Gå til innhold

Second opinion av diagnose, gir den det beste svaret på hva som feilte meg?

Anbefalte innlegg

Gjest elefanten77
Skrevet

Jeg har grublet veldig mye om diagnoser for psykiske lidelser, så jeg tror jeg må spørre en ekspert for å finne roen: Jeg var tungt deprimert for mange år siden og oppsøkte hjelp. Da fikk jeg diagnosen schizoaffektiv lidelse, som etter 1 år ble endret til paranoid schizofreni. Så kviknet jeg til og sa at jeg ikke kjente meg igjen i beskrivelsene til paranoid schizofreni og så ble diagnosen endret tilbake til schizoaffektiv lidelse. Like etterpå sluttet jeg selv med medisinene og kviknet enda mer til. Jeg følte at fagpersonene som hadde gitt meg alle disse diagnosene ikke hadde hørt skikkelig på meg, så jeg oppsøkte en annen psykologspesialist. Vi fikk tak i den gamle journalen som han gikk gjennom + at jeg fikk gjenfortalt hele historien i tillegg. På det tidspunktet hadde jeg gått uten medisiner i 1 år/2 år uten noen psykiatriske symptomer og har siden det ikke hatt noen som helst psykiske problemer. Nå har det gått 4 år siden jeg tok siste tablett. Den nye psykologspesialisten konkluderte at jeg hadde hatt Tilbakevendende depresjon med psykose, remisjon. Jeg ble da sur og forbannet fordi jeg mente at jeg hadde blitt dårlig utredet i og med at konklusjonen var en annen i etterkant. Men fylkeslegen tok bare utgangspunkt i journalnotatene fra den tiden de påstod at jeg hadde hatt paranoid schizofreni og konkluderte at det hadde vært gjort tiltrekkelig arbeid og det at jeg hadde blitt frisk ikke betydde at jeg hadde fått feil diagnose. Han brydde seg ikke om hva som var skrevet i den nye utredningen, fordi det var gjort noen år etterpå. Det jeg lurer veldig på da: Jeg ble veldig forvirret av konklusjonen til fylkeslegen som hadde lagt til grunn journalnotater for et begrenset del av journalen i sin konklusjon. Er den second opinion da verdiløs når det blir gjort på et tidspunkt jeg har vært helt frisk i flere år? Jeg er ikke lege selv, så hvordan skal jeg da tolke hva jeg led av? Er det slik at en psykiatrisk diagnose bare beskriver nåtiden eller er den også retrospektiv? Er schizoaffektiv lidelse, schizofreni og tilbakevendende depressiv lidelse med psykose så like diagnoser at det er mulig å forveksle symptomene? (Jeg er klar over at du må svare uten å kjenne til sykehistorien min, så da regner jeg med at svarene blir litt generelle)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...