Gå til innhold

Hvilken jobb kan man ha med barn?

Gjest Bosch-Lena

Anbefalte innlegg

Gjest Bosch-Lena

Jeg er gravid for første gang og gleder meg veldig til å få et barn. Jeg har tidligere bare hatt noen vikarjobber her og der, men nå har jeg tenkt å få noe fast. Jeg tenker, siden jeg skal forsørge et barn i tillegg til meg selv bør man ha det litt på stell.

Av personlige grunner ønsker jeg ikke å ha barnet i barnehagen, ihvertfall ikke på noen år. Så jeg tenker at jeg må søke en jobb der man kan ha med et (lite) barn. Nattevakt feks. Jeg ser for meg at man har med barnevogna når man drar på jobb om kvelden. Barnet sovner på turen og man kan ha vogna under oppsikt iløpet av natten. Forhåpentligvis sover den lille og våkner ikke før man er på tur hjem.

Er det lurt å nevne dette allerede i jobbsøknaden? Eller tenker dem at det kan bli mye styr og ansetter noen andre? Eller er det andre jobber man kan søke på når man har barn?

Jeg har ikke bil og det er ikke så mye her i nærheten. De trenger ekstrahjelp på en gullsmedbutikk, men det kan kanskje bli litt vanskelig når man skal ha med et barn.

Jeg er 33 år og har egen leilighet. Mamma og pappa bor i etasjen over meg, men jeg tror ikke de greier å passe et barn. Ihvertfall ikke hele tiden. Mamma sier hele tiden at hun er syk og sover til langt ut på dagen. Pappa er snill, men ikke så renslig. Det lukter svette og røyk i hele leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Mener du at du skal være våken på jobb hele natta, og så gå hjem sammen med barnet- som vil være våken hele dagen?

Nei, barn på jobb er ikke å anbefale. Vet ikke av noen jobber, foruten barnehage, hvor du kan ha med egne barn. (barnehage- så tror jeg barnet ditt må gå på naboavdeling i forhold til hvor du er).

Som arbeidstaker selv, ville jeg ikke likt at kollegaer hver dag har med seg barn. Det ville betydd merarbeid på oss andre. (ja, for jeg tror IKKE at det går ann å jobbe 100% effektiv når barnet alltid er med på jobb).

Det finnes andre muligheter enn barnehage, feks dagmamma.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Av personlige grunner ønsker jeg ikke å ha barnet i barnehagen, ihvertfall ikke på noen år. Så jeg tenker at jeg må søke en jobb der man kan ha med et (lite) barn. Nattevakt feks. Jeg ser for meg at man har med barnevogna når man drar på jobb om kvelden. Barnet sovner på turen og man kan ha vogna under oppsikt iløpet av natten. Forhåpentligvis sover den lille og våkner ikke før man er på tur hjem.''

Jeg sier bare to ord: Glem det!

Det der vil ikke funke på noen måte. Og det finnes ikke den arbeidsgiver som vil godta noe slikt. Om du er på nattevakt kan det hende du må "rykke ut" og bli opptatt en god stund, hvem skal da ta seg av barnet om det våkner?

Du må nok gjøre som oss andre - enten sende ungen i barnehagen fra den runder året eller få deg en mann som har råd og lyst til å forsørge dere i flere år fremover. Sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre - dette kan du bare glemme!

Hvis du skal ha barnet hos deg hele tiden, bør du nok heller satse på aktiviteter hjemme, som dagmammavirksomhet eller hjemmebakst eller håndarbeid mot betaling (sikkert vanskelig å livnære seg på de to siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen arbeidsgivere som jeg vet om her i verden som er interessert i noe slikt. Forøvrig vet du aldri om barnets temperament, helse eller behov før det er her. Og da kan du jaggu få deg en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å jobbe samtidig som du har barn hjemme med mindre du er dagmamma eller arbeider med noe annet du kan gjøre hjemme.

Men - og det er et stort men - det å ha barn hjemme er uhyre tidkrevende. Barna sover sjelden når man planlegger at de skal gjøre det. Og etterhvert slutter de å sove på dagen også, og da krever de at du følger med stort sett hele tiden. De er særdeles flinke til å undersøke og gjøre ting de helst ikke bør.

Barn krever også at du er ute med dem regelmessig, og at de får en konsekvent oppdragelse. Dette er også veldig krevende til tider.

