Gå til innhold

Å flytte til et annet land med barn

jubalong70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

29

• Spenol(1)

10

• Sør

6

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ikke om dere har et valg mellom forskjellige land dere kan flytte til?

Verden har allerde blitt globalisert. I dag har nasjoner (med forskjellige språk) omtrent samme rolle som fylkene hadde da du og jeg var barn. Dagens ungdom kommer tli å få forventninger om å kunne mestre andre kulturer, andre språk og å takle nye ting som de fleste av oss aldri opplevde.

Derfor tror jeg at en flytting (og da gjerne litt lengre enn Sverige ;-) ) tilfører dem en ballast som de kan bruke resten av livet. Du gir dem språk, forståelse for andre mennesker, og kunnskap som vil være uvurderlig for dem i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Men hva om det er Sverige eller Danmark det er snakk om?

Jeg ser absolutt poenget om man reiser til et land med en annen kultur og med et veldig annet språk, men hva når det ikke er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Sverige eller Danmark?

Kort forklaring:

Man får alle ulempene (man må flytte, begynne på nytt (ulempene av dette), sette seg inn i nesten samme systemer, og skattekomplikasjonene), men ikke så mange av fordelene (lære et nytt språk, en ny kultur, se Norge fra et annet ståsted, erfaringer fra et helt annet skolesystem) som man får hvis man reiser litt lengre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flyttet med en gang dersom det ikke betydde at alt vi har måtte selges. Altså at alt ble så revet opp at vi måtte starte helt om når vi kom hjem igjen og.

Hvis vi måtte bli koffertfamilie en periode og måtte nyetablere oss hjemme igjen også, så hadde jeg stått over. *Glad i huset*

Altså at dere hadde beholdt huset i Norge, og så, etter noen år kommet tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle tatt med barna til utlandet for et år eller to, og hadde et visst valg, ville jeg nok dratt til et land litt lengre borte enn våre naboland. Tenker at barna da kunne kunne lære et nytt språk og kanskje bli kjent med litt fremmed kultur. Argumentene for å rykke opp barna fra sitt vante miljø og flytte til et naboland, om det ikke er "nødvendig", skulle vært veldig gode, etter min mening.

Jeg er enig i det. "Problemet" er at den aktuelle jobben ikke er i et spennende land langt unna, men i et "vanlig" land ganske nært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om nabolandene våre er ganske lik som Norge sammenliknet med andre land, er de faktisk overraskende forskjellige fra Norge... Jeg har bodd en kortere periode i Sverige, og ble overrasket over hvor forskjellige vi tross alt er...:) Så tror man vil kunne ha utbytte av å flytte dit også..;)

Jeg tror også at kulturforskjellene er større enn vi tro - merket dette da jeg bodde i Nederland. Trodde i utgangspunktet ikke Norge og Nederland var så forskjellige, men jammen var de det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om det er Sverige eller Danmark det er snakk om?

Jeg ser absolutt poenget om man reiser til et land med en annen kultur og med et veldig annet språk, men hva når det ikke er det...

Jeg har svart litt ovenfor, men det er klart at det er bedre å flytte enn ikke å gjøre det (fra et lærings- og mestringsperspektiv).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er jeg enig i det Sør skriver om at der er mer ulemper enn mulige fordeler.

Men jeg glemte jo å nevne at jeg også synes det kommer litt ann på hvor lukrativ denne jobben for mannen din, Vil dette bety et stort hopp karrieremessig hopp så er jo det en enorm fordel som kan veie opp mot ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kort forklaring:

Man får alle ulempene (man må flytte, begynne på nytt (ulempene av dette), sette seg inn i nesten samme systemer, og skattekomplikasjonene), men ikke så mange av fordelene (lære et nytt språk, en ny kultur, se Norge fra et annet ståsted, erfaringer fra et helt annet skolesystem) som man får hvis man reiser litt lengre.

Med vennlig hilsen

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er lærerikt og utviklende å flytte til en annen kultur selv om den ikke er så fjern fra vår egen. Man får uansett sett sitt eget land, kultur og system litt fra utsiden.

Disse effektene er selvfølgelig noe mindre enn om man flytter lenger, men til gjengjeld får man antagelig en enklere overgang både for barn og voksne ettersom f.eks. språkforskjellene er mindre.

De fleste barn takler forandringer helt fint, men du vet jo best hvordan dine barn mestrer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er enig i det. "Problemet" er at den aktuelle jobben ikke er i et spennende land langt unna, men i et "vanlig" land ganske nært ;)

Skjønner det, men synes jeg ulempene veier tyngre enn fordelene. Med mindre det medlølger et kvantesprang for karrieren for en av dere, evt. begge, det kan jo oppveie en del.

Vær også klar over faren for språkproblemer i form av blanding av de to språkene fordi de er så like. Tror ikke det vil gjelde alle, men kjenner til nordmenn som har beholdt ørlite svensk aksent i voksen alder etter noen års opphold i Sverige som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there, done that...

Jeg og min bror gikk i 7. og 9.klasse, da vi flyttet til Norge. Så pass traumatisk opplevelse, at jeg aldri ville vurdert en gang å flytte med ungene til et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Om nabolandet er Russland - så er svaret NEI!

''

Hvorfor så negativ til Russland ?

Jeg hadde nok hatt store kvaler med å sende et barn til en russisk skole, men hvis det finnes en engelskspråklig skole der, så hadde barna dratt fordelen av det. Det samme med Finnland.

I Finland kunne barna eventuelt ha gått på vanlig finsk skole for den svenskspråklige minoriteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er jeg enig i det Sør skriver om at der er mer ulemper enn mulige fordeler.

Men jeg glemte jo å nevne at jeg også synes det kommer litt ann på hvor lukrativ denne jobben for mannen din, Vil dette bety et stort hopp karrieremessig hopp så er jo det en enorm fordel som kan veie opp mot ulempene.

Det er absolutt et stort hopp karrieremessig, men han er egentlig ingen karrieremann ;) Derfor veier ikke det tyngst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror gikk i 7. og 9.klasse, da vi flyttet til Norge. Så pass traumatisk opplevelse, at jeg aldri ville vurdert en gang å flytte med ungene til et annet land.

Kan du fortelle litt om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et stort hopp karrieremessig, men han er egentlig ingen karrieremann ;) Derfor veier ikke det tyngst :)

Du skulle akkurat til å søke jobb, skulle du ikke? Hvordan er det med jobber for deg dit dere kanskje flytter?

For min egen del kunne jeg godt tenkt meg noen år i Danmark, mens nord-Sverige ikke hadde fristet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et skandinavisk land :)

Du er såpass vant med at han pendler, så om han er i Oslo eller i Stockholm (kun eksempler), så spiller det ingen rolle for deg og ungene - bli hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke å flytte der og da, men nå i etterkant ser jeg jo at jeg har fått språk, utdanning og kunnskap som gir meg jobber og muligheter (og lønn) jeg ellers aldri ville hatt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...