Gjest er det ufølsomt gjort? Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 En i klassen til sønnen min (14) sluttet på skolen for ett år siden pga angst. Han har ikke hatt kontakt med venner i denne tiden, og vi vet fra hans mor at det skyldes angst. Nå har han begynt i en spesialklasse på samme skole, med to timer hver dag. Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen. Jeg har sagt til min sønn at det er helt opp til han om han vil besøke han eller ikke, og at han ikke skal føle seg forpliktet til det. Min sønn er veldig populær på skolen, og jeg tenker at det kunne vært godt for denne gutten om han fikk denne støtten av min sønn mht å komme i kontakt med andre. Men samtidig tenker jeg at jeg ikke vil tvinge han, og at dette ikke er mitt/hans ansvar. Hva tenker du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hvis din sønn er en virkelig venn så stiller han opp nå når kompisen trenger ham også. Ikke nødvendigvis hver eneste dag og sånt, men av og til, mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det ufølsomt gjort? Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hvis din sønn er en virkelig venn så stiller han opp nå når kompisen trenger ham også. Ikke nødvendigvis hver eneste dag og sånt, men av og til, mener jeg. Han stilte opp før også, men da var det denne gutten som skjøv han vekk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Dette er del av oppdragelsen. Du viser din sønn at dere ikke trenger ta ansvar for en annens problem. At dere bare kan gjøre det dersom dere har lyst. For din sønns oppdragelses del, ville jeg snudd på flisa- og oppmuntret til kontakt. Ikke tvang, selvfølgelig- men oppmuntring- for å få den tidligere kompisen opp på beina. Din sønn skal ikke gi slipp på sine andre venner, og trenger følgelig ikke "tape" noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Han stilte opp før også, men da var det denne gutten som skjøv han vekk... Hva sier din sønn til saken da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker jeg Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Han stilte opp før også, men da var det denne gutten som skjøv han vekk... Gutten hadde jo angst. Jeg tenker som Lillemus (eller som jeg tror hun tenker): Er sønnen din en venn stiller han opp nå. Er han ikke en venn (og det står han selvfølgelig fritt til å ikke være) så stiller han ikke opp. Dette er vel nettopp slikt som viser om man er venn eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det ufølsomt gjort? Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hva sier din sønn til saken da? At han ikke har så lyst til det samt synes synd på han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen.'' Hvem er det som kommer med den krykke-tolkningen, er det du eller moren? Jeg synes det er nokså selvsagt at sønnen din besøker en han hadde mye kontakt med før, men som nå har fått problemer. Ikke blir noen fast støttekontakt eller "krykke", men stiller opp som hvis han f.eks. hadde fått et langvarig fysisk problem. Hvis sønnen din virkelig er "veldig populær på skolen" burde han kunne gjøre såpass. Det synes jeg du kan oppmuntre ham til. Du klarer neppe å tvinge så store barn uansett, men forhåpentligvis vil han gjøre det hvis du forsøker å påvirke ham i den retningen. Tenk litt på hvordan den andre moren har det, hun som ikke er moren til en veldig populær gutt - og på ham det gjelder. Igjen - jeg mener ikke at sønnen din skal bli sosialarbeider, bare gå litt ut av seg og sitt av hensyn til en som trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen.'' Hvem er det som kommer med den krykke-tolkningen, er det du eller moren? Jeg synes det er nokså selvsagt at sønnen din besøker en han hadde mye kontakt med før, men som nå har fått problemer. Ikke blir noen fast støttekontakt eller "krykke", men stiller opp som hvis han f.eks. hadde fått et langvarig fysisk problem. Hvis sønnen din virkelig er "veldig populær på skolen" burde han kunne gjøre såpass. Det synes jeg du kan oppmuntre ham til. Du klarer neppe å tvinge så store barn uansett, men forhåpentligvis vil han gjøre det hvis du forsøker å påvirke ham i den retningen. Tenk litt på hvordan den andre moren har det, hun som ikke er moren til en veldig populær gutt - og på ham det gjelder. Igjen - jeg mener ikke at sønnen din skal bli sosialarbeider, bare gå litt ut av seg og sitt av hensyn til en som trenger det. Veldig enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Han stilte opp før også, men da var det denne gutten som skjøv han vekk... ''men da var det denne gutten som skjøv han vekk...'' Ja, det er sikkert ikke forferdelig kult å være en 14 år gammel gutt som sliter med angst! Det er jo en del av problematikken jo... Stakkers gutt... Men det var bare en spontant kommentar til det du skrev... Når det er sagt synes jeg at sønnen din skal stille opp for denne gutten - som den vennen han var før dette skjedde - men han skal ikke behøve å trå til som en krykke/støttekontakt på fast basis... