Gå til innhold

10 åring med voldsomt temperament

Gjest sliten av protestene

Anbefalte innlegg

Jenta mi er en skikkelig furie innimellom. Det går på å skape seg for den minste lille ting og protestere på det meste. Hver gang vi minner henne på at lekser skal gjøres, rommet skal ryddes, tøyet som er slengt i en krok må ryddes opp, på tide å legge seg osv osv så er det vill protest og høy stemme og slenging av dører. Vi aksepterer ikke den oppførselen og det heneder stadig vekk at vi tar vekk goder(pc, tv, være lengre oppe..) pga dårlig oppførsel. Likevel ser det ut til at oppførselen er om igjen og om igjen...når tar dette slutt???? noen med erfaring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Vi aksepterer ikke den oppførselen og det heneder stadig vekk at vi tar vekk goder(pc, tv, være lengre oppe..) pga dårlig oppførsel.''

Når slik oppførsel tar slutt, tørr jeg ikke si. Men jeg er helt sikker på at det gir seg fortere når dere ikke lar humla suse.

Stå på videre!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hold ut

Min jente var sånn ifra hun var født. Nå er hun voksen og er den flotte jenta :-).

Det er et under at alle veggene står i dette huset etter all slåingen med dører. Det pussige var faktisk at da hun kom i puberteten ble hun mye roligere og mere fornuftig. Da greide hun å styre temperamentet sitt bedre og bedre. Hun har jo forstatt dette i seg, men du kan kanskje trøste deg med at dette blir bedre med årene :-). De greier jo som regel å få utløp for sinne på en annen måte når de blir eldre. Jeg tror forresten at min datter var i puberteten da hun ble født :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hold ut

''Vi aksepterer ikke den oppførselen og det heneder stadig vekk at vi tar vekk goder(pc, tv, være lengre oppe..) pga dårlig oppførsel.''

Når slik oppførsel tar slutt, tørr jeg ikke si. Men jeg er helt sikker på at det gir seg fortere når dere ikke lar humla suse.

Stå på videre!

mvh

''Når slik oppførsel tar slutt, tørr jeg ikke si. Men jeg er helt sikker på at det gir seg fortere når dere ikke lar humla suse.''

Jeg vet ikke om det vi gjorde var det rette bestandig, men vi ble kanskje av og til litt for sinte. Det vil si at vi tolererte ikke sånn oppførsel og sendte henne på rommet. Døren gikk da som regel så hardt igjen at huset "ristet".

Det ser jo ut som om dette har virket, eller kanskje hadde hun blitt en grei jente uansett? Ihvertfall har hun en stor rettferdighetssans og oppfører seg meget bra idag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når slik oppførsel tar slutt, tørr jeg ikke si. Men jeg er helt sikker på at det gir seg fortere når dere ikke lar humla suse.''

Jeg vet ikke om det vi gjorde var det rette bestandig, men vi ble kanskje av og til litt for sinte. Det vil si at vi tolererte ikke sånn oppførsel og sendte henne på rommet. Døren gikk da som regel så hardt igjen at huset "ristet".

Det ser jo ut som om dette har virket, eller kanskje hadde hun blitt en grei jente uansett? Ihvertfall har hun en stor rettferdighetssans og oppfører seg meget bra idag :-)

Det høres ut som det er håp her og da...hun har også vært slik hele livet og vi har hele veien "lengtet" til de rolige periodene skulle komme men neida...treårs trassen gikk aldri over og hun har alltid vært en hissigpropp selv om hun har blitt mye roligere enn da hun var tre..men hun er så steil og sta og kan aldri bare ta en beskjed og bare gjøre det hun får beskjed om..alltid protestere...kanskje puberteten blir bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det ser jo ut som om dette har virket, eller kanskje hadde hun blitt en grei jente uansett?''

Noen barn blir greie, nesten uten oppdragelse, men jeg hadde ikke tort å satse på det...

:-)

Bra jobbet!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente var sånn ifra hun var født. Nå er hun voksen og er den flotte jenta :-).

