Gå til innhold

Bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest susannemerete
Skrevet

Hei. Min mor er 46 år og ble for drøyt et år siden diagnosert med sykdommen manisk-depressiv, (bipolar lidelse). Hun har hatt symptomer i flere år på sterke humørsvingninger, mye deprimert og har begynt å ta hendelser fra barndommen. Hun har kranglet med min mormor og onkel, som hun nå har kuttet all kontakt med og overhodet ikke klarer å være i samme rom med. Hun har også kranglet masse med min far og hun har flyttet ut og de skal skilles. Hun har også et enormt forbruk av penger og sløser masse. Min far måtte ta bort hennes kredittkort. I maniske perioder lover hun masse ting hun senere ombestemmer seg på, som går hardt utover min lillesøster. Hun har på noen få år blitt et helt annet menneske. Hun går jevnlig til psykolog, og har også hatt en alvorlig episode hvor hun ble tvangsinnlagt på sykehus. Jeg har fått en liten datter som nå er 6 mnd, og jeg er veldig bekymret. Jeg er redd for å la min mor være alene med min datter, og lurer på om det er en ørliten sjans for at hun kan gå inn i psykose eller få episoder som kan føre til at hun ikke behandler henne "fornuftig", i verste fall skader henne? Er det 100% trygt å la henne sitte barnevakt? Håper på svar.

Skrevet

De fleste som er manisk-depressive vil ha langvarige gode og dårlige perioder. Til de dårlige regner jeg både maniske og depressive perioder. Dersom din mor er inne i en stabilt god periode uten symptomer på sykdom, så kan du stole på henne som barnevakt (såfremt hun har vanlig omsorgsevne for barn selvfølgelig). Dersom hun derimot ikke er stabil, så ville jeg ikke latt henne være barnevakt alene, da særlig manier og hypomanier kan være preget av impulsivitet og risikofylt atferd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Episoder på bipolar lidelse inntrer ikke i løpet av få timer.

Om din mor er i nøytral fase (eutym), er det ikke farlig å la henne være barnevakt. I syke faser vil jeg fraråde at hun er barnevakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...