Gå til innhold

Nhd og andre: bytter dialekt når tøff terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd at de bytter dialekt når de har det tøft?

Jeg kommer fra en "ren" familie, hvor alle er fra samme sted, men når jeg får det tøft og må snakke, slår jeg over i forskjellige dialekter. Jeg har ofte fått spørsmål om hvor jeg egentlig kommer fra...

Hvorfor skjer dette? Er det normalt?

Skrevet

Jeg vet ikke noe om terapi og hva som er normalt, men jeg vet at det ikke er uvanlig at barn bruker andre dialekter når de leker rolleleker. Ikke nødvendigvis fordi de leker at de er en figur som kommer fra et annet sted eller som snakker "rart", men fordi dette på en måte forsterker at de nå er noen andre enn de er ellers.

Poenget mitt er at det kan tenkes at du gjør det litt ubevisst for å skape avstand til eller ikke komme altfor nær det du opplever som tøft og litt skremmende.

Eller kanskje jeg bare rører.

Skrevet

Jeg vet ikke noe om terapi og hva som er normalt, men jeg vet at det ikke er uvanlig at barn bruker andre dialekter når de leker rolleleker. Ikke nødvendigvis fordi de leker at de er en figur som kommer fra et annet sted eller som snakker "rart", men fordi dette på en måte forsterker at de nå er noen andre enn de er ellers.

Poenget mitt er at det kan tenkes at du gjør det litt ubevisst for å skape avstand til eller ikke komme altfor nær det du opplever som tøft og litt skremmende.

Eller kanskje jeg bare rører.

"Eller kanskje jeg bare rører."

Spot on vil jeg heller si.

Skrevet

"Eller kanskje jeg bare rører."

Spot on vil jeg heller si.

Tusen takk for svar begge to.

Har vært litt inne på tanken selv, men synes det er en merkelig "situasjon".

Det som er skummelt, er at når jeg prater med andre (spesielt nye folk eller noen jeg ikke har snakket med på lenge), så kan de spørre meg om hvor jeg egentlig kommer fra, eller at jeg må ha bodd andre steder i landet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...