Gå til innhold

Å flytte til et annet land med barn

jubalong70

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn. De går i 1., 5. og 7. klasse.

I forbindelse med jobb har det dukket opp en mulighet for å flytte til ett av nabolandene våre. Vi er veldig usikre på hva som er lurt å gjøre.

Vi bor i et fantastisk nabolag der ungene har mange venner (vi voksne også). Vi bor nært skolen, der ungene trives og gjør det bra både faglig og sosialt.

Jeg ser det positive ved å "spre sine vinger" å prøve noe nytt, men hva om ungene ikke kommer til å trives på en ny skole med et nytt språk et sted de ikke kjenner en sjel?

Det er absolutt en mulighet å bli her vi er. Men kan noen gi meg gode argumenter for og mot flytting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

29

• Spenol(1)

10

• Sør

6

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Hvis jeg skulle tatt med barna til utlandet for et år eller to, og hadde et visst valg, ville jeg nok dratt til et land litt lengre borte enn våre naboland. Tenker at barna da kunne kunne lære et nytt språk og kanskje bli kjent med litt fremmed kultur. Argumentene for å rykke opp barna fra sitt vante miljø og flytte til et naboland, om det ikke er "nødvendig", skulle vært veldig gode, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flyttet med en gang dersom det ikke betydde at alt vi har måtte selges. Altså at alt ble så revet opp at vi måtte starte helt om når vi kom hjem igjen og.

Hvis vi måtte bli koffertfamilie en periode og måtte nyetablere oss hjemme igjen også, så hadde jeg stått over. *Glad i huset*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av de andre sier - skulle jeg først flyttet ungene til et annet land hadde jeg nok valgt et land der de hadde fått mer utbytte av det språklig sett bl.a. enn et av våre naboland.

Så jeg hadde nok ikke gjort det i dette tilfellet. *gledesdreper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dere har et valg mellom forskjellige land dere kan flytte til?

Verden har allerde blitt globalisert. I dag har nasjoner (med forskjellige språk) omtrent samme rolle som fylkene hadde da du og jeg var barn. Dagens ungdom kommer tli å få forventninger om å kunne mestre andre kulturer, andre språk og å takle nye ting som de fleste av oss aldri opplevde.

Derfor tror jeg at en flytting (og da gjerne litt lengre enn Sverige ;-) ) tilfører dem en ballast som de kan bruke resten av livet. Du gir dem språk, forståelse for andre mennesker, og kunnskap som vil være uvurderlig for dem i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også nabolandene er spennende

Hvis jeg skulle tatt med barna til utlandet for et år eller to, og hadde et visst valg, ville jeg nok dratt til et land litt lengre borte enn våre naboland. Tenker at barna da kunne kunne lære et nytt språk og kanskje bli kjent med litt fremmed kultur. Argumentene for å rykke opp barna fra sitt vante miljø og flytte til et naboland, om det ikke er "nødvendig", skulle vært veldig gode, etter min mening.

Selv om nabolandene våre er ganske lik som Norge sammenliknet med andre land, er de faktisk overraskende forskjellige fra Norge... Jeg har bodd en kortere periode i Sverige, og ble overrasket over hvor forskjellige vi tross alt er...:) Så tror man vil kunne ha utbytte av å flytte dit også..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kåre-bob

Selv om nabolandene våre er ganske lik som Norge sammenliknet med andre land, er de faktisk overraskende forskjellige fra Norge... Jeg har bodd en kortere periode i Sverige, og ble overrasket over hvor forskjellige vi tross alt er...:) Så tror man vil kunne ha utbytte av å flytte dit også..;)

''Jeg har bodd en kortere periode i Sverige, og ble overrasket over hvor forskjellige vi tross alt er''

Hva er det som er så forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

For hvor mange år er dette?

Siden vi har gjort det 2 ganger, vil jeg anbefale det, men jeg hadde ikke flyttet på ungene for å dra til Sverige eller Danmark. Det må ha vært noe mer spennende enn det og jeg synes også det er litt viktig hva ungene selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nabolandet er Russland - så er svaret NEI!

''Om nabolandet er Russland - så er svaret NEI!

''

Hvorfor så negativ til Russland ?

Jeg hadde nok hatt store kvaler med å sende et barn til en russisk skole, men hvis det finnes en engelskspråklig skole der, så hadde barna dratt fordelen av det. Det samme med Finnland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt ann på hvilket land det er snakk om. Dersom det er snakk om Sverige så er det såpass likt som Norge at jeg ville valgt å ikke flytte med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Om nabolandet er Russland - så er svaret NEI!

Hvorfor ikke Russland?

Kjenner til noen som har bodd i Moskva og stortrivdes der - en spennende tid for hele familien. Men de ville ikke bosatt seg der fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Selv om nabolandene våre er ganske lik som Norge sammenliknet med andre land, er de faktisk overraskende forskjellige fra Norge... Jeg har bodd en kortere periode i Sverige, og ble overrasket over hvor forskjellige vi tross alt er''

Det er jo en kjent sak at forretningsmessige forhandlinger med svensker kan være vanskeligere enn med f.eks. franskmenn eller engelskmenn, nettopp fordi man er mer ulike enn man tror. Men jeg vet ikke om barn vil ha så stort utbytte av disse nyanseforskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvor mange år er dette?

Siden vi har gjort det 2 ganger, vil jeg anbefale det, men jeg hadde ikke flyttet på ungene for å dra til Sverige eller Danmark. Det må ha vært noe mer spennende enn det og jeg synes også det er litt viktig hva ungene selv sier.

Hvorfor ikke Sverige eller Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...