-ssi Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Kjenner folk som har vaskehjelp, og skulle gjerne hatt det selv også. Er dessverre ikke så vanlig her ute på bygda, så jeg hadde vel blitt årets sensasjon om jeg fikk meg vaskehjelp... Ei venninne har hatt au pair, men var veldig uheldig og sa henne opp etter noen måneder. Guvernante har jeg ikke hørt om annet enn i romaner med handling fra 1800-tallet. Og gartner? Til min lille hageflekk på ca. 11 kvadratmeter? Hehe... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hva gjør egentlig moren i denne familien? Deltidsjobb, og så kan hun ikke følge opp ungene engang? Jeg tror ikke jeg ville hatt noe av dette. Kunne ønsket meg vaskehjelp innimellom, men liker ikke helt tanken på fremmede som skal vaske og rydde i vårt hjem. Helt enig med deg Liker ikke tanken på at andre enn meg skal skifte på senga vår, vaske undertøyet mitt osv. Da er det like greit å gjøre det sjøl, og heller akseptere at man ikke rekker alt hele tiden.. Var på DFDS-båten, og der var det et par med tre unger og en engelsktalende au pair fra Philipinene vil jeg tippe... Au pairen matet minstejenta som var ca. 1 år (like gammel som datteren vår), mens de to eldre brødrene kastet servietter, hylte og skreik og var helt rabiate. De satt uheldigvis på bordet ved siden av oss.. Faren truet med å gå på lugaren, alle vet jo at tomme trusler funker.. og moren ba oss om unnskyldning flere ganger.. jaja.. Hvorfor få så mange barn når man ikke klarer ha en engang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Helt enig med deg Liker ikke tanken på at andre enn meg skal skifte på senga vår, vaske undertøyet mitt osv. Da er det like greit å gjøre det sjøl, og heller akseptere at man ikke rekker alt hele tiden.. Var på DFDS-båten, og der var det et par med tre unger og en engelsktalende au pair fra Philipinene vil jeg tippe... Au pairen matet minstejenta som var ca. 1 år (like gammel som datteren vår), mens de to eldre brødrene kastet servietter, hylte og skreik og var helt rabiate. De satt uheldigvis på bordet ved siden av oss.. Faren truet med å gå på lugaren, alle vet jo at tomme trusler funker.. og moren ba oss om unnskyldning flere ganger.. jaja.. Hvorfor få så mange barn når man ikke klarer ha en engang? Synes det så veldig dumt ut å ha med au pair eller hva hun var på båten.. Vi var mor, far, seksårening og snart ettåring. Vi har også aktive barn, men vi kosa oss masse vi.. Spiste på rastaurant uten stress og mas. På nabobordet satt to foreldre som var frustrerte og på tuppa, to villeunger og en baby.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 kjenner ingen som har det.. ser på det som a.) snobbete eller b.) latskap.. Synes man burde kunne klare å ta hånd om sine egne barn, klarer man ikke det burde man ikke sette deme til verden. Jada, barn kan innimellom være slitsomt å ha - men sånn er det da for alle? Vaskehjelp derimot hadde vært deilig.. Men liker heller ikke tanken på at fremmede er hjemme hos meg og "roter" i sakene mine.. Hehe.. er for sær, så får ta det sjøl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingstad Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Bor i utlandet, og her har "alle" vaskehjelp (unntatt vaskehjelpene selvfølgelig), og det er vanlig med "Nanny". Nannyene varierer fra barnevakt et par ganger i uka, til hente på skolen hver dag og være med barna til foreldrene kommer hjem, eller mer fast ansatt dagmamma for yngre barn. Nesten ingen har de boende hos seg, men jeg kjenner et tilfelle der familien har en fulltidsansatt nanny til hvert barn (2), og de er alltid med på ferie (og drar av og til på ferie med barna uten foreldrene!). Hos de som har stor hage er det vanlig med litt gartnerhjelp, enten fast til plenklipp ol eller en sjau høst og vår. Noen familier har sjåfør. Slike jobber er sinnsykt dårlig betalt, i Norge blir det jo noe helt annet lønnsnivå, og aupairer og et par timersvaskehjelp er det eneste som er overkommelig på en/to bra inntekter. Har aldri hørt om noen som har en slik guvernante-ordning i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccolina Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Kjenner ingen som har tjenere boende i huset... Men ei jente i klassa til sønnen min har au pair. Og vaskehjelp er nok relativt vanlig her vi bor, vi har det selv annenhver uke. Begynte med det fordi jeg har en kronisk sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 kjenner ingen som har det.. ser på det som a.) snobbete eller b.) latskap.. Synes man burde kunne klare å ta hånd om sine egne barn, klarer man ikke det burde man ikke sette deme til verden. Jada, barn kan innimellom være slitsomt å ha - men sånn er det da for alle? Vaskehjelp derimot hadde vært deilig.. Men liker heller ikke tanken på at fremmede er hjemme hos meg og "roter" i sakene mine.. Hehe.. er for sær, så får ta det sjøl. Du burde tatt kontakt med Trude Mostuen, dere er like bedømmende begge to, like sikre på at dere er riktige til å bli mødre i motsetning til andre, og muligens at dere strekker nesa like høyt. Hva hensikten er med å kritisere mødre med au pair eller som setter barna i barnehage forstår ikke jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Synes det så veldig dumt ut å ha med au pair eller hva hun var på båten.. Vi var mor, far, seksårening og snart ettåring. Vi har også aktive barn, men vi kosa oss masse vi.. Spiste på rastaurant uten stress og mas. På nabobordet satt to foreldre som var frustrerte og på tuppa, to villeunger og en baby.. Dere koste dere masse, mens familien med au pair stressa og var kjempe frustrerte. Var det au pairens skyld? Og hvordan henger dette sammen med at ingen skal ha au pair? Mener du at alle familier uten au pair koser seg som dere gjorde? