Gå til innhold

Klarer en Psykopat å drepe katter?

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar58
Skrevet

Har nå kuttet ut en venn etter over 10-15 års vennskap.Han er scizofren,men jeg lurer også på om han har psykopatiske trekk.Han har blitt misbrukt i barndommen og han sliter med å huske ting pga medisinering.Men han er smart,mye smartere enn meg.Han banker meg sønder og sammen i sjakk.

Jeg klarer ikke å avlive mer høyerestående dyr enn fisk.Selv en mus ville jeg ikke klart å drept,og setter de fri om min katt fanger en som lever.Musa får ett forsprang på 30 minutter før jeg slipper kattta ut.Ofte lengre.

Er det jeg som er sensitiv og normal når det gjelder dyr,elelr er det min kamarat som synes det er ok å avlive katter for egen hånd.

Skaffer han seg en ny katt etter at han kommer hjem fra Thailand etter 3-6 mnd skal jeg anmelde han for dyremishandling.

Psykopat eller bare helt vanlig Scizofren Psykose?

Jeg anser meg for å være snill.Det er ikke min x-venn.

Jeg sørger tapet av min venn som jeg inbilte meg at jeg kjente.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Avlive katter fordi det må gjøres, eller av glede?

Jeg antar at det er det første du snakker om. Da vil jeg si at han er normal og du er det som på trøndersk kalles en "taillsjkaill!

Har endret overskriften fordi dette overhode ikke har noe med psykopati å gjøre.

Gjest Elextra
Skrevet

I gamledager var det ganske vanlig å drepe nyfødte kattunger, det ble født langt fler enn det var "marked" for.

Dette måtte antakelig til, og det å ta seg av dette hadde ingen ting med psykisk sykdom eller "snillhet" å gjøre.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Jeg antar at det er det første du snakker om. Da vil jeg si at han er normal og du er det som på trøndersk kalles en "taillsjkaill!

Har endret overskriften fordi dette overhode ikke har noe med psykopati å gjøre.

Hører det til kategorien "Må gjøres" bare fordi man ikke gidder å bruke penger på dyrehotell?

Han skal på ferie i 3-6 mnd i Thailand.Han er ikke lenger min venn siden han ikke elsker katter så høyt som meg!

Hadde alle kattene vær syke,så ja,men det var 3-4 katter sist gang og alle var friske.

Det er andre gangen dette skjer,og han unnslylder seg begge gangene med at dyrlege er dyrt.

Orker nesten ikke å skrive om dette.

Skrevet

Hører det til kategorien "Må gjøres" bare fordi man ikke gidder å bruke penger på dyrehotell?

Han skal på ferie i 3-6 mnd i Thailand.Han er ikke lenger min venn siden han ikke elsker katter så høyt som meg!

Hadde alle kattene vær syke,så ja,men det var 3-4 katter sist gang og alle var friske.

Det er andre gangen dette skjer,og han unnslylder seg begge gangene med at dyrlege er dyrt.

Jeg har forståelse for at det ikke er så lett å få pass til kattene for så lenge som 3 til 6 mnd. Jeg har en kollega som bruker å sende katten til kattehotell 3 uker hver sommer. Katten trives ikke der, og er alltid fornærmet når de kommer å henter den igjen. Den første tiden etter at de hanter den vil ikke katten ha noe med de å gjøre. Men så går det seg til litt etter litt. Å ha kattene på kattehotell så lenge som 3 til 6 mnd ser jeg ikke på som noen god løsning (men jeg er enig med deg og at det er bedre enn å ta livet av de). Jeg aner ikke hva det vil koste heller.

Den beste løsningen hadde vært om en venn(du?) eller familie kunne ha passet kattene. Men jeg forstår også at han synes det er vanskelig å be noen om å gjøre denne tjenesten.

Jeg er også veldig glad i katter, men jeg ville ikke ha kuttet ut min venn selv om han tok livet av kattene sine. Men jeg ville gjerne ha bedt han se på andre muligheter enn å ta liv. For det første burde han ikke ha dyr, når han ikke har noen som kan ta seg av de når han reiser. Men når han først har dyrene, og ingen kan passe de, så kan omplassering være et alternativ til avlivning.

Gjest Bipolar58
Skrevet

I gamledager var det ganske vanlig å drepe nyfødte kattunger, det ble født langt fler enn det var "marked" for.

Dette måtte antakelig til, og det å ta seg av dette hadde ingen ting med psykisk sykdom eller "snillhet" å gjøre.

Vi snakker jo om i dag,når det finnes både vetrinær og sterilisering!

Skrevet

''Vi snakker jo om i dag,når det finnes både vetrinær og sterilisering!''

Jeg er helt enig i at en slik "bruk og kast"-holdning til dyr er helt forkastelig. Men det hadde jo vært lettere å ta med seg katta til veterinær for avliving eller sterilisering dersom det hadde vært en smule billigere da! Så reklame for sterilisering av hunnkatt i går, tror "tilbudsprisen" lå på 1200,-! Halver denne så vil mange flere sterilisere katta si, tror nå jeg.

Dessuten - om man vet hva man holder på med så er det ikke noe i veien for å avlive egne dyr, men jeg understreker at man da må vite hva man holder på med! Kjenner en gammel jeger som har avlivet både katter, hund og hest i "egen husholdning", dette var i flere tilfeller gamle dyr som hadde vært på gården hele livet. Om man da skulle drasse disse til dyrlege/slakteri med den angsten det ville påført dyrene ville det nærmest vært dyreplageri. Ett eneste velrettet skudd og alt var over.

Om man ikke sitter inne med denne kunnskapen skal man selvfølgelig bruke dyrlege.

Skrevet

Nei, det og ha en lemfeldig omgang med katters liv, har selvfølgelig ingenting med psykopati og gjøre? Da dreper vi vilt og kvitter oss med dem etter eget forgodtbefinnende. Hva om det gjaldt dine jakthunder, eller andre hunder? Er de mer verdt?

Skrevet

Skjønner deg godt. Slike venner, med et slikt verdisyn, ville jeg heller ikke hatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det og ha en lemfeldig omgang med katters liv, har selvfølgelig ingenting med psykopati og gjøre? Da dreper vi vilt og kvitter oss med dem etter eget forgodtbefinnende. Hva om det gjaldt dine jakthunder, eller andre hunder? Er de mer verdt?

Dette synes jeg var et usaklig innlegg fra deg.

Om en katt eller hund må avlives, skjer det like skånsomt med et nakkeskudd fra eieren som med en sprøyte hos veterinæren. At folk tar ansvar for en skånsom avliving av et kjært dyr, synes jeg det er meget bra.

Skrevet

Joda, men det gjorde det i "gamle dager" også, uten at mesteparten av befolkningen da var psykopater fordi de avlivet kattene selv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er faktisk temmelig vanlig å ta livet av kattunger selv, men fortrinnsvis på en så skånsom måte som mulig. Dette har selvfølgelig ingenting med psykopati å gjøre, det er bare slik det er...

(Selv om verken du eller jeg hadde klart det, riktignok...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...