Gå til innhold

Kan det være bipolar?

Gjest flott hvis det kan medisineres bort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en dame på 50, som svinger i humøret.

Hun har forskjellige væremåter som har opptredd jevnt i årevis: En oppspilt, hvor hun enten virker veldig hyper og shower/vil være midtpunkt, eller hun herser med barna, virker som om hun har svært høy selvfølelse og er verdensmester, har en mening med det meste, krangler med mannen sin og er generelt høylydt, hånlig og nedlatende. Barn har kuttet kontakten etter for mange sårende runder.

Så en annen modus, hvor hun er veldig sårbar, gråter for ingenting, og blir sykemeldt.

Jeg har tenkt at dette er personlighetsproblemer, men er det også tegn på bipolar 2 slik at det kan medisineres bort?

Skrevet

Det _kan_ være Bipolar men det kan og være andre ting.

Skrevet

Det _kan_ være Bipolar men det kan og være andre ting.

Som hva, annet enn personlighetsforstyrrelser?

Om sjansen er stor for at det kan være BP2, vil jeg tipse henne om å bli utredet for det. Tror hun er veldig fortvilet selv over at det blir sånn, så om det kan medisineres er det kjempeflott.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette kan meget godt være bipolar lidelse. Særlig hvis hver fase varer i flere dager/uker.

Skrevet

Dette kan meget godt være bipolar lidelse. Særlig hvis hver fase varer i flere dager/uker.

Ja, det varer i flere dager/uker. Gjennom årenes løp har hun i perioder med selvinnsikt forklart det til å være hhv pms, overgangsalderen, matallergi, og utbrenthet pga jobb.

Ved sin side har hun nå en "medavhengig" mann som ikke vil høre snakk om at dette kan være noe behandlingstrengende.

Har jeg lov til å tipse fastlegen hennes (det trenger ikke være anonymt for min del, altså), slik at det kan fanges opp?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det varer i flere dager/uker. Gjennom årenes løp har hun i perioder med selvinnsikt forklart det til å være hhv pms, overgangsalderen, matallergi, og utbrenthet pga jobb.

Ved sin side har hun nå en "medavhengig" mann som ikke vil høre snakk om at dette kan være noe behandlingstrengende.

Har jeg lov til å tipse fastlegen hennes (det trenger ikke være anonymt for min del, altså), slik at det kan fanges opp?

Ingen kan nekte noen å tipse fastlegen.

Gjest dsadasda
Skrevet

Fins ulike versjoner av bipolar. Bipolar 1, 2, 3. Fins også noe som heter rapid cycling og mixed state. Men det kan jo også være at hun er emosjonelt ustabil i steden eller i tillegg. Forhåpentligvis ønsker hun en utredning og behandling.

"Kjenner" en dame som er slik som du beskriver og er rimelig sikker på at hun har bipolar 2. Men hun plages bare med depresjonene selv og fastlegen gir henne antidepressiva. Tror hun kanskje blir hypoman og manisk av antidepressivaen også. (bipolar 3). Hun er som natt og dag og svinger mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...