Jeg var hjemme med mine 3 til de var ca 2 år alle sammen. Jeg ville ikke vært den tiden foruten, men det var neimen ingen ferie!

Vi benyttet dagmamma i begynnelsen til de to eldste. Vi var superheldige med dagmamma, og de hadde det flott der. Etter det begynte de i barnehage - hvor de også hadde det kjempefint.

Hvorfor vil du ikke ha barnet i barnehage? Etterhvert som barnet blir 2-3 år gammelt vil det nok ønske å kunne leke med jevnaldrende barn. Og etterhvert som det nærmer seg skolealder er det for de fleste greit å ha lært seg de sosiale normene som er, og som det er lettere å få med seg når man er i barnehage.

Slik jeg leser innlegget ditt, så er du ikke helt klar over hva det faktisk innebærer å ha barn, eller hva det innebærer å arbeide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sommer63

...........og er det ikke det tror jeg du må være lettere møblert :-) Du tror vel ikke på det du selv skriver, - det finnes jo ingen jobb hvor en kan ta med ungene, - enten de er små eller store. Du er jo helt på jordet, - våkn opp, skaff deg barnepass og få den en jobb! Du får sannelig ta ansvar for deg selv og den kommende lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er ikke mulig å jobbe samtidig som du har barn hjemme med mindre du er dagmamma eller arbeider med noe annet du kan gjøre hjemme.

Men - og det er et stort men - det å ha barn hjemme er uhyre tidkrevende. Barna sover sjelden når man planlegger at de skal gjøre det. Og etterhvert slutter de å sove på dagen også, og da krever de at du følger med stort sett hele tiden. De er særdeles flinke til å undersøke og gjøre ting de helst ikke bør.

Barn krever også at du er ute med dem regelmessig, og at de får en konsekvent oppdragelse. Dette er også veldig krevende til tider.

Jeg var hjemme med mine 3 til de var ca 2 år alle sammen. Jeg ville ikke vært den tiden foruten, men det var neimen ingen ferie!

Vi benyttet dagmamma i begynnelsen til de to eldste. Vi var superheldige med dagmamma, og de hadde det flott der. Etter det begynte de i barnehage - hvor de også hadde det kjempefint.

Hvorfor vil du ikke ha barnet i barnehage? Etterhvert som barnet blir 2-3 år gammelt vil det nok ønske å kunne leke med jevnaldrende barn. Og etterhvert som det nærmer seg skolealder er det for de fleste greit å ha lært seg de sosiale normene som er, og som det er lettere å få med seg når man er i barnehage.

Slik jeg leser innlegget ditt, så er du ikke helt klar over hva det faktisk innebærer å ha barn, eller hva det innebærer å arbeide...

''Slik jeg leser innlegget ditt, så er du ikke helt klar over hva det faktisk innebærer å ha barn, eller hva det innebærer å arbeide...''

Slik tenkte jeg og :/. Tror det vil være best for alle parter om barnet kommer i barnehage og mor i jobb etter et år eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ringe helsesøster og snakke med henne om hvordan det er å ha barn. Tror ikke du forstår hva det innebærer. Helsesøster er et gratis tilbud til alle foreldre - men du kan også bruke henne i graviditeten.

Bruk tida di nå mens du er alene og barnet er inni magen til å få en jobb slik at du kan spare opp litt penger. Dersom du jobber i 6 av de 10 siste månedene før fødselen, har du rett til svangerskapspenger (slik var det tidligere, du må sjekke med NAV om regel er slik nå og). Hvis du ikke har jobbet, har du bare rett til et engangsbeløp.

Det er IKKE mulig å ha med et barn på jobb. Den tanken må du bare glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du har litt å tenke på

Å ha med et lite barn på jobb er i alle fall bare tull.

Jeg har kontorjobb og en ettåring vil jo krype både hit og dit, gråter en del, vil ha mat, bleier, sovetid osv... har jo ikke tid å stå og bysse og mate, er man på jobb så er man på jobb, arbeidsgiver vil jo ikke betale for den ekstra tiden du trenger til alt det.

og når det gjelder større barn blir de fort lei av å være med på jobb, det er stas første gangene, så blir det bare kjedelig. Det er grense for hvor lenge de gidder å lese bok eller tegne eller hva de blir satt til.

