Gå til innhold

Utmattelsessyndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest Utmattetjente
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 20 år som gjerne skulle funnet ut hva som er galt med meg. I 2006 fikk jeg kyssesyken og var veldig dårlig. Det jeg merket mest var all energien som var borte. Jeg sovnet hvor som helt og hele tiden, og hadde ikke sjangs til å holde meg våken. Dette fortsatte i mange mnd før det ble litt bedre. Men helt bra ble det aldri, og jeg trengte mye mer søvn enn tidligere. Jeg har også hele livet hatt problemer i forhold til at jeg besvimer veldig lett. Når jeg var mindre var det ofte ved at jeg hadde feber eller slo meg at jeg besvimte, men nå de senere årene har det skjedd flere ganger uten noen grunn. Jeg har tatt 24 timers blodtrykksmåling som var fin, men jeg har litt høy puls. Jeg har tatt 24 timers EKG som heller ikke har vist noe spesielt. Jeg har tatt EEG som var helt fin. Så som du sikkert skjønner finner ikke legen ut av hva det er, og jeg har hørt at det kan ta lang tid og at jeg må gjennom mange prosesser for å finne ut av hva det kan være. Og jeg føler at jeg må "hjelpe" legen med å finne ut av dette.. Det jeg lurer på er om det kan være en svak grad av utmattelsesyndrom? Nå i dag trenger jeg fortsatt like mye søvn. Jeg står opp halv 7 om morningen for å komme med på skolen, noe som går helt greit. Men når jeg sitter i forelesningssalen har jeg ikke sjangs til å holde øynene oppe. Jeg merker at øynene begynner å krysse hverandre, og det eneste som hjelper er at jeg legger meg ned å sover 10 minutter. Når jeg da litt senere skal ta bussen hjem sovner jeg like herlig der. Og når jeg først er hjemme er jeg så sliten i kroppen at jeg sover enda mer. Jeg har ikke noe overskudd til å gjøre lekser, og andre gjøremål senere på dagen heller.. Legen har sagt at jeg har mulig narkolepsi, men så vidt jeg har forstått vil vel det si at jeg sovner uten forvarsel? Jeg har også allergi, så jeg beynte på allergivaksinasjon for 7-8 mnd siden, for å utelukke at det er allergien som gjør meg trøtt.Noe som foreløpig ikke har gitt resultater. Jeg har også muskelsmerter, og dette mener legen er fibromyalgi.. Nå har jeg lest en del om utmattelsessyndrom, og jeg vil si at jeg har mange av symptomene på dette; Muskelsmerter. Ortostatisme og kvalme Jeg trenger MYE søvn, og helst på dagtid. Litt vanskeligheter med å sovne om kvelden. Og nå den siste mnd; Ny oppstått hodepine. Vekselsvis løs og hard avføring. Enda større behov for søvn, som igjen påvirker konsentrasjonen. I dag har jeg hatt første dag i en 6 ukers lang praksis, hvor det kreves mye av meg. Halv 2 begynte jeg å få veldig hodepine og slet med å holde meg våken. Da hadde jeg fortsatt noen timer igjen før jeg var ferdig. Og siden da har jeg hatt ordentlig hodepine og vært så sliten at jeg har sjanglet rundt hjemme.. Alt har blitt mye verre den siste mnd ca, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg gjennom verken praksisperioden eller resten av skoleåret. Siden dette skal være så vanskelig å finne ut av, så hadde jeg satt veldig pris på et svar. Flere synspunkter rundt dette hadde vært veldig til hjelp, da dette begynner å bli veldig vanskelig for meg i forhold til skole, jobb og privatliv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det kan være lurt å "sykemelde" seg for en periode.

Søke sykestipend eller "forsinkelse" hos lånekassen.

Henvisning til eventuell spesialist på området, en psykolog å prate med på veien.

