Gå til innhold

Vennligst erstatt

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Jøss.. hvorfor det? Han er sju år. Guttunger på sju år gjør sånt.

Hæh?? Har to gutter. Ingen av dem kunne funnet på å gjøre noe slikt! Å spise sin egen kanskje, men ikke en de visste var tatt ut av sekken til en annen. Det ville de aldri i livet ha funnet på. Og jeg tror ikke jeg har spesielt prektige unger. Men et minimum av folkeskikk og respekt for andres eiendeler, det har de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• EnolaGay

11

• trollemor;o)

8

• AAA

3

Mest aktive i denne tråden

''Samtidig som jeg ikke hadde blitt overrasket om en lebepomade som ble med ungen min på SFO hadde blitt brukt opp eller ødelagt. Hadde ikke krevet erstatning for det.''

Om den ble ødelagt ved normal barnebruk, hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Men om den ble ødelagt fordi noen forsynte seg i barnets sekk og så tygde den i stykker, hadde jeg blitt både overrasket og sint. Var denne typen "humor" ubrett blant guttene på SFO, ville jeg tatt affære, om ikke personalet på SFO gjorde det.

Å gå i andres sekker er under pari. Stjeler man i tillegg fra sekkene og ødelgger andres ting, blir det uakseptabelt. Mulig det er slik et fåtall 7-årige gutter gjør, men det er ikke slik man vil de skal gjøre.

mvh

Veldig enig med deg her.

Tenker også på den jenta som ble frastjålet lebepomaden, hun var sikkