Gå til innhold

Vennligst erstatt

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Jøss.. hvorfor det? Han er sju år. Guttunger på sju år gjør sånt.

''Jøss.. hvorfor det? Han er sju år. Guttunger på sju år gjør sånt.''

Unger slår hverandre, stjeler i butikken, ødelegger ting i sinne. Det betyr ikke at det er greit.

Selvsagt bagatelliserer og aksepterer man ikke slik oppførsel, men lar det få konsekvenser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• EnolaGay

11

• trollemor;o)

8

• AAA

3

Mest aktive i denne tråden

Med vilje... er du ute av stand til å se situasjonen som noe annet enn planlagt grovt herverk og ondskap??

Det var to sjuåringer som fjollet og lekte.

''Med vilje... er du ute av stand til å se situasjonen som noe annet enn planlagt grovt herverk og ondskap??

Det var to sjuåringer som fjollet og lekte.''

Det var voldsomt hva du tilla meg av meninger...

Når de samme to guttungene fjoller og leker med å skjære i stykker sofaen i stuen... De hadde det jo bar gøy, ikke vondt ment.

Poenget er at begge guttene visste at det de gjorde var galt. I hvert fall burde de vite det. Selv ville de ikke likt at noen ødela deres ting.

Eller mener du at det nå er fritt fram for den jenten de stjal fra å forsyne seg i disse to guttenes sekker og ødelegge som hun måtte finne for godt. Så lenge hun fjoller og leker er det greit.

Selvsagt må må guttene lære at det ikke er greit og romstere i andres skolesekk. Og enda mindre greit å stjele tingene deres og ødelegge dem. Velger man likevel å gjøre noe så hensynsløst, må man selvsagt ta konsekvensene. Det burde de lært i 3-4-årsalderen. Kan de det ikke når de er 7, bør man virkelig ta affære.

Kan hende lovte denne jenta høytidelig å passe godt på lebepomaden før hun fikk den med seg på skolen. Og kanskje hun passet på den som en smed og la den langt ned i sekken. Bare for å oppleve at noen stjeler og ødelegger den.

Mener du virkelig at slik oppførsel er greit, enten man tillegger ungene ondsinnede motiver eller ubetenksom fjolling og leking. På tide at guttene lærer seg å tenke litt lengre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men jeg ser kjerringfaktoren er ganske høy her inne, så jeg burde ikke blitt så overrasket over den telefonen egentlig..

Om man må være kjerring få å ville lære barn, til og med gutter, at å stjele og ødelegge andres ting ikke er greit, så trenger dette landet alle de kjerringer som er å oppdrive.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overilet fra sfo

Lebepomaden ble stjålet ut av jentas sekk. Se lengre ned i tråden.

Hvorfor mener du det er overildt at barn skal lære at når de stjeler andres ting og ødelegger dem, må de minimum erstatte dem?

Hadde min lebepomade blitt stjålet og ødelagt med vilje, hadde jeg ikke brydd meg så mye om pengene, om det var første gang det skjedde. Men hadde mitt barn vært med på å stjele og/eller ødelegge andres ting, hadde det vært svært viktig for meg å statuere et eksempel.

mvh

Jeg sier jo at sfo skulle snakke med foreldrene og barnet om dette, men jeg synes det er overilet å ringe til foreldrene på jobb for å fortelle dette. Det burde være forbeholdt situasjoner som ikke kan vente til man kommer for å hente barna.

Selv sitter jeg med pasienter eller klienter hele dagen de tre dagene i uken jeg er på jobb, men ser jeg det er skolen eller barnehagen/sfo som ringer, så prioriterer jeg å ta telefonen, da jeg antar at det er akutt. Det har vel bare skjedd to ganger i løpet av årene jeg har hatt barn på skolen, og da har det vært nødvendig.

Noen har kanskje reist langt eller ventet lenge på å få time hos meg (og andre foreldre har andre og like viktige jobber), og at man da skal ringe for å si at en leepomade er ødelagt, synes jeg er overilet.

