Gå til innhold

Fotballtrener

Gjest Karina82

Anbefalte innlegg

Gjest Karina82

Sønnen min på 12 har fått en ny fotballtrener, det var mye styr rundt dette da det sto mellom han og en annen. Jeg var usikker på om jeg ønsket denne personen som trener, hans eneste fokus er å vinne kamper, han virker livredd for å tape. Etter de fikk han som trener har de vunnet mye kamper, noe de selvfølgelig synes er gøy, men jeg er redd at det veldige fokuset hans på å vinne kan gi de prestasjonsangst på sikt? han lar de som er mindre gode få veldig lite spilletid på kampene, skal ikke de også føle at de kan bidra? da det skulle velges mellom de to trenerene va han utrolig smiskete mot barn og foreldre. Jeg synes ting han sa var upassende.

Da jeg sende han en melding om at sønnen min ikke kunne møte på en trening fikk jeg til svar at det var greit, forresten så var gutten min en helt fantastisk gutt som han ønsket alt godt på fotballen og ellers i livet. (etter han ble valgt)

Er det bare koselig sagt eller litt merkelig/smiskete?

Vil gjerne høre hva deres synes om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenerens kompliment til din sønn må sees i sammenheng. Denne sammenhengen har du best oversikt over.

Jeg tipper det vil komme en stor avskalling av spillere om treneren hele tiden topper laget. Slikt er synd fordi man kan miste mange gode talenter som blomstert sent.

Organisert fotball krever ganske tidlig så mye tid av barna at det blir lite plass til andre organiserte aktiviteter. Når det såpass fort blir dødsens alvor, vil naturlig nok mange kutte fotballen. Disse har som regel lite annet av fritidsaktiviteter å falle tilbake på. Dette er blant mine største ankepunkter mot fotballen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de G99, altså G13 neste år? I så fall er jo dette guttenes viktigste overgangsrituale - fra sjuer til "elver". Så fort 2012 ringes inn, er det lov med topping, tabell og inndeling i første- og annetlag. Da må pappaene ut (ellers er jo førstelaget tatt ut på forhånd) og de "eksterne" trenerne inn - og det blir lov å si høyt at formålet kan være å vinne, ikke bare ha det gøy.

Det betyr ikke at alt skal sementeres på et tidlig tidspunkt, de beste skal ha følelsen av at tilværelsen på førstelaget henger i en tynn tråd som kan ryke når som helst. Man skal kunne spille seg "begge veier" før sesongstart i G13.

Den tekstmeldingen synes jeg var litt - eh - spesiell, men jeg ville ikke latt den få for stor betydning. Det kan være et eller annet han har kopiert for å gjøre inntrykk, sett i lys av at han måtte konkurrere hardt for å få jobben.

Min egen sønns nyansatte trener kan knapt nok stave har jeg sett, noe som er ganske nedbrytende for meg som forsøker å lære junior forskjellen på f.eks. hvert og vært.

Som du antakelig skjønner, er jeg selv midt oppi denne overgangen fra barne- til ungdomsfotball for tiden. Hvis det er noe du blir bekymret for, kan du ta kontakt med idrettslaget. De har forhåpentligvis en trenerkoordinator for barn og ungdom. Det er vanligvis mye oppmerksomhet rundt G12->G13, fordi det er mye frafall i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon her - med G99, overgang fra 7'er til 11'er fotball, og masse styr med maktkamper mellom trenere, prestisje, krangling osv mellom foreldrekontakter, trenere og andre foreldre..... Noen trenere ønsker å toppe laget, mens andre ønsker å satse litt bredere.

Det er såpass mange som spiller fotball på dette årskullet, at de har mange å velge blant. Trolig blir det ett førstelag og ett andrelag, med totalt ca 50 spillere - og hvordan fordelingen mellom de lagene skal være, er litt usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon her - med G99, overgang fra 7'er til 11'er fotball, og masse styr med maktkamper mellom trenere, prestisje, krangling osv mellom foreldrekontakter, trenere og andre foreldre..... Noen trenere ønsker å toppe laget, mens andre ønsker å satse litt bredere.

Det er såpass mange som spiller fotball på dette årskullet, at de har mange å velge blant. Trolig blir det ett førstelag og ett andrelag, med totalt ca 50 spillere - og hvordan fordelingen mellom de lagene skal være, er litt usikkert.

Vår klubb har heldigvis en sportsplan der det står i klartekst hvordan denne overgangen skal gjennomføres. Dermed slipper vi mye av kranglingen - hvert kull skal ikke definere dette på nytt, man skal følge retningslinjene.

Men trener og lagledelse har selvfølgelig svært mye makt allikevel. Det er ganske spennende. Nå er vår klubb en "breddeklubb", så det er ingen som blir presset ut selv om de ikke vil trene 4 dager i uka hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...