Gå til innhold

Det er ikke mer synd på deg enn andre

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bestilles i dag :-)

Som du ser, kommer den i salg 10. november. Derfor er det sikkert ikke mange som har lest den.

Skrevet

Bestilles i dag :-)

Som du ser, kommer den i salg 10. november. Derfor er det sikkert ikke mange som har lest den.

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre også :-)

Skrevet

Jeg ser nå at den ikke kommer ut før den 10. nov, så da er det nok ingen her som har lest den ennå. Jeg synes den høres veldig interresant ut så denne vil jeg lese :-)

Skrevet

Jeg ser nå at den ikke kommer ut før den 10. nov, så da er det nok ingen her som har lest den ennå. Jeg synes den høres veldig interresant ut så denne vil jeg lese :-)

Kommer til å holde utkikk etter den. Men kjenner også at jeg er skeptisk - forfatteren er mannen bak "hypokondriklinikken" i Bergen og har visst klokkertro på kognitiv terapi som "tidens løsen".

Skrevet

Nei, men bare i "brødteksten" kjente igjen minst en kjenning...

Gjest offerlam
Skrevet

Å nei, enda en som babler om offer og offerrolle. Når skal folk skjønne at det er mulig å se framover og komme seg videre samtidig som man er et offer?

Gjest Bipolar58
Skrevet

Ikke glem at Haugenbok er en kristen bokhandel.De kristne har lett for å fornekte at psykisk sykdom finnes.De syke er derimot "betsatt av diverse demoner".Jeg ble en gang fortalt at jeg hadde 7 demoner.Jeg gikk sikkert 1 år rundt og trodde dette.Etterhvert orket jeg ikke mer,og mistet min kristne tro.Jeg ble human-etiker.

Tar fremdeles avstand fra kristendommen.

Skrevet

Ikke glem at Haugenbok er en kristen bokhandel.De kristne har lett for å fornekte at psykisk sykdom finnes.De syke er derimot "betsatt av diverse demoner".Jeg ble en gang fortalt at jeg hadde 7 demoner.Jeg gikk sikkert 1 år rundt og trodde dette.Etterhvert orket jeg ikke mer,og mistet min kristne tro.Jeg ble human-etiker.

''Ikke glem at Haugenbok er en kristen bokhandel''

Er det? Det kommer ikke på noen måte frem på nettsidene deres i alle fall og de har et helt vanlig utvalg i bøker.

Dessuten er ikke boka utgikk av bokhandelen...

Skrevet

''Ikke glem at Haugenbok er en kristen bokhandel''

Er det? Det kommer ikke på noen måte frem på nettsidene deres i alle fall og de har et helt vanlig utvalg i bøker.

Dessuten er ikke boka utgikk av bokhandelen...

''Dessuten er ikke boka utgikk av bokhandelen...''

For ikke å si utgitt...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''De syke er derimot "betsatt av diverse demoner".Jeg ble en gang fortalt at jeg hadde 7 demoner.''

De som tror dette er psyke selv.

Skrevet

''Ikke glem at Haugenbok er en kristen bokhandel.''

Tull. De selger da masse forskjellig litteratur, selv om de har adresse Volda.

Skrevet

Forfatteren av boka er en svært anerkjent psykiater og har utgitt flere bøker før. Ingen grunn til å koble dette med religion.

Boka er forøvrig utgitt på Hertervig forlag, som er en del av Stiftelsen psykiatrisk opplysning. De sier blant annet dette om seg selv på sine nettsider:

''Hertervig forlag har ved sine mange fagbokutgivelser befestet sin rolle som en av de viktigste aktørene for informasjon og opplysning innen psykisk helse både i forhold til ulike brukergrupper og fagmiljøer. Utgivelser på Hertervig er kvalitetssikret ved fagfellevurdering av anerkjente forskere, klinikere og fagfolk.''

Gjest gammalost
Skrevet

Å nei, enda en som babler om offer og offerrolle. Når skal folk skjønne at det er mulig å se framover og komme seg videre samtidig som man er et offer?

Enig, dette lukter det litt gammelt og møllspist av. Selvsagt er det mulig å innse at man er et offer, samtidig som man kommer seg videre. Det betyr da ikke at man skyver ansvaret over på andre!!

Skrevet

Spørsmålet er om man ser seg som et offer for en handling/i en situasjon og ikke for resten av livet.

Gjest offerlam
Skrevet

Enig, dette lukter det litt gammelt og møllspist av. Selvsagt er det mulig å innse at man er et offer, samtidig som man kommer seg videre. Det betyr da ikke at man skyver ansvaret over på andre!!

Nettopp!

Skrevet

representerer det eksemplet han kom med her, alle som sliter med noe psykisk?

Er mangelen for å ta ansvar for eget liv et gjennomgående trekk for de som sliter, eller blir det satt veldig på spissen her?

Jeg kjenner mange som har vært utsatt for store traumer, og som livet har fart hardt med. Jeg sitter ikke igjen med en følelse av at de ikke vil ta ansvar for eget liv, eller komme seg ut av elendigheten. At en i mange tilfeller kan oppleve seg som et offer trenger ikke å bety at en nødvendigvis synes mer synd på seg selv enn andre som også sliter. Det ene trenger ikke å utelukke det andre.

Skrevet

representerer det eksemplet han kom med her, alle som sliter med noe psykisk?

Er mangelen for å ta ansvar for eget liv et gjennomgående trekk for de som sliter, eller blir det satt veldig på spissen her?

Jeg kjenner mange som har vært utsatt for store traumer, og som livet har fart hardt med. Jeg sitter ikke igjen med en følelse av at de ikke vil ta ansvar for eget liv, eller komme seg ut av elendigheten. At en i mange tilfeller kan oppleve seg som et offer trenger ikke å bety at en nødvendigvis synes mer synd på seg selv enn andre som også sliter. Det ene trenger ikke å utelukke det andre.

''At en i mange tilfeller kan oppleve seg som et offer trenger ikke å bety at en nødvendigvis synes mer synd på seg selv enn andre som også sliter. Det ene trenger ikke å utelukke det andre.'' Veldig enig med deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...