Gå til innhold

Guvernante, aupair etc. hvor vanlig?

MHC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MHC

4

• morsan

4

• frosken

3

• Babette

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg kjenner ingen som har noe i nærheten av det der. Noen har hatt au pair, og flere har vaskehjelp hver 14. dag,

Men det hadde vært fint å kunne hatt en slags "handyman.no" hvor man fikk ufaglærte men nevenyttige folk til å komme og hjelpe til på ad hoc-basis, men da som kjøp av tjeneste og ikke et ansettelsesforhold.

Guvernante for meg høres übermerkverdig ut i det moderne samfunn:

http://litteraturensveje.systime.dk/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/Kapitel_7/mathilde_fibiger.jpg

''Men det hadde vært fint å kunne hatt en slags "handyman.no" hvor man fikk ufaglærte men nevenyttige folk til å komme og hjelpe til på ad hoc-basis, men da som kjøp av tjeneste og ikke et ansettelsesforhold.''

Enig! Og det burde selvfølgelig være en som kjente huset, så en slipper å bruke mye tid på å forklare alt. Vedkommende skal ha tilgang til de 43 ulike lyspærene vi trenger i huset, samt ha basiskunnskaper som rørlegger, elektriker og snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det hadde vært fint å kunne hatt en slags "handyman.no" hvor man fikk ufaglærte men nevenyttige folk til å komme og hjelpe til på ad hoc-basis, men da som kjøp av tjeneste og ikke et ansettelsesforhold.''

Enig! Og det burde selvfølgelig være en som kjente huset, så en slipper å bruke mye tid på å forklare alt. Vedkommende skal ha tilgang til de 43 ulike lyspærene vi trenger i huset, samt ha basiskunnskaper som rørlegger, elektriker og snekker.

*he he*

I en episode av Frustrerte Fruer fikk Lynette & familie hjelp av en eldre mann i gata, han fikset det meste av småting i og utenfor huset. Det hørtes utrolig deilig ut!

Men ansatte som skal bo i mitt hus kunne jeg aldri tenke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

*he he*

I en episode av Frustrerte Fruer fikk Lynette & familie hjelp av en eldre mann i gata, han fikset det meste av småting i og utenfor huset. Det hørtes utrolig deilig ut!

''Men ansatte som skal bo i mitt hus kunne jeg aldri tenke meg!''

Samme her! Vi vurderte _nesten_ au pair for noen år siden, men det utslagsgivende var nok at jeg ikke likte tanken på å ha noen i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au pair er vel ikke så uvanlig, men guvernante er vel en lærerinne som driver hjemmeundervisning, altså i stedet for at barna går på skole?

Og det har jeg aldri hørt om utenfor kongefamilier eller etter 1850. Hjemmeundervisning forekommer, men i de tilfeller jeg har hørt om, er det foreldrene som forestår denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Forhåpentligvis tok ikke barna skade av det.

''Forhåpentligvis tok ikke barna skade av det''

Hvorfor skulle barna ta skade av det? Antakelig fikk foreldrene på den måten frigitt tid sammen med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*he he*

Jeg bodde en gang på et frimerke av en hybel, som tidligere hadde vært hushjelpens (Øvre Ullern). Pikeværelse kalles det, tror jeg?

(Kan du ringe på piken, jeg vil ha mere kaffe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg bodde en gang på et frimerke av en hybel, som tidligere hadde vært hushjelpens (Øvre Ullern). Pikeværelse kalles det, tror jeg?

Jeg har selv bodd i leiligheter som har hatt slikt pikeværelse.

Det som ofte er pussig med en del slike leiligheter er at det gjerne er flere stuer, men bare ETT soverom utenom pikeværelset. Undres hvor barna sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte er pussig med en del slike leiligheter er at det gjerne er flere stuer, men bare ETT soverom utenom pikeværelset. Undres hvor barna sov.

I min barndom sov hele familien på samme rom, men det var til gjengjeld gedigent, og ble senere delt opp i flere. Men det var ikke en leilighet, det var et kjempestort hus.

Hvis leilighetene du nevner er av eldre årgang, kan det kanskje forholde seg slik?

Marie! Ta ut børnene!

(Piker heter ofte Marie i teaterstykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som ofte er pussig med en del slike leiligheter er at det gjerne er flere stuer, men bare ETT soverom utenom pikeværelset. Undres hvor barna sov.''

