte at ei av de hun helst vil være sammen med, hadde blitt med hjem. Flere uker siden hun har vært hos oss. Det ble jeg glad for :-))))

Vi har jenter som er like gamle og jeg ville selvfølgelig ikke oppfordret min datter til å holde seg unna din datter. Ikke en gang hvis hun klaget over datteren din, ville jeg ha gjort det.

Unger må lære seg til selv å håndtere andre de synes kan være slitsomme eller vanskelige. Det er først hvis dette går ut over humøret eller helsa løs at jeg ville bedt min datter holde seg unna din datter. Det du beskriver er ikke verre enn at jeg ville bedt min datter prøve og tolere det og ikke bry seg om det.

Men jeg ville nok oppfordret henne til å gå til skolen sammen med andre, slik at hun ikke blir gående alene til skolen, hvis din datter stikker av hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Glemte å spørre deg om du mener din datter blir utestengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...