Sortere og prøve å stabilisere situasjonen litt før du velger å gå videre med utdannelsen ?

utmattetjente
Skrevet

Kanskje det kan være lurt å "sykemelde" seg for en periode.

Søke sykestipend eller "forsinkelse" hos lånekassen.

Henvisning til eventuell spesialist på området, en psykolog å prate med på veien.

Sortere og prøve å stabilisere situasjonen litt før du velger å gå videre med utdannelsen ?

Det hadde selvsagt vært en mulighet. Men jeg er så redd for at om jeg blir borte fra skolen, så har jeg enda mer tid til å gjøre det jeg vil, nemlig sove! og jeg får så dårlig samvittighet når jeg gjør det..

Så jeg vil prøve å fortsette på skolen, så langt jeg klarer. Jeg har tenkt litt på å få noen å prate med, og også få litt hjelp til trening. Men når jeg først skal ta en telefon om dette, så tenker jeg at "nei, da må jeg bruke energi på å komme meg hit og dit og det orker jeg ikke".. Ikke at det er så god holdning heller, men det er rett og slett sånn det er. Så håper for guds skyld at jeg finner ut av hva dette er, og at noen kan få meg på rett spor igjen:)

Skrevet

De symptomene du beskriver kan utmerket godt være ME. Undersøk litt ang utredning osv på Lillestrømsklinikken, jeg vet de er svært dyktige og profesjonelle.

utmattetjente
Skrevet

De symptomene du beskriver kan utmerket godt være ME. Undersøk litt ang utredning osv på Lillestrømsklinikken, jeg vet de er svært dyktige og profesjonelle.

Tusen takk, skal sjekke det ut.

Og jeg må si at jeg føler meg bedre bare ved å høre at noen tror meg!

Føler meg dum når jeg går til legen så ofte for å finne ut av dette.. Og når det gjelder privatliv, så føler jeg at alle ser på meg som sløv. At jeg ikke gidder å dra ut med venner osv.

Så tusen hjertelig takk for svar som dette. Det gjør at jeg får litt mer mot til å ta det opp med legen.

Skrevet

Det hadde selvsagt vært en mulighet. Men jeg er så redd for at om jeg blir borte fra skolen, så har jeg enda mer tid til å gjøre det jeg vil, nemlig sove! og jeg får så dårlig samvittighet når jeg gjør det..

Så jeg vil prøve å fortsette på skolen, så langt jeg klarer. Jeg har tenkt litt på å få noen å prate med, og også få litt hjelp til trening. Men når jeg først skal ta en telefon om dette, så tenker jeg at "nei, da må jeg bruke energi på å komme meg hit og dit og det orker jeg ikke".. Ikke at det er så god holdning heller, men det er rett og slett sånn det er. Så håper for guds skyld at jeg finner ut av hva dette er, og at noen kan få meg på rett spor igjen:)

Tenker at det er verdt det.

Verre er det gå slik i enda lengre periode enn du har gjort. Enda en vondt sirkel å gå i.

Langsiktig så vinner du vel mer på å utredes enn å slik du gjørt nå ?

Virker hvertfall som du har det vanskelig akkurat nå.

Prisen å betale er vel ubehag over en periode. for siden å få det bedre :)

Skrevet

Tusen takk, skal sjekke det ut.

Og jeg må si at jeg føler meg bedre bare ved å høre at noen tror meg!

Føler meg dum når jeg går til legen så ofte for å finne ut av dette.. Og når det gjelder privatliv, så føler jeg at alle ser på meg som sløv. At jeg ikke gidder å dra ut med venner osv.

Så tusen hjertelig takk for svar som dette. Det gjør at jeg får litt mer mot til å ta det opp med legen.