Sånn var det der jeg vokste opp også. To stuer, ett soverom, kjøkken og et bittelite pikeværelse. :o) Vi delte av de to stuene så det ble to soverom og en stue da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som ofte er pussig med en del slike leiligheter er at det gjerne er flere stuer, men bare ETT soverom utenom pikeværelset. Undres hvor barna sov.''

Det har du rett i. Jeg har sett flere leiligheter bla på Frogner på 100-200 m2 som har nettopp den utformingen. Jeg har også lurt litt på hvor barna sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vedkommende skal ha tilgang til de 43 ulike lyspærene vi trenger i huset, samt ha basiskunnskaper som rørlegger, elektriker og snekker.''

...og maler, blikkenslager og gartner.

Også skulle vedkommende helst like å gjøre mest mulig gratis! (Sitter og betaler fakturaen fra maler og blikkenslager etter at huset er malt utvendig :-( Jeg og banken kommer til å ha et livslangt forhold. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kanskje egen trappeoppgang som er ekstremt smal? Det har jeg sett flere steder. Ikke noe for kokka til Fiinbeck, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det høres jo veldig deilig ut - på mange måter. Jeg ønsker meg en "James" som husholder, og en gartner. Også kunne jeg godt tenkt meg en kokk.

Det jeg har er en vaskehjelp annenhver uke - hun er gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Dette kan umulig være særlig vanlig. Jeg kjenner ingen som har det sånn. Kjenner to familier med au pair, og noen flere som har vaskehjelp annenhver uke.

Selv ikke de jeg kjenner med MYE penger, har det sånn. Faktisk jobber alle "rike" i omgangskretsen redusert (enten en eller begge- og utvalget består kun av 5 familier), men de tar seg av hus og unger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg :) Liker ikke tanken på at andre enn meg skal skifte på senga vår, vaske undertøyet mitt osv. Da er det like greit å gjøre det sjøl, og heller akseptere at man ikke rekker alt hele tiden.. :)

Var på DFDS-båten, og der var det et par med tre unger og en engelsktalende au pair fra Philipinene vil jeg tippe... Au pairen matet minstejenta som var ca. 1 år (like gammel som datteren vår), mens de to eldre brødrene kastet servietter, hylte og skreik og var helt rabiate. De satt uheldigvis på bordet ved siden av oss.. Faren truet med å gå på lugaren, alle vet jo at tomme trusler funker.. og moren ba oss om unnskyldning flere ganger.. jaja.. Hvorfor få så mange barn når man ikke klarer ha en engang?

Det kan hende ett/flere barn har spesielle behov, adhd el. Samt med en liten baby, er man fremdeles i en innkjøringsfase hvor alle skal finne sine roller.. Synes du virker litt "dømmende" over at de var tre voksne på tre barn som ikke holdt styr på barna sine, mens dere fremstår som prakteksemplar av foreldre i forhold...

Skal vel være glad for at de hadde med seg au pair, ellers ville det vel vært enda mer uro/bråk... Skjønner ikke hva denne episoden egentlig har med au pair å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe vanlig med alt dette i norske hjem.. Men vaskehjelp er jo relativt vanlig blitt...?

Men, kunne godt tenke meg en gartner og en "alt-mulig-mann/kvinne" som kan gi en håndsrekning ved behov.

Ellers hadde en fast barnevakt en gang i uken vært helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Barna var visst veldig knyttet til henne, la seg i senga hennes om natta... Da tenker jeg litt at de følte seg tryggere på henne enn sine foreldre?

Barn har i alle kulturer og alle tidsaldre lagt seg i voksnes seng om natta, det være seg foreldre eller andre. Det er ingenting som tilsier at det må være foreldrene, men vi liker å tro det i vår moderne kultur.

Se på den diskusjonen nå i våre dager om hvem som er viktigst mor eller far!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Min mor var faktisk husholderske i sin tid, er vel noe a la guvernante?

Hun passet på barna og hjalp til med husarbeidet, og bodde i en hybel i samme huset.

Det var visst veldig vanlig på den tiden hos akademikere hvor begge foreldrene jobbet.

Jeg innbilte meg at en guvernante var mer som lærer som drev hjemmeundervisning med barna, muligens i tillegg til å passe på dem da.

Men som sagt, mitt kjennskap til yrket er begrenset til lette romaner med handling fra rundt 1850-tallet ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...