Det kan vente til jeg kommer og henter klokken kvart over fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jøss.. hvorfor det? Han er sju år. Guttunger på sju år gjør sånt.''

Ja, de gjør det. En av måtene de innser at det allikevel ikke er så morsomt å gjøre slikt mot en medelev, er ved å måtte erstatte det de ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hos oss gjøres det helt klart at alt ungene har med seg på SFO har de med på eget ansvar, og at man ikke kan regne med å få det helt tilbake.''

Men det du har nede i sekken, burde man vel kunne regne med å få tilbake. Om noen klipte opp jakken din, skulle det også regnes som svinn.

Når ungene med viten og vilje ødelegger andres ting, skal de selvsagt erstatte dem. Beløpets størrelse er ikke viktig. Ungene må lære respekt for andres ting.

mvh

Selvsagt. Jeg snakker om leker f.eks., som ungene tar opp fra sekken og bruker på SFO. Det vil også kunne gjelde en lebepomade som ungen tar opp fra sekken, bruker og gjerne viser frem (for den er fin og dyr og mor sin!)

Men om man ødelegger noe med vitende og vilje, og om man ødelegger ting som ligger i sekken, eller henger på knaggene - det blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier jo at sfo skulle snakke med foreldrene og barnet om dette, men jeg synes det er overilet å ringe til foreldrene på jobb for å fortelle dette. Det burde være forbeholdt situasjoner som ikke kan vente til man kommer for å hente barna.

Selv sitter jeg med pasienter eller klienter hele dagen de tre dagene i uken jeg er på jobb, men ser jeg det er skolen eller barnehagen/sfo som ringer, så prioriterer jeg å ta telefonen, da jeg antar at det er akutt. Det har vel bare skjedd to ganger i løpet av årene jeg har hatt barn på skolen, og da har det vært nødvendig.

Noen har kanskje reist langt eller ventet lenge på å få time hos meg (og andre foreldre har andre og like viktige jobber), og at man da skal ringe for å si at en leepomade er ødelagt, synes jeg er overilet.

Det kan vente til jeg kommer og henter klokken kvart over fire.

Synes ikke det er noe stort poeng om SFO ringte på jobb eller ikke. Noen unger går hjem selv uten at foreldrne kommer å henter dem. En eller annen gang må de få snakket med foreldrene.

Forstår at for noen kan en slik telefon passe dårlig, men overilet synes jeg absolutt ikke det er.

Hovedpoenget er uansett at guttene først har stjålet fra en annens sekk og deretter ødelagt. Selvsagt er det alvorlig mangel på respekt for andres eiendeler, og selvfølgelig skal de erstatte det de har ødelagt.

Spørs hva guttene lærer når foreldrene ordner opp for dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Jeg snakker om leker f.eks., som ungene tar opp fra sekken og bruker på SFO. Det vil også kunne gjelde en lebepomade som ungen tar opp fra sekken, bruker og gjerne viser frem (for den er fin og dyr og mor sin!)

Men om man ødelegger noe med vitende og vilje, og om man ødelegger ting som ligger i sekken, eller henger på knaggene - det blir noe annet.

Da er vi nok ganske enige.

På skolen/SFO burde man kunne ta som en selvfølge at ingen _spiser_ lepepomaden din. Med mindre de holder høns, griser eller geiter der.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok ganske enige.

På skolen/SFO burde man kunne ta som en selvfølge at ingen _spiser_ lepepomaden din. Med mindre de holder høns, griser eller geiter der.

mvh

Selvsagt. Samtidig som jeg ikke hadde blitt overrasket om en lebepomade som ble med ungen min på SFO hadde blitt brukt opp eller ødelagt. Hadde ikke krevet erstatning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lebepomaden ble stjålet ut av jentas sekk. Se lengre ned i tråden.

