Gå til innhold

Guvernante, aupair etc. hvor vanlig?

MHC

Anbefalte innlegg

Har en bekjent med to barn. En 7 åring og en baby. De har guvernante (som bor i huset, fast ansatt), aupair (som bor i huset, men "skiftes ut årlig/ annet hvert år), gartner som steller hagen ved behov + vaskehjelp to ganger i uken.

Far jobber fullt, mor har hatt deltidsjobb.

Vet om noen andre som har aupair, noen har vaskehjelp osv. Men ingen jeg kjenner eller vet om har "alt".

Hvor vanlig er dette i Norge egentlig?

Hadde vært deilig noen ganger å hatt rent og ryddig hus til enhver tid, rene klær pent lagt inn i skapet, fullt kjøleskap, ferdig middag, kunne stikke ut en kjapp tur på trening eller liknende akkurat når man har lyst osv.

Tror ikke jeg hadde trivdes med å ha noen boende i huset egentlig- så må nok ta alt arbeidet selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MHC

4

• morsan

4

• frosken

3

• Babette

3

Mest aktive i denne tråden

Guvernante? Har skolebarnet hjemmeundervisning, eller er det for leksehjelp? Den betegnelsen / stillingen har jeg aldri truffet på her i landet.

Jeg har en kollega fra et strøk av Oslo der det er vanlig med au pair, ifølge ham selv. Det er ikke mitt nærmiljø.

Det eneste som er _litt_ utbredt i min omgangskrets, er vaskehjelp. Men da er det som regel ingen i familien som jobber deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guvernante? Har skolebarnet hjemmeundervisning, eller er det for leksehjelp? Den betegnelsen / stillingen har jeg aldri truffet på her i landet.

Jeg har en kollega fra et strøk av Oslo der det er vanlig med au pair, ifølge ham selv. Det er ikke mitt nærmiljø.

Det eneste som er _litt_ utbredt i min omgangskrets, er vaskehjelp. Men da er det som regel ingen i familien som jobber deltid.

Guvernanten følger til og fra skolen, følger opp lekser og underviser litt ekstra i språk.....

Au pairen har hovedansvaret for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guvernanten følger til og fra skolen, følger opp lekser og underviser litt ekstra i språk.....

Hm - jeg kjenner noen barn som ville opplevd denne typen oppfølging som nokså kvelende. Men hver sin lyst - hvis foreldrene aldri er hjemme, så...

Jeg hadde ikke likt å ha en ansatt på hvert av barna. Men jeg er ikke noen superperfeksjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - jeg kjenner noen barn som ville opplevd denne typen oppfølging som nokså kvelende. Men hver sin lyst - hvis foreldrene aldri er hjemme, så...

Jeg hadde ikke likt å ha en ansatt på hvert av barna. Men jeg er ikke noen superperfeksjonist.

Ikke jeg heller. Vet jo at det er vanligere i en del andre land, men det har liksom ikke gått opp for meg at noen har det sånn også her hjemme...... Lurer derfor på hvor vanlig dette er- bare sånn for å stille nygierrigheten.

(Hvor mange aupai- tillatelser er det i Norge etc./ fordelt på antall hosholdninger med barn fra 0- 14 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shilapila

Hvem har ansvaret for rengjøring, matlaging og annet husarbeid?

Har ikke hørt stillingsbetegnelsen guvernante i annen sammenheng enn kongelig, eller i romaner fra svunnen tid om adel og dovenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Ikke jeg heller. Vet jo at det er vanligere i en del andre land, men det har liksom ikke gått opp for meg at noen har det sånn også her hjemme...... Lurer derfor på hvor vanlig dette er- bare sånn for å stille nygierrigheten.

(Hvor mange aupai- tillatelser er det i Norge etc./ fordelt på antall hosholdninger med barn fra 0- 14 år)

Det er ikke noe uvanlig i Norge med au pair, men jeg har ikke hørt om guvernanter og ikke om noen som har to au pairer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"(Hvor mange aupai- tillatelser er det i Norge etc./ fordelt på antall hosholdninger med barn fra 0- 14 år)"

Vet ikke, men i følge en kollega bor 90% på Snarøya......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guvernante kjenner jeg ingen her i landet som har.

