Gå til innhold

NHD: Et litt annerledes symptombilde.

Anbefalte innlegg

Gjest Ravinexx
Skrevet

Jeg har bipolar 2 diagnose, men har vært symptomfri i lang tid. Lithiumprofylakse og ellers ingen oppfølgning. Har hatt mye blandede episoder tidligere og flere innleggelser. Kvinne, ca 30 år. Jobber som behandler i psykiatrien.

De siste ti månedene har jeg hatt stadig høyere seksuell interesse og med ytterligere økning etter sommeren. Er singel, og har nå 4-5 faste partnere, i tillegg til tilfeldige. Har også begynt å praktisere sex med flere samtidig. Søkte for noen uker siden hjelp hos psykolog med spesiell kompetanse på sexologi fordi jeg selv følte at det var i ferd med å komme helt ut av kontroll. Fyller nå de foreslåtte kriteriene for hyperseksualitet i DSM.

Jeg har jobbet fullt hele perioden uten vansker. Har ingen depressive symptomer, normalt initiativ, motivasjon, sover normalt, normal matlyst, ingen spesiell kreativitet eller store planer.

Den siste uken har jeg hatt tiltagende angst, hovedsakelig om natten. Våkner av kraftige panikkanfall som kan varer i flere timer. Mens disse pågår har jeg sterke selvmordstanker, men er ikke spesielt plaget av det utenom.

Oppfattes av andre som trøtt eller trist, selv om jeg ikke føler det sånn. Har sannsynligvis litt lite mimikk og unngår noen ganger blikk-kontakt. Har hukommelsesvansker. Glemmer episoder med seksuell aktivitet neste fullstendig i løpet av en dag eller to.

Har hatt seksuelle traumer i ungdomstiden, men disse er ikke mer aktuelle nå enn tidligere.

Har kontaktet psykiater for å få benzo til å bruke om kvelden slik at jeg ikke skal bli vekket av angstanfall om natten.

Treffer psykologspesialist en gang i uken.

Har varslet jobben om at jeg må ha mindre press i en periode fremover.

Kan lithiumbehandling ha endret symptombildet, slik at jeg nå ikke gjenkjenner at jeg har en slags sykdomsepisode? I så tilfelle, er dette depresjon, (hypo)mani eller blandede symptomer?

Kan det være en somatisk forklaring?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...