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen.'' Hvem er det som kommer med den krykke-tolkningen, er det du eller moren? Jeg synes det er nokså selvsagt at sønnen din besøker en han hadde mye kontakt med før, men som nå har fått problemer. Ikke blir noen fast støttekontakt eller "krykke", men stiller opp som hvis han f.eks. hadde fått et langvarig fysisk problem. Hvis sønnen din virkelig er "veldig populær på skolen" burde han kunne gjøre såpass. Det synes jeg du kan oppmuntre ham til. Du klarer neppe å tvinge så store barn uansett, men forhåpentligvis vil han gjøre det hvis du forsøker å påvirke ham i den retningen. Tenk litt på hvordan den andre moren har det, hun som ikke er moren til en veldig populær gutt - og på ham det gjelder. Igjen - jeg mener ikke at sønnen din skal bli sosialarbeider, bare gå litt ut av seg og sitt av hensyn til en som trenger det. Enig. Reagerte også på krykkebetegnelsen her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen.'' Hvem er det som kommer med den krykke-tolkningen, er det du eller moren? Jeg synes det er nokså selvsagt at sønnen din besøker en han hadde mye kontakt med før, men som nå har fått problemer. Ikke blir noen fast støttekontakt eller "krykke", men stiller opp som hvis han f.eks. hadde fått et langvarig fysisk problem. Hvis sønnen din virkelig er "veldig populær på skolen" burde han kunne gjøre såpass. Det synes jeg du kan oppmuntre ham til. Du klarer neppe å tvinge så store barn uansett, men forhåpentligvis vil han gjøre det hvis du forsøker å påvirke ham i den retningen. Tenk litt på hvordan den andre moren har det, hun som ikke er moren til en veldig populær gutt - og på ham det gjelder. Igjen - jeg mener ikke at sønnen din skal bli sosialarbeider, bare gå litt ut av seg og sitt av hensyn til en som trenger det. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 ''Moren hans ønsker at min sønn skal komme og besøke han og være en slags krykke for han. De hadde mye kontakt før han sluttet å gå på skolen.'' Hvem er det som kommer med den krykke-tolkningen, er det du eller moren? Jeg synes det er nokså selvsagt at sønnen din besøker en han hadde mye kontakt med før, men som nå har fått problemer. Ikke blir noen fast støttekontakt eller "krykke", men stiller opp som hvis han f.eks. hadde fått et langvarig fysisk problem. Hvis sønnen din virkelig er "veldig populær på skolen" burde han kunne gjøre såpass. Det synes jeg du kan oppmuntre ham til. Du klarer neppe å tvinge så store barn uansett, men forhåpentligvis vil han gjøre det hvis du forsøker å påvirke ham i den retningen. Tenk litt på hvordan den andre moren har det, hun som ikke er moren til en veldig populær gutt - og på ham det gjelder. Igjen - jeg mener ikke at sønnen din skal bli sosialarbeider, bare gå litt ut av seg og sitt av hensyn til en som trenger det. Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Du har en populær sønn som til daglig soler seg i sin sosiale glans. Her har han en mulighet til å strekke seg ut av sin komfortsone og gi litt av seg selv, uten å være garantert å få noe tilbake. Å tvinge ham, har nok liten verdi. Men jeg ville sagt klart ifra hva jeg mente, om han valgte å pingle ut av dette. Han kan da i det minste spandere 2-3 besøk og se hvordan det går. Jeg ville også konfrontert ham med om han selv foventer at noen skulle være der for ham den dagen han ble syk eller slet på andre måter. Og kaskje hadde jeg skrudd ned i stedet for opp servicenivået om han skulle slumpet til å få en influensa, bare for å illustrere. Hvilken ryggrad vil han ha? Hvilken venn vil han være? Og hvilke verdier vil han satse på? Sannsynligvis kjenner din sønn samme type ubehag ved denne situasjonen som han senere vil gjøre når noen mister en av sine nærmeste, får en dødelig sykdom, mister førlighet el.l. (Og som får mange til å krysse gata når de ser et 'forylykket' menneske komme.) Det mest komfortable er å skygge unna og unngå å besudle sin behagelige hverdag. Det mest holdbare og langsiktige er å lære seg å overvinne denne typen frykt og selvsentrerthet. Man er aldri så fattig som når man ikke har noe å gi. Jeg tar høyde for at moren til denne gutten ikke har hendvendt seg til dere på en veldig klengete og anmasende måte og heller ikke lagt forventningslisten til din sønn skyhøyt. For øvrig bør ikke din sønn komme til sin (tidligere) venn som krykke, men som likeverdig. Denne gutten har hatt sin dose av hjelpere og terapeuter, venner skorter det nok mer på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg har også en populær sønn og jeg ville absolutt påvirket ham til å besøke denne vennen som sliter! Jeg er sikker på at han ville ønske det selv også. Du kan selvfølgelig ikke tvinge ham, men om du er positiv og kanskje snakker om hvor viktig det ville være for denne gutte er jeg sikker på at han vil det selv også. Kanskje en dag er det din sønn som trenger en å støtte seg til? det vet vi jo ingenting om.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Han stilte opp før også, men da var det denne gutten som skjøv han vekk... Da må du forklare sønnen din at han skjøv han vekk fordi han er syk. Angst er en sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.