Det er helt klassiske ME symptomer du beskriver, jeg blir så glad når jeg ser mennesker som ikke slår seg til ro men søker videre for å finne ut hva som er galt. Jeg vet Lillestrømskl. koster penger men her _kan_ kanskje nav være en vei å gå, vel, forhør deg og se litt i den retning uansett.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hva skjer hvis du prøver å trene? Blir du bedre eller verre? Personer med ME blir verre av trening - får raskt melkesyre/kramper i musklene.

utmattetjente
Skrevet

Hva skjer hvis du prøver å trene? Blir du bedre eller verre? Personer med ME blir verre av trening - får raskt melkesyre/kramper i musklene.

Det har vært litt opp og ned egentlig..

Jeg prøver å trene 1 gang i uken, så lenge kroppen tillater det! Det hender at jeg blir så sliten og svimmel at jeg må legge meg ned på bakken og bare avbryte treningen. Men jeg kan også ha gode dager og klare meg helt fint.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Det har vært litt opp og ned egentlig..

Jeg prøver å trene 1 gang i uken, så lenge kroppen tillater det! Det hender at jeg blir så sliten og svimmel at jeg må legge meg ned på bakken og bare avbryte treningen. Men jeg kan også ha gode dager og klare meg helt fint.

Jeg har ME selv (men ikke alvorlig grad - er i full jobb). Jeg trente mye før men da jeg fikk ME så var det musklene som "sviktet" kroppen tålte ikke trening lengre. Under en vanlig joggetur fikk jeg sure muskler og kramper så jeg måtte bare stoppe opp. Prøvde mange ganger å begynne igjen men kroppen tålte mindre og mindre. Kramper i hele kroppen. Fikk også sår hals og ble enormt utmattet. I tillegg til mange andre symptomer.

Er mann utbrendt eller deprimert så skal man jo føle seg sprekere og bedre av/etter trening. Vet ikke med fibromyalgi.

Skrevet

Hvis det er mulig narkolepsi, kan du bli undersøkt is søvnlab. Det kan måles hvor fort du sover og hvilken søvnfase du er i til hvilken tid. Svikter muskelkraften noen ganger eller kan du plutselig ikke røre deg når du har sovet eller skal sove? Slike symptomer kan peke på narkolepsi.

Vil du lese mer om dette, kan du søke på ord som katapleksi, søvnparalyse og hypnagoge hallusinasjoner

utmattetjente
Skrevet

Hvis det er mulig narkolepsi, kan du bli undersøkt is søvnlab. Det kan måles hvor fort du sover og hvilken søvnfase du er i til hvilken tid. Svikter muskelkraften noen ganger eller kan du plutselig ikke røre deg når du har sovet eller skal sove? Slike symptomer kan peke på narkolepsi.

Vil du lese mer om dette, kan du søke på ord som katapleksi, søvnparalyse og hypnagoge hallusinasjoner

Nei, har aldri opplevd noen andre symptomer på narkolepsi annet enn at jeg sover mye på dagtid.. Men siden jeg til tider kan bli veldig svimmel, og jeg kan få en følelse av av gulvet plutselig "går ned et trappetrinn" så kan det jo være derfor legen har tenkt på narkolepsi.. Man behøver jo ikke å bli helt "lam" når man får dette greiene, det kan jo bare vises som et kort øyeblikk hvor noe ikke fungerer. Men jeg aldri opplevd at jeg ikke har klart å bevege meg som jeg har merket hvertfall:)

utmattetjente
Skrevet

Det er helt klassiske ME symptomer du beskriver, jeg blir så glad når jeg ser mennesker som ikke slår seg til ro men søker videre for å finne ut hva som er galt. Jeg vet Lillestrømskl. koster penger men her _kan_ kanskje nav være en vei å gå, vel, forhør deg og se litt i den retning uansett.

Ja, jeg har veldig lyst til å finne ut hva det kan være, for noe må det være! Men samtidig føler jeg meg ufattelig dum som styrer fram og tilbake til legen og maser.. Har vært hos fastlegen og pratet om alle plagene mine, men aldri tatt det opp samtidig. Så jeg håper han kanskje klarer å sette det litt i sammenheng neste gang jeg skal dit:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...