Gå til innhold

Brystmelk og grøt


Gjest Undrende

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende

Jeg har en sønn på snart 5 mnd.,som har begynt og bli veldig urolig om natten.Derfor har vi gitt ham smaksprøver på grøt i en ukes tid på dagtid,men nå vil vi begynne og gi grøten på kvelden .Kanskje søvnen blir roligere med større metthetsfølelse?Men noen sier at man ikke skal gi grøt rett før han legger seg da han kan bli "tung" i magen,og dermed kan sove dårligere.

Jeg har hørt at det er lurt og gi brystmelken først og grøt etterpå ved et måltid.Hvorfor denne rekkefølgen egentlig?

Hvilket tidspunkt anbefaler du og gi grøten hvis han legger seg 20.00 til 20.30.

Håper du kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen vår fikk kveldsgrøt fra han var 4 mnd gammel, og da begynte han straks å sove hele natten. Mange barn får grøt før de legger seg, tror ikke de får samme tunge følelse som oss voksne av å spise rett før senga. Det merker du jo forøvrig fort, også, hvordan han reagerer på det.

Grunnen til at man tipser om melk før grøt, er at mange barn ikke vil ha ny mat når de er veldig sultne, sånn at det er lettere å få dem til å prøve grøt o.l når de er passe mette. Jeg har alltid gitt grøt først og pupp etterpå om kvelden, syntes det var mest praktisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære undrende. Hvorfor det anbefales å amme før grøtmåltidet, er for å ungå at melkeproduksjonen skal avta når man begynne med fast føde. Morsmelken er den viktigste næringen fortsatt. Grøt anbefales fra 6 mnd. alder pga jerntilskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...