Gå til innhold

Benkjernealder

Gjest prematurmor

Anbefalte innlegg

Gjest prematurmor

Jeg har en datter på 13 år (født i uke 26) som har fått konstatert en benkjernealder på 13,3 år. Altså er hun 97 % ferdig utvokst. Med en høyde på 144,2 tilsier dette en slutthøyde på ca 148,5. Hun har enda ikke fått mensturasjon, men er i puberteten. Barnelegen sa at det var for sent for veksthormon behandling eller pubertetsutsettende medikamenter. Det jeg lurer på er om alle jenter slutter å vokse ved en gitt benkjernealder, slik at faktorer som arv ikke spiller inn? Selv vokste jeg til jeg var 18 år (fikk mensturasjon når jeg var 14). Vil dette si at jeg må ha hatt en benkjernealder som var mye lavere enn min kronologiske alder? Er det slik at benkjernealder røntgen er en eksakt vitenskap, eller spiller arv inn og kan endre utfallet? Jeg har de siste dagene snakket med flere som har tatt røntgen benkjernealder av sine barn ved 10-11 års alder. Ingen av disse har stemt, og avviket har vært opp til 10cm. Er dette bare tilfeldig eller er det din generelle oppfatning at benkjernevurdering sjelden stemmer? Avslutningsvis lurer jeg på hvorfor man ikke kunne gitt hormoner for å undertrykke puberteten, for så å behandle med veksthormoner. Dysmature barn som får innvilget veksthormonbehandling står jo på veksthormoner gjennom hele puberteten, nettopp for at dette også i denne perioden øker lengdeveksten. Vil det være noe poeng å søke hjelp i utlandet for evt. vurdering av behandling her, eller er det en gjengs enighet om at dette er for sent nå? Har du evt. tips til sykehus som er spesialister på dette i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Ditt barn var prematurt, det fødes ca. 50 barn i Norge pr. år med samme grad av prematuritet. Det er gjort skjelettalderbedømmelse har angitt hennes sannsynlige slutthøyde til 148.5 cm. Jeg synes denne angivelse er mer eksakt enn det er grunnlag for pga. den biologiske variasjon.Ved benkjernealder 13 år og menstrurasjon ble det i et materiale funnet vekst på 2-7 cm til endelig slutthøyde.

Medikamenell behandling som stopper purbeteten er ikke aktuelt for din datter idag.

Benkjernealder bedømt ved skjelettundersøkelse er ikke en eksakt " vitenskap" slik du spør om. Arv spiller inn først og fremst på lengden,slik at mor og fars endelige lengde er veiledende for sannsynlig endelig lengde for ditt barn,men det må tas i betraktning at ditt barn var sterkt prematurt og i denne gruppen er det en tendens til lavere endelig lengde.

Sannsynlig lenge for ditt barn er summen av mors og fars høyde delt på to, minus 6.5 cm. Men det er stor spedning i tallene.

Behandling med vektshormon krever nærmere undersøkelse, bl.a. måling av veksthormon, variasjon gjennom døgnet og testing av hormonefekt. Dette gjøres på en barneavdling med spes. kompetente leger ( endokrinologer).Legen din vil informere deg om hvilke avdelinger i Norge som er spes. kompente og som har interessert seg for problemet.

Jeg synes du skal konsultere en slik avdeling før du vurderer utlandet. Jeg gir deg titel på en god artikkel om emnet, skrevet av leger som har lang erfaring og har skrevet mye om veksthormon og behandling. Det er kanskje ikke lett å lese for en ikke fagmann, men det er vurderinger og konklusjoner som jeg synes er gode og som gjelder som rettesnor i Norge idag, og som samsvarer med de ledende i utlandet.

Pedatrisk Endokrinologi 2000;14:5-15 Dafinn Aarskog og Robert Bjerknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...