Det er et under at alle veggene står i dette huset etter all slåingen med dører. Det pussige var faktisk at da hun kom i puberteten ble hun mye roligere og mere fornuftig. Da greide hun å styre temperamentet sitt bedre og bedre. Hun har jo forstatt dette i seg, men du kan kanskje trøste deg med at dette blir bedre med årene :-). De greier jo som regel å få utløp for sinne på en annen måte når de blir eldre. Jeg tror forresten at min datter var i puberteten da hun ble født :)

Snakker du om min eldste datter nå?? ;)

Hun starta 16 mnd gammel og holdt det gående til hun var ca 12, så ga det seg... Nå er hun 14 1/2 og absolutt ikke slik jeg så for meg fjortiser skulle være ;) Alle sier "bare vent, det blir verre!"..og jeg venter i spenning;)

Elleveåringen derimot... hun var verdens snilleste og roligste - helt til hun fylte ti :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror også noen er født i puberteten.....fy filleren så lei man blir....lengter til en prektig Lise som rolig sitter med en bok og slapper av og som HØRER ETTER.........skal ha laaang ferie når de flytter ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som dere gjør...

Vi har i tillegg skrudd ned døra til rommet når den ble smelt igjen.... Tok noen dager før den kom opp igjen, og det var IKKE populært... (småsøsken som kom inn osv)...

Det skjedde en gang til, og etter det var det slutt på dørsmelling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i tillegg skrudd ned døra til rommet når den ble smelt igjen.... Tok noen dager før den kom opp igjen, og det var IKKE populært... (småsøsken som kom inn osv)...

Det var jo en kreativ måte å få slutt på dørsmelling! Men det er jo ofte andre dører enn bare døra til rommet som blir smelt (her i huset i alle fall) - så da måtte det bli åpen løsning i det meste av huset ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en sånn tiåring. Hun har vært slik siden hun var tre. Frusterende, men det blir litt bedre for hvert halvår. Ikke så mange konfrontrasjoner i høst som i vår, og som i fjor høst...

Hun jobber mye bedre med leksene nå enn i fjor, og det er jo supert :-)

Men temperamentet og stemmevolumet er temmelig sterkt ja....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en kreativ måte å få slutt på dørsmelling! Men det er jo ofte andre dører enn bare døra til rommet som blir smelt (her i huset i alle fall) - så da måtte det bli åpen løsning i det meste av huset ;-)

Vi fjernet døra til rommet uansett hvilken dør som ble smelt... ;)

Funka fint! Det var den døra som var viktig for ungen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fjernet døra til rommet uansett hvilken dør som ble smelt... ;)

Funka fint! Det var den døra som var viktig for ungen!

Artig:-)

Må tenke litt etter hvilken dør som blir smelt oftest... Det er vel døra mellom stua og gangen, døra hennes, samt ytterdøra----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig:-)

Må tenke litt etter hvilken dør som blir smelt oftest... Det er vel døra mellom stua og gangen, døra hennes, samt ytterdøra----

''Må tenke litt etter hvilken dør som blir smelt oftest... Det er vel døra mellom stua og gangen, døra hennes, samt ytterdøra----''

Sett på dørpumper, da er det ikke mulig å smelle. ;o) Litt dyrt kanskje, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Må tenke litt etter hvilken dør som blir smelt oftest... Det er vel døra mellom stua og gangen, døra hennes, samt ytterdøra----''

Sett på dørpumper, da er det ikke mulig å smelle. ;o) Litt dyrt kanskje, men...

Mye enklere å gi beskjed om at døra til rommet hektes av uansett hvilken dør som smelles! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere å gi beskjed om at døra til rommet hektes av uansett hvilken dør som smelles! ;)

''Mye enklere å gi beskjed om at døra til rommet hektes av uansett hvilken dør som smelles! ;)''

Litt verre om det er ytterdøra kanskje... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mye enklere å gi beskjed om at døra til rommet hektes av uansett hvilken dør som smelles! ;)''

Litt verre om det er ytterdøra kanskje... ;o)

Jeg hadde fjerna døra til rommet da også, jeg ;) Ikke fjerna ytterdøra, nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg sansen for.

Legges til idédatabasen.

Jeg har forresten truet med å skru ned diverse skapdører fordi de ikke lukkes... Foreløpig er trusselen på det humoristiske og vennskapelige planet. Men jeg er troende til det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg sansen for.

Legges til idédatabasen.

Jeg har forresten truet med å skru ned diverse skapdører fordi de ikke lukkes... Foreløpig er trusselen på det humoristiske og vennskapelige planet. Men jeg er troende til det.

mvh

Her tror jeg de fleste (inkludert sambo) nesten bare hadde vært fornøyde om skapdørene forsvant og det ikke var noe å lukke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg de fleste (inkludert sambo) nesten bare hadde vært fornøyde om skapdørene forsvant og det ikke var noe å lukke ;)

;-)

Kanskje en medvirkende årsak til at jeg ikke har gjort alvor av truslene...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...