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hvis jeg vinner i lotto vil jeg ha det sånn hihihi Kunne i alle fall trengt det,med fulltidsjobb hos begge oss er vi aldri ajour med husarbeidet og middagene er så som så, og hagen har jeg aldri tid til å stelle... Men vinner vi i lotto trenger vi ikke jobbe så mye da. Egentlig liker jeg privatliv, orker ikke for mange folk oppå meg... og til å passe barna innimellom foretrekker jeg folk jeg kjenner godt. Nei, tror ikke dette ville passet meg, men skjønner også at det er behagelig for de som har behov for og råd til dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg kjenner at jeg får lettere klaustrofobi av å lese om dette. Fastboende tjenere i huset - milde himmel. Guvernante har jeg ikke hørt om siden jeg slukte haugevis av det som kalles "lettere romaner" i midten av tenårene. Jeg trodde det var et fenomen som stort sett forekom i den typen bøker. Altså kjærlighetsromaner fra engelsk overklasseliv rundt midten av 1800-tallet. Au pair har jeg hørt om, en venninne av meg har vært au pair i utlandet da vi var unge. Jeg kjenner ingen som har det. Vaskehjelp forekommer, jeg kjenner noen som har vaskehjelp og jeg skulle gjerne hatt det selv. Gartner? Egen gartner? Neei, det har jeg ikke. Det trenger jeg definitivt mer enn vaskehjelp. Jeg er god på å klippe plen, men elendig på blomsterbed og luking. Det du beskriver er nok ikke normalen i Norge i 2011. Ikke her hvor jeg bor i hvert fall. Min mor var faktisk husholderske i sin tid, er vel noe a la guvernante? Hun passet på barna og hjalp til med husarbeidet, og bodde i en hybel i samme huset. Det var visst veldig vanlig på den tiden hos akademikere hvor begge foreldrene jobbet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Min mor var faktisk husholderske i sin tid, er vel noe a la guvernante? Hun passet på barna og hjalp til med husarbeidet, og bodde i en hybel i samme huset. Det var visst veldig vanlig på den tiden hos akademikere hvor begge foreldrene jobbet. Forhåpentligvis tok ikke barna skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hva gjør egentlig moren i denne familien? Deltidsjobb, og så kan hun ikke følge opp ungene engang? Jeg tror ikke jeg ville hatt noe av dette. Kunne ønsket meg vaskehjelp innimellom, men liker ikke helt tanken på fremmede som skal vaske og rydde i vårt hjem. ''Hva gjør egentlig moren i denne familien? Deltidsjobb, og så kan hun ikke følge opp ungene engang?'' Det vet man jo ingen ting om. Hun kan være kronisk syk og/eller eller hun kan skrive på doktorgraden hjemmefra. I hvilken grad hun følger opp ungene utover hjelpen hun har vet man vel lite om. Jeg synes det er ufint å spekulere slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 ''Hva gjør egentlig moren i denne familien? Deltidsjobb, og så kan hun ikke følge opp ungene engang?'' Det vet man jo ingen ting om. Hun kan være kronisk syk og/eller eller hun kan skrive på doktorgraden hjemmefra. I hvilken grad hun følger opp ungene utover hjelpen hun har vet man vel lite om. Jeg synes det er ufint å spekulere slik. Nei, jeg vet ikke derfor spør jeg. Tviler på at de har både guvernante, au pair og gartner av de grunnene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 jeg kjenner ingen som har det sånn med masse tjenerskap. En familie jeg vet om har hatt au pair, mens flere har vaskehjelp en gang hver 14.dag. Det høres litt"unorsk" ut for meg med mine husmanns-aner..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Synes det så veldig dumt ut å ha med au pair eller hva hun var på båten.. Vi var mor, far, seksårening og snart ettåring. Vi har også aktive barn, men vi kosa oss masse vi.. Spiste på rastaurant uten stress og mas. På nabobordet satt to foreldre som var frustrerte og på tuppa, to villeunger og en baby.. Kanskje begge de to guttene på nabobordet hadde ad/hd f.eks.? Ting er ikke alltid slik de kan se ut ved første øyekast... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg trenger verken guvernante, hushjelp, apair eller gartner - alt jeg behøver er en hjemmeværende husfar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Forhåpentligvis tok ikke barna skade av det. Barna var visst veldig knyttet til henne, la seg i senga hennes om natta... Da tenker jeg litt at de følte seg tryggere på henne enn sine foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg trenger verken guvernante, hushjelp, apair eller gartner - alt jeg behøver er en hjemmeværende husfar. Jeg krever å få en "liker" knapp her nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg kjenner ingen som har noe i nærheten av det der. Noen har hatt au pair, og flere har vaskehjelp hver 14. dag, Men det hadde vært fint å kunne hatt en slags "handyman.no" hvor man fikk ufaglærte men nevenyttige folk til å komme og hjelpe til på ad hoc-basis, men da som kjøp av tjeneste og ikke et ansettelsesforhold. Guvernante for meg høres übermerkverdig ut i det moderne samfunn: http://litteraturensveje.systime.dk/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/Kapitel_7/mathilde_fibiger.jpg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 '''Har ikke hørt stillingsbetegnelsen guvernante i annen sammenheng enn kongelig, eller i romaner fra svunnen tid om adel og dovenskap'' Jeg forbinder "guvernante" med Sound of Music :-) Mary Poppins!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.