Gå til innhold

Umoralsk å be om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest kaffenå
Skrevet

Jeg studerer fulltid, og har ikke levert en oppgave i et fag. Fristen var for en stund siden. Har fått beskjed om at hvis man ikke har levert må man ha legeerklæring, ellers stryker man i faget.

Er veldig tungsindig/deprimert for tiden, og har vært det hele semestret. Samtidig har jeg fått gjort stort sett det jeg absoutt må. Har ikke hatt ork til å gjøre denne oppgaven, men er usikker på om det er pga at jeg sliter eller mer latskap. Har ikke lyst til å gjøre noe for tiden og ser mørkt på det meste.

Er det umoralsk av meg å be om legeerklæring i en slik situasjon? Jeg får det sikkert hvis jeg ber om det, og slipper da unna stryk. Kunne sikkert fått gjort oppgaven hvis jeg hadde klart å skjerpe meg mer, usikker på om det kommer av dårlig karrakterstyrke eller depresjon.

Skrevet

Jeg synes ikke at det er umoralsk å be om en sykmelding når grunnen til at du ikke har fått gjort oppgaven(e) er depresjon. Da er det jo sykdom som er årsaken.

Men legen kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om du har en depresjon eller bare er "lat". Han stiller spørsmål og scorer deg utifra et skjema.

Skrevet

Dette er kanskje et grensetilfelle, men jeg kan ikke se at du ved en sykemelding påfører andre noe tap eller gis en urimelig fordel i forhold til andre studenter. (Jeg synes f.eks. det er viktigere å ha en helt klar grunn dersom man med legeattest oppnår forlenget tid under en hjemmeeksamen som skal graderes, da man i et slikt tilfelle kan oppnå et konkurransefortrinn i forhold til andre studenter.)

Dersom du stryker i faget vil det påføre både deg og sannsynligvis også samfunnet enten økte kostnader eller tapte inntekter. Studiestedet ditt har også fordel av at du ikke blir hengende etter, så dersom din lege er villig til å attestere at din depresjon har medført manglende innlevering av oppgaven, så synes jeg ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for det.