Hvorfor mener du det er overildt at barn skal lære at når de stjeler andres ting og ødelegger dem, må de minimum erstatte dem?

Hadde min lebepomade blitt stjålet og ødelagt med vilje, hadde jeg ikke brydd meg så mye om pengene, om det var første gang det skjedde. Men hadde mitt barn vært med på å stjele og/eller ødelegge andres ting, hadde det vært svært viktig for meg å statuere et eksempel.

mvh

''Hadde min lebepomade blitt stjålet og ødelagt med vilje, hadde jeg ikke brydd meg så mye om pengene, om det var første gang det skjedde. Men hadde mitt barn vært med på å stjele og/eller ødelegge andres ting, hadde det vært svært viktig for meg å statuere et eksempel'' Akkurat sånn tenker jeg også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe stort poeng om SFO ringte på jobb eller ikke. Noen unger går hjem selv uten at foreldrne kommer å henter dem. En eller annen gang må de få snakket med foreldrene.

Forstår at for noen kan en slik telefon passe dårlig, men overilet synes jeg absolutt ikke det er.

Hovedpoenget er uansett at guttene først har stjålet fra en annens sekk og deretter ødelagt. Selvsagt er det alvorlig mangel på respekt for andres eiendeler, og selvfølgelig skal de erstatte det de har ødelagt.

Spørs hva guttene lærer når foreldrene ordner opp for dem.

mvh

''Hovedpoenget er uansett at guttene først har stjålet fra en annens sekk og deretter ødelagt. Selvsagt er det alvorlig mangel på respekt for andres eiendeler, og selvfølgelig skal de erstatte det de har ødelagt.''

Akkurat sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at noen forlanger erstatning for en slik liten dings...

''Helt utrolig at noen forlanger erstatning for en slik liten dings...'' Det er ikke mor/ far som har bedt om erstatning, men sfo/ lærer, - og med rette syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Med vilje... er du ute av stand til å se situasjonen som noe annet enn planlagt grovt herverk og ondskap??

Det var to sjuåringer som fjollet og lekte.''

Det var voldsomt hva du tilla meg av meninger...

Når de samme to guttungene fjoller og leker med å skjære i stykker sofaen i stuen... De hadde det jo bar gøy, ikke vondt ment.

Poenget er at begge guttene visste at det de gjorde var galt. I hvert fall burde de vite det. Selv ville de ikke likt at noen ødela deres ting.

Eller mener du at det nå er fritt fram for den jenten de stjal fra å forsyne seg i disse to guttenes sekker og ødelegge som hun måtte finne for godt. Så lenge hun fjoller og leker er det greit.

Selvsagt må må guttene lære at det ikke er greit og romstere i andres skolesekk. Og enda mindre greit å stjele tingene deres og ødelegge dem. Velger man likevel å gjøre noe så hensynsløst, må man selvsagt ta konsekvensene. Det burde de lært i 3-4-årsalderen. Kan de det ikke når de er 7, bør man virkelig ta affære.

Kan hende lovte denne jenta høytidelig å passe godt på lebepomaden før hun fikk den med seg på skolen. Og kanskje hun passet på den som en smed og la den langt ned i sekken. Bare for å oppleve at noen stjeler og ødelegger den.

Mener du virkelig at slik oppførsel er greit, enten man tillegger ungene ondsinnede motiver eller ubetenksom fjolling og leking. På tide at guttene lærer seg å tenke litt lengre.

mvh

Eller kanskje hun stjal den fra sin mor.

Jeg tillegger ikke deg flere meninger en du tillegger meg, med å si at jeg bagatelliserer ovenfor guttungen.

Dette her er kjerring. Kort og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*he he* Enig i alt hos deg også - inklusive siste linje! :-)

Forøvrig føler jeg behov for å si til trådstarter og de fleste andre i tråden at "Lypsyl" er lebepomade, men at ikke alle lebepomader er Lypsyl! :-)

Vet du hvor vanskelig det er å STAVE "lebepomade"...? Serriøst.. lebe...POMADE. Jeeez. Lipsyl. Mye bedre. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje hun stjal den fra sin mor.