Eneste kunne vært om du fikk jobb i barnehage, tror ansattes barn har prioritet mange plasser, så kunne ungen vært i samme barnehage du jobber... men som du nevner er du ikke helt for det med barnehage. Hva med dagmamma??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke helt forstått hva det innebærer å ha barn du, vel? Sier som andre her, kontakt helsesøster og få en skikkelig realitetsorientering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelthon

Å ha med et barn på en slik nattevaktjobb ville bare gå i noen måneder, og du vil neppe få lov av arbeidsgiver. Og hva skal du gjøre når du kommer hjem, hvem skal passe barnet når du sover?

Det er kanskje mulig å finne en jobb der man kan jobbe hjemmefra, men det vil også fungere best den første tiden, så blir det også vanskelig. Telefonsalg? Noen forsøker seg på å starte nettbutikk, men det passer dårlig med ditt ønske om fast jobb og ting på stell. Dagmamma er den eneste jobben der du kan være sammen med ditt barn på jobb, men det er heller ikke ideelt for deg som tydeligvis ikke har erfaring med barn. Snakk med NAV og helsestasjon. Forsøk å få deg en jobb nå så du opparbeider deg rettigheter til å være hjemme ett år, og fortsett i jobben og send barnet i barnehage etterhvert. Det vil være bedre for et barn i barnehage enn på en jobb uansett. Hvis du ikke har permisjonsrettigheter har kanskje barnefaren det hvis du jobber eller studerer, er det en løsning det første året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Hvis det passer der du bor, kan du jo være dagmamma for ett eller to barn til på samme alder som ditt eget barn.

Hvis det ikke passer der du bor, kan du jo høre med foreldrene til barnet du passer, om dere kan være der.

Du vil ikke få lov til å ta med deg baby på nattevakt / jobb, både av hensyn til babyen og jobben du skal gjøre. En nattevakt må kunne være på vakt hele tiden, og reagere hvis noe skjer, og da kan man ikke amme eller skifte bleie, eller trøste et barn som ikke får sove igjen osv.

Og hvis du jobber om natten må du sove om dagen, og hva skulle baby gjøre da? Det er tungt nok å få nok søvn når man har småbarn uansett.

Personlig har jeg hatt veldig gode erfaringer med barnehage til mine barn fra de var knappe halvannet år. Og hvis du har hjemmeværende foreldre som kan hente i barnehagen innimellom, behøver ikke barnet ha så lange dager. En ettåring sover kanskje en kort og en lang lur i barnehagen, og så spiser de et par-tre ganger og så koser de litt og leker ved siden av de andre barna, og så er en kort barnehagedag over.

Som andre her skriver, snakk med helsesøster eller andre og be om en beskrivelse av en hverdag med baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eneste jobben jeg vet om der man kan ha med barn er i barnehage eller som dagmamma.

Nattevakt funker nok ikke.

''eneste jobben jeg vet om der man kan ha med barn er i barnehage eller som dagmamma.''

Jeg tror de fleste barnehager anbefaler at barnet ikke er på den avdelingen der mamma jobber og da er jo trådstarter like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eneste jobben jeg vet om der man kan ha med barn er i barnehage eller som dagmamma.''

Jeg tror de fleste barnehager anbefaler at barnet ikke er på den avdelingen der mamma jobber og da er jo trådstarter like langt.

Det stemmer nok det.

Noget urealistiske ønsker var det nok fra TS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barnehagene blander seg opp i dette... På mindre steder med en barnehage vil det jo som regel være flere barn som har mamma eller pappa i barnehagen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barnehagene blander seg opp i dette... På mindre steder med en barnehage vil det jo som regel være flere barn som har mamma eller pappa i barnehagen sin..

''Jeg tror ikke barnehagene blander seg opp i dette...''

Jeg har selv sett det så jeg vet at noen barnehager gjør det. :o) Men det gjelder nok barnehager med mer enn en avdeling for den aldersgruppen det aktuelle barnet er i. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke barnehagene blander seg opp i dette...''

Jeg har selv sett det så jeg vet at noen barnehager gjør det. :o) Men det gjelder nok barnehager med mer enn en avdeling for den aldersgruppen det aktuelle barnet er i. :o)

Ja, det stemmer nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...