Gå til innhold

Nhd eller andre som kan doktorspråk.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde ankelbrudd. Jeg ble fortalt det, men slik jeg tolker epikrisen, har jeg ikke det og det er vel postivt for min del på lengre sikt eller?

Kan jeg få hjelp til å oversette dette til norsk? Mange vanskelige ord her.

Funn ved innkomst: Benet var lagt i gips i luftambulansen.( dette forstår jeg selvsagt, men ingenting av resten) Det var ingen sensibilitetsutfall og det var normal kapillærfylning venstre ben. Det ble tatt rtg. som viste distal crusfraktur ca. 20 mm fra ankelledd. Skråfraktur med med intermedialt fragment både på tibia og fibula ca. 2-3 mm lateralt og mot 11 mm dorsalt dislokasjon av distale fragmenter ankelledd var upåfallende.

Forløp/behandling og vurdering: Pasienten ble operert 24.10 hvor det ble gjort osteosyntese av tibia skaftfraktur med margnagle. Postop. røntgenkontroll viste at tibiafrakturen var reponert i god stilling og fiksert. Det var gode akseforhold i begge plan og noe bedret stilling av fibulafrakturen. Det ble lagt en trykkmålerilaterale fremre losje og denne ble fjernet igjen da trykket lå stabilt mellom 15 og 18. Pasienten utskrives til hjemmet i god fysisk form ( Øh jadda)

Gjest truddæ
Skrevet

Jeg er ikke nhd, men har du hatt crusfaktur, så har du vel hatt brudd?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg er ikke nhd, men har du hatt crusfaktur, så har du vel hatt brudd?

Ja, jeg har brudd, men nå er jeg helt forvirret fordi jeg får så mange forskjellige svar fra de på sykehuset og så leser jeg epikrisa og forstår ingenting. Der står det noe annet enn det siste jeg ble fortalt.

Nå har jeg hørt at jeg har 4 brudd, jeg har hørt at jeg har 2 brudd og jeg har hørt at jeg har knusningsskader, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg er sånn at jeg vil vite alle detaljer og helst skulle jeg også visst prognoser, om jeg blir 100 % bra eventuelt hvilke problemer jeg kan forvente meg. Skjønner at det siste kanskje er vanskelig og svare på.

Gjest ble aldri helsesektretær
Skrevet

Dette ble litt vanskelig å sette sammen fornuftig, men jeg forstår det som at du har hatt et brudd i leggen og i skinnebenet.

Du er blitt operert med medisinske hjelpemidler og benet er fikset og satt sammen igjen i god stilling.

http://www.home.no/ebratne52/Medisinskordbok.htm

Gjest ble aldri helsesektretær
Skrevet

Dette ble litt vanskelig å sette sammen fornuftig, men jeg forstår det som at du har hatt et brudd i leggen og i skinnebenet.

Du er blitt operert med medisinske hjelpemidler og benet er fikset og satt sammen igjen i god stilling.

http://www.home.no/ebratne52/Medisinskordbok.htm

Skinnebensbruddet er kommet tilbake til god stilling, mens det er noe bedret stilling av leggbeinsbruddet

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Skinnebensbruddet er kommet tilbake til god stilling, mens det er noe bedret stilling av leggbeinsbruddet

Er det leggbeinet som er det øverste mot kneet?

Skrevet

Det står at du har hatt brudd redd over ankelen, som affiserte begge leggbeina dine. Det fremste beinet (tibia) er satt sammen ved hjelp av en margnagle, altså en stålbit som står inni beinet og holdt bruddet i stilling lenge nok til at det fikk gro skikkelig. I følge røntgenbildet ser dette beinet helt fint ut. Det andre leggbeinet (fibula) er i følge røntgen i bedre stilling enn det var opprinnelig, men det høres ikke ut som om det står 100% beint. Sannsynligvis har dette uansett ingen praktisk betydning, ettersom tibia står bra og i tillegg er forsterket med nagle.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det står at du har hatt brudd redd over ankelen, som affiserte begge leggbeina dine. Det fremste beinet (tibia) er satt sammen ved hjelp av en margnagle, altså en stålbit som står inni beinet og holdt bruddet i stilling lenge nok til at det fikk gro skikkelig. I følge røntgenbildet ser dette beinet helt fint ut. Det andre leggbeinet (fibula) er i følge røntgen i bedre stilling enn det var opprinnelig, men det høres ikke ut som om det står 100% beint. Sannsynligvis har dette uansett ingen praktisk betydning, ettersom tibia står bra og i tillegg er forsterket med nagle.

Tusen takk for utfyllende svar. Da er fibula også det jeg har bekymret meg mest for (det som ligger lengst ned på leggen) Der er det hardt og hovent og leggen ser litt misformet ut der i forhold til den friske leggen. Jeg ringte sykehuset ang dette i dag og legen jeg snakket med mente det var vev og at det var normalt at det ble slik når det begynte å gro. Håper virkelig han har rett.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Da er fibula også det jeg har bekymret meg mest for (det som ligger lengst ned på leggen) Der er det hardt og hovent og leggen ser litt misformet ut der i forhold til den friske leggen. Jeg ringte sykehuset ang dette i dag og legen jeg snakket med mente det var vev og at det var normalt at det ble slik når det begynte å gro. Håper virkelig han har rett.

Da mener jeg på den siden stanga ikke er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...