Jeg tillegger ikke deg flere meninger en du tillegger meg, med å si at jeg bagatelliserer ovenfor guttungen.

Dette her er kjerring. Kort og godt.

Om jenta stjal fra sin mor, angår ikke deg.

I denne tråden har du så langt ikke tatt avstand fra annet enn det grusomme ved å måtte erstatte noen gutten din har ødelagt med vilje og de skrekkelige kjerringene som mener tyveri og ramponering er galt. Selv om guttene har det så gøy når de gjør det.

Lurer på om jenta sto og ba om å få den tilbake, mens de ødela den?

Om du synes det guttene gjorde ikke var greit, skjuler du det godt.

Kan du gi en eneste god grunn for at unger ikke skal erstatte andres ting de ødelegger med vilje?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Samtidig som jeg ikke hadde blitt overrasket om en lebepomade som ble med ungen min på SFO hadde blitt brukt opp eller ødelagt. Hadde ikke krevet erstatning for det.

''Samtidig som jeg ikke hadde blitt overrasket om en lebepomade som ble med ungen min på SFO hadde blitt brukt opp eller ødelagt. Hadde ikke krevet erstatning for det.''

Om den ble ødelagt ved normal barnebruk, hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Men om den ble ødelagt fordi noen forsynte seg i barnets sekk og så tygde den i stykker, hadde jeg blitt både overrasket og sint. Var denne typen "humor" ubrett blant guttene på SFO, ville jeg tatt affære, om ikke personalet på SFO gjorde det.

Å gå i andres sekker er under pari. Stjeler man i tillegg fra sekkene og ødelgger andres ting, blir det uakseptabelt. Mulig det er slik et fåtall 7-årige gutter gjør, men det er ikke slik man vil de skal gjøre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at noen forlanger erstatning for en slik liten dings...

Hva er det som er utrolig med at barn må erstatte ting de med viten og vilje stjeler fra en medelev for så å ødelegge?

Dette var et heltrukkent ikke-uhell.

Hvor går grensen for hva barn burde erstatte om de forsyner seg i andres sekker, for så å ramponere. 100, 200, 500 kroner? Hvorfor skal det være opp til den/de som stjeler og ødelegger å avgjøre om tingen er erstatningsverdi?

Eller burde det bare være slik at man for det første ikke stikker pailabbene i andres skolesekker, for det andre stjeler man ikke ting fra andre og for det tredje ødelegger man ikke andres ting med vilje.

Og velger man likevel å gjøre dette, skal det selvsagt erstattes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Guttunger på sju år gjør sånt.''

Javel? Det visste jeg ikke. Jeg kjnner ei jente jeg som holdt på sånn. Det begynte med småting som ble tatt fra rommet til ungene og som de fant igjen på hennes rom senere. Det fikk aldri konsekvenser for henne.

Da hun var tenåring tok hun en reisepc, mobiltelefon, laderen og en Mp3- spiller fra rommet til sønnen vår. Ikke denne gangen heller fikk det konsekvenser. Jeg vet ikke hvordan det går med denne jenta nå, men regner med en skjev utvikling.

Sier ikke at det vil gå sånn med gutten din, men jeg synes det er viktig og slå ned på sånt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fra gutten som tok den opp av en annes sekk FØRST kanskje?

Unger kan finne andres ting spennende, den kan vi være enige om. Men derfra, til å ødelegge - det er langt i mellom.

Face it - ungen din oppførte seg som en skitunge (trøndersk), så beklag og ersatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hovedpoenget er uansett at guttene først har stjålet fra en annens sekk og deretter ødelagt. Selvsagt er det alvorlig mangel på respekt for andres eiendeler, og selvfølgelig skal de erstatte det de har ødelagt.''

Akkurat sånn tenker jeg også.

Og jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...