Gå til innhold

Bedre prognose hvis psyk «liker «traumet?

Anbefalte innlegg

Gjest ubehag er ikke traumer
Skrevet

Jeg kan fortsatt ikke se at det finnes "uklare traumer". Derimot finnes det en mengde krenkende og ubehagelige opplevelser som man kan slite med i etterkant. Det er en utvanning av traumebegrepet å kalle slike erfaringer for traumer.

''Det er en utvanning av traumebegrepet å kalle slike erfaringer for traumer.''

Enig!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det virker som om du prøver å unngå å ta opp deg som faktor i dette, og at du heller mener det er behandler som er problemet siden denne "ikke liker" traumet.

Jeg synes du skal lese froskens svar flere ganger og deretter reflektere/undres litt over det som tas opp der.

Skrevet

Jeg kan fortsatt ikke se at det finnes "uklare traumer". Derimot finnes det en mengde krenkende og ubehagelige opplevelser som man kan slite med i etterkant. Det er en utvanning av traumebegrepet å kalle slike erfaringer for traumer.

Helt enig med deg.

Skrevet

Jeg skal ikke gå inn i traumedebatten, men på helt generelt grunnlag vil jeg si at muligheten for bedring er størst hvis behandler og pasient "finner tonen", og det innebærer bla at pasientens problemer er "interessante" for behandler, at pasienten blir "trodd på" osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...