Gå til innhold

Umoralsk å be om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest kaffenå
Skrevet

Jeg studerer fulltid, og har ikke levert en oppgave i et fag. Fristen var for en stund siden. Har fått beskjed om at hvis man ikke har levert må man ha legeerklæring, ellers stryker man i faget.

Er veldig tungsindig/deprimert for tiden, og har vært det hele semestret. Samtidig har jeg fått gjort stort sett det jeg absoutt må. Har ikke hatt ork til å gjøre denne oppgaven, men er usikker på om det er pga at jeg sliter eller mer latskap. Har ikke lyst til å gjøre noe for tiden og ser mørkt på det meste.

Er det umoralsk av meg å be om legeerklæring i en slik situasjon? Jeg får det sikkert hvis jeg ber om det, og slipper da unna stryk. Kunne sikkert fått gjort oppgaven hvis jeg hadde klart å skjerpe meg mer, usikker på om det kommer av dårlig karrakterstyrke eller depresjon.

Skrevet

Jeg synes ikke at det er umoralsk å be om en sykmelding når grunnen til at du ikke har fått gjort oppgaven(e) er depresjon. Da er det jo sykdom som er årsaken.

Men legen kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om du har en depresjon eller bare er "lat". Han stiller spørsmål og scorer deg utifra et skjema.

Skrevet

Dette er kanskje et grensetilfelle, men jeg kan ikke se at du ved en sykemelding påfører andre noe tap eller gis en urimelig fordel i forhold til andre studenter. (Jeg synes f.eks. det er viktigere å ha en helt klar grunn dersom man med legeattest oppnår forlenget tid under en hjemmeeksamen som skal graderes, da man i et slikt tilfelle kan oppnå et konkurransefortrinn i forhold til andre studenter.)

Dersom du stryker i faget vil det påføre både deg og sannsynligvis også samfunnet enten økte kostnader eller tapte inntekter. Studiestedet ditt har også fordel av at du ikke blir hengende etter, så dersom din lege er villig til å attestere at din depresjon har medført manglende innlevering av oppgaven, så synes jeg ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for det.

Når det er sagt; det er et sunnhetstegn at du ikke uten videre ser det som en selvfølge at sykdom skal brukes på den måten :-)

Skrevet

Jeg synes ikke at det er umoralsk å be om en sykmelding når grunnen til at du ikke har fått gjort oppgaven(e) er depresjon. Da er det jo sykdom som er årsaken.

Men legen kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om du har en depresjon eller bare er "lat". Han stiller spørsmål og scorer deg utifra et skjema.

''Men legen kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om du har en depresjon eller bare er "lat". Han stiller spørsmål og scorer deg utifra et skjema.''

Jeg er overbevist om at studenten har vesentlig bedre forutsetninger for å vurdere hvorfor oppgaven ikke er levert enn legen. For en lege å mene noe om i hvilken grad en depresjon for flere uker siden forårsaket manglende innlevering, mener jeg blir ren synsing.

Skrevet

''Men legen kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om du har en depresjon eller bare er "lat". Han stiller spørsmål og scorer deg utifra et skjema.''

Jeg er overbevist om at studenten har vesentlig bedre forutsetninger for å vurdere hvorfor oppgaven ikke er levert enn legen. For en lege å mene noe om i hvilken grad en depresjon for flere uker siden forårsaket manglende innlevering, mener jeg blir ren synsing.

Ok, fru altvitende... Jeg tolket det som at han hadde hatt det sånn lenge og at han fremdeles var sånn.

Men du får bare beklage at jeg forsøkte å hjelpe noen her. Skal ikke gjøre det igjen.

Skrevet

Ok, fru altvitende... Jeg tolket det som at han hadde hatt det sånn lenge og at han fremdeles var sånn.

Men du får bare beklage at jeg forsøkte å hjelpe noen her. Skal ikke gjøre det igjen.

"jeg", mener jeg.

Gjest Not so much
Skrevet

Jeg får si som mine foreldre pleide å si: Vi diskuterer bare. Og det er det vi gjør her på Dol. Ingen grunn til å ta på vei over et svar i en diskusjon :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...