Gå til innhold

Seponering av medisiner som er B-preparater

Anbefalte innlegg

Gjest Redd og rådvill.
Skrevet

Hei. Pga flytting har jeg byttet fastlege. Jeg har vært hos han tre ganger. Jeg bruker Rivotril 0,5 mg, 2 tbl x 3-4 g daglig pga flere typer angst, bla sterk panikkangst og sterk agorafobi. Jeg bruker også Paralgin forte, 2 tbl x 3-4 g daglig pga psykosomatiske smerter og fibromyalgi. Har brukt disse medisinene i mange år. Har før forsøkt å seponere, men det har medført psykisk; isolasjon da jeg ikke har klart å gå ut pga panikkangst og ved 4 tilfeller blitt suicidal og blitt innlagt på psykriatrisk avd. C-preparater av alle slag er blitt prøvd ut. Fysisk; smerter så intense at jeg bare har blitt liggende. C-preparater som Ibux (opp til 600 mg), paracet og burana virker ikke i det hele tatt. Da jeg var hos min nye fastlege på mandag (mitt 3 møte med han), sa han at han reduserte dosene med 50%. Ikke snakk om nedtrapping eller oppfølging. I fortvilelse, sa jeg at det ikke ville gå, og ble panikkslagen. Han sa bare at det var sånn han ville ha det, at han siden ville redusere Paralgin forte helt, sa så at jeg skulle komme tilbake om 4 uker, reiste seg og gikk bak forhenget på kontoret sitt og sa "Ha det". Det som også skjedde på legetimen, var at jeg sa jeg måtte ha ny resept på Imigran. Fikk påvist migrene da jeg var 7 år. Legen sa han ikke ville skrive ut resept. Da jeg spurte om grunnen, sa han at de var vanedannende og et B-preparat. Han sendte meg ut med resept på medisin mot høyt blodtrykk. (Har aldri hatt høyt blodtrykk, og legen sjekket det også da jeg var der) Det hører også til historien at jeg nå mister psyk sykepleier pga flyttingen, og har ikke fått tilbud av noen psykriatrisk art her i min nye kommune ennå. Jeg føler meg veldig urolig, redd, oversett, at legen opptrer arrogant og uforsvarlig. Er det rett lege-etikette å behandle pasienter slik? Er det ikke uforsvarlig (og "farlig) å redusere disse medisinene med 50% uten noen form av støtte, oppfølging og bare prate "over hodet" på meg? Jeg spurte dessuten en farmasøyt på apoteket om Imigran plutselig har blitt et B-preparat, og svaret var, som jeg mente, "nei". Legen løy meg altså rett opp i ansiktet! Hva skal jeg gjøre??? (Har en 20 år lang sykehistorie med div angst, depresjon, bi-polar lidelse og smerter. Går også på Lamictal, Tolvon for å få sove, og Tolvon mot depresjon) Håper på svar. Vennlig hilsen 42 år gammel redd "jente" Ps Det har aldri vært noen rus-problematikk.

Skrevet

Det der hørtes ikke ut som noen god lege.

Veldig dårlig og uproffesjonell måte du har blitt møtt på.

Du bør bytte fastlege igjen med en gang.

Skrevet

Du bruker relativt store doser vanedannende medikamenter, og mange leger vil vegre seg mot å skrive dem ut. Det gjør deg svært sårbar i forbindelse med fastlegebytte. Har du hatt med dokumentasjon fra tidligere lege, inkl. redegjørelse for alt som har blitt forsøkt tidligere?

Når det gjelder smerteproblematikken din, så synes jeg du bør be om å bli henvist til en smertespesialist. Langvarig bruk av paralgin forte i de dosene du oppgir, er sjelden en optimal løsning. Det sies at effekten av kodeinen i PF etter langvarig bruk ikke er tilstedeværende (pga tilvenning) og paracetamol i såpass store doser som du nå får i deg daglig, kan fort gi deg problemer med lever.

Skrevet

Det der hørtes ikke ut som noen god lege.

Veldig dårlig og uproffesjonell måte du har blitt møtt på.

Du bør bytte fastlege igjen med en gang.

''Du bør bytte fastlege igjen med en gang.''

Dersom hensikten med fastlegebytte er å få tilgang til vanedannende medikamenter, så vil man fort bli mistenkeliggjort (selv om det ikke er grunnlag for det).

Skrevet

''Det som også skjedde på legetimen, var at jeg sa jeg måtte ha ny resept på Imigran.

Fikk påvist migrene da jeg var 7 år. Legen sa han ikke ville skrive ut resept. Da jeg spurte om grunnen, sa han at de var vanedannende og et B-preparat.

Han sendte meg ut med resept på medisin mot høyt blodtrykk. (Har aldri hatt høyt blodtrykk, og legen sjekket det også da jeg var der)''

Bare en kommentar til dette: Det var kanskje Betablokkere? De gis primært mot høyt blodtrykk, men blir også brukt som forebyggende medisin mot migrene. Jeg bruker det selv, og har hatt god effekt m/færre migreneanfall pr. måned.

Jeg ville tro det er derfor du fikk dem, men dette burde legen selvsagt informere deg om.

Skrevet

Hei, jeg kan forstå at du er fortvilet over situasjonen. Det er vondt og skremmende med pådyttede forandringer...ja, skremmende i alle fall på kort sikt.

Jeg antar at du fremfor alt ønsker et fagsvar her på dol, men jeg tar allikevel sjansen på å formidle noe om mine egne erfaringer.

