florista Skrevet 3. november 2011 Skrevet 3. november 2011 Er det noen som har opplevd at de bytter dialekt når de har det tøft? Jeg kommer fra en "ren" familie, hvor alle er fra samme sted, men når jeg får det tøft og må snakke, slår jeg over i forskjellige dialekter. Jeg har ofte fått spørsmål om hvor jeg egentlig kommer fra... Hvorfor skjer dette? Er det normalt? 0 Siter
laban Skrevet 3. november 2011 Skrevet 3. november 2011 Jeg vet ikke noe om terapi og hva som er normalt, men jeg vet at det ikke er uvanlig at barn bruker andre dialekter når de leker rolleleker. Ikke nødvendigvis fordi de leker at de er en figur som kommer fra et annet sted eller som snakker "rart", men fordi dette på en måte forsterker at de nå er noen andre enn de er ellers. Poenget mitt er at det kan tenkes at du gjør det litt ubevisst for å skape avstand til eller ikke komme altfor nær det du opplever som tøft og litt skremmende. Eller kanskje jeg bare rører. 0 Siter
XbellaX Skrevet 3. november 2011 Skrevet 3. november 2011 Jeg vet ikke noe om terapi og hva som er normalt, men jeg vet at det ikke er uvanlig at barn bruker andre dialekter når de leker rolleleker. Ikke nødvendigvis fordi de leker at de er en figur som kommer fra et annet sted eller som snakker "rart", men fordi dette på en måte forsterker at de nå er noen andre enn de er ellers. Poenget mitt er at det kan tenkes at du gjør det litt ubevisst for å skape avstand til eller ikke komme altfor nær det du opplever som tøft og litt skremmende. Eller kanskje jeg bare rører. "Eller kanskje jeg bare rører." Spot on vil jeg heller si. 0 Siter
florista Skrevet 3. november 2011 Forfatter Skrevet 3. november 2011 "Eller kanskje jeg bare rører." Spot on vil jeg heller si. Tusen takk for svar begge to. Har vært litt inne på tanken selv, men synes det er en merkelig "situasjon". Det som er skummelt, er at når jeg prater med andre (spesielt nye folk eller noen jeg ikke har snakket med på lenge), så kan de spørre meg om hvor jeg egentlig kommer fra, eller at jeg må ha bodd andre steder i landet... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.