Au pair derimot, er det mange på ungenes skole som har. Men ikke vi - Og ikke skal vi ha heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guvernante har jeg aldri hørt om i Norge.

Au pair kjenner jeg ingen som har, det er ikke vanlig i det hele tatt der jeg bor. Derimot er det mange som har vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som har au pair eller guvernante nei, vet av noen som har (hatt) vaskehjelp da. :o)

Jeg må tilstå at når jeg leser om den familien du beskriver så får jeg mine tanker om prioriteringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"(Hvor mange aupai- tillatelser er det i Norge etc./ fordelt på antall hosholdninger med barn fra 0- 14 år)"

Sikkert ikke veldig langt unna sannheten...... Guvernantefamilien bor dog ikke på Snarøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Kjenner mange som har au pair, og disse fungerer mange ganger nærmest som en gammeldags hushjelp, som gjør alt. Det heter seg at de bare skal gjøre "lett" husarbeid i tillegg til barnepass, og egentlig skal de jobbe kun inntil 25 timer i uken. Mange betaler au pair'en for å jobbe mer, og de er jo ofte bare glade til for å tjene litt mer. Mange forsørger jo familien i hjemlandet med det de tjener.

De fleste au pair'ene jeg kjenner til gjør også det meste av husvask. De jeg kjenner til som jobber mye, har også diverse husarbeid i form av klesvask, stryking, rydding, matlaging, etc. etc., i tillegg til diverse med barna.

Mange (inkludert undertegnede) har vaskehjelp fast.

Har aldri hørt noen bruke betegnelsen guvernante i Norge. Jeg trodde guvernante var en slags "avansert" au pair som også stod for noe opplæring/førskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvem har ansvaret for rengjøring, matlaging og annet husarbeid?

Har ikke hørt stillingsbetegnelsen guvernante i annen sammenheng enn kongelig, eller i romaner fra svunnen tid om adel og dovenskap.

'''Har ikke hørt stillingsbetegnelsen guvernante i annen sammenheng enn kongelig, eller i romaner fra svunnen tid om adel og dovenskap''

Jeg forbinder "guvernante" med Sound of Music :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Vet ikke, men i følge en kollega bor 90% på Snarøya......''

Tja, jeg kjenner til flere områder i Oslo der tettheten også er svært høy :-).

Ikke i mitt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg kjenner at jeg får lettere klaustrofobi av å lese om dette. Fastboende tjenere i huset - milde himmel.

Guvernante har jeg ikke hørt om siden jeg slukte haugevis av det som kalles "lettere romaner" i midten av tenårene. Jeg trodde det var et fenomen som stort sett forekom i den typen bøker. Altså kjærlighetsromaner fra engelsk overklasseliv rundt midten av 1800-tallet.

Au pair har jeg hørt om, en venninne av meg har vært au pair i utlandet da vi var unge. Jeg kjenner ingen som har det.

Vaskehjelp forekommer, jeg kjenner noen som har vaskehjelp og jeg skulle gjerne hatt det selv.

Gartner? Egen gartner? Neei, det har jeg ikke. Det trenger jeg definitivt mer enn vaskehjelp. Jeg er god på å klippe plen, men elendig på blomsterbed og luking.

Det du beskriver er nok ikke normalen i Norge i 2011. Ikke her hvor jeg bor i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hva gjør egentlig moren i denne familien? Deltidsjobb, og så kan hun ikke følge opp ungene engang?

Jeg tror ikke jeg ville hatt noe av dette. Kunne ønsket meg vaskehjelp innimellom, men liker ikke helt tanken på fremmede som skal vaske og rydde i vårt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en middels stor norsk by. Kjenner ingen som har au pair, guvernante, vaskehjelp eller gartner.. De jeg kjenner er i jobb begge to og de fleste har utdannelse. Vil tro dette er et Oslofenomen og helst på vestkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...