Jeg har en lang historie med bruk av smertestillende bak meg. Jeg har siden jeg var liten hatt mange smerter, kanskje særlig hodepine men også all verdens andre steder på kroppen. Ja, faktisk en slags psykisk smerte som var diffus og vanskelig å håndtere. For å bøte på dette tok jeg mer og mer smertestillende ala PF, altså et kodeipreparat.

Jeg ble skikkelig avhengig noe det tok meg veldig lang tid å innrømme. Ja, selv nå etter å ha vært "clean" i ca. 2 år blir jeg provosert hvis andre snakker om at jeg har overforbrukt/misbrukt smertestillende.

Du skriver at du ikke har rus-problematikk, men etter å ha lest det du skriver tenker jeg at du i alle fall har et avhengighetsproblem.

Jeg forstår at det er skremmende og frustrerende når legen din ikke gir etter for de behovene du legger frem. Jeg ble også lei meg og opprørt da min lege ba meg om å ta en "cold turkey", altså bare kutte tvert. Det klarte jeg ikke. Først etter sterkt påtrykk og bearbeidelse fra psykolog og en veldig streng pårørende klarte jeg å legge smertestillende på hyllen.

Det tok ikke lang tid før det meste av smertene forsvant av seg selv. Det skulle altså vise seg at det var medikamentene som forårsaket smerter og en slags abstinens som jeg også tolket som smerte og angst.

Etter å ha kommet meg over den verste bøygen ble jeg generelt mer opplagt uten disse medisinene. Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg fortsatt savner kicket og opplevelsen av "lettelse" som de smertestillende medikamentene ga meg. Kanskje vil en alltid savne det hvis en først har vært avhengig.

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg at du kanskje har mest å tjene på å gå inn i et samarbeid med legen din heller enn å vende ham ryggen, evt. få til et samarbeid med en psykolog. Jeg tror ikke det hjelper så mye med mye dulling. For meg var det nok strengheten fra behandler og pårørende som skulle til for å få meg til å være avholdene.

Jeg ser at du sliter på mange fronter. Mye er det sikkert vanskelig å få gjort noe med på kort sikt, men når det gjelder det å legge PF på hyllen vil gevinsten komme raskt. Jeg merket også en reduksjon i opplevelsen av angst etter å ha kuttet ut kodeinpreparatet. Merkelig egentlig da jeg altså brukte kodein-tablettene også som angstdemper.

Vel, nå ble det mye om mine erfaringer her ser jeg, men kvintessensen i det hele er en garanti om at mye vil bli bedre hvis du kutter PF tvert. Det er ikke lett og det krever karakterstyrke, men du vil få det betydelig bedre om ikke lenge.

Jeg ønsker deg all lykke til :o)

Det hadde vært hyggelig hvis du kommer med et lite røyksignal om noen uker om hvordan du har det.

Beste hilsener fra

Skrevet

''Du bør bytte fastlege igjen med en gang.''

Dersom hensikten med fastlegebytte er å få tilgang til vanedannende medikamenter, så vil man fort bli mistenkeliggjort (selv om det ikke er grunnlag for det).

Det var da ikke derfor jeg rådet henne til å bytte lege!

Det var det at jeg syns ikke det virket som om denne legen var særlig dyktig i jobben sin.

Og det er god nok grunn til at hun burde bytte til en annen lege som var mer dyktig i jobben sin.

Det kan da ikke være noe galt i det.

Skrevet

Det var da ikke derfor jeg rådet henne til å bytte lege!

Det var det at jeg syns ikke det virket som om denne legen var særlig dyktig i jobben sin.

Og det er god nok grunn til at hun burde bytte til en annen lege som var mer dyktig i jobben sin.

Det kan da ikke være noe galt i det.

''Det var da ikke derfor jeg rådet henne til å bytte lege!

''

Jeg skjønte at det var det du mente, men for en ny fastlege vil det sannsynligvis fremstå som et bytte motivert av forrige fastleges manglende villighet til å skrive ut B-preparater. Dersom leger mistenker at dette er situasjonen vil de ofte møte pasienten med adskillig skepsis og tilbakeholdenhet.

Skrevet

''Det var da ikke derfor jeg rådet henne til å bytte lege!

''

Jeg skjønte at det var det du mente, men for en ny fastlege vil det sannsynligvis fremstå som et bytte motivert av forrige fastleges manglende villighet til å skrive ut B-preparater. Dersom leger mistenker at dette er situasjonen vil de ofte møte pasienten med adskillig skepsis og tilbakeholdenhet.

Det er så klart opp til den hver enkelte lege å bestemme hva slags medisiner man bør benytte.

Men jeg ser ingen grunn til at man skal fortsette hos en lege som opptrer så arrogant og nedlatende ovenfor sine pasienter av den grunn.

Da er det best å bytte lege syns jeg.

Det burde ikke være så vanskelig å fortelle den nye legen at det ikke er fordi man vil ha de og de medisinene man har byttet.

Og hvorfor skal leger være så mistenksomme?

Før noe evt er bevist burde legen lytte til hva pasienten sier.

Gjest parasensible
Skrevet

det forbruket du har er avhenginghetsproblematikk. Den forrige legen din har vært dumsnill, og gjort deg en bjørnetjeneste. Jo mere rivotril du bruker, jo reddere vil du bli. Det er ikke meningen man skal gå på 4 mg rivotril pr dag, det tilsvarer faktisk 16 valium!

Blodtrykksmedisin brukes mot migrene. så det var nok ikke noe feil.

Lykke til med "avvenningen", det er tøft, men du har ett rusproblem med de dosene der..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Imigran. Dette var en meningsløs handling av legen.

2. Reduksjonen er langt fra farlig, men kunne sikkert vært gjort i noe lavere tempo. Intervensjonen er nødvendig og positiv, men hastigheten er større enn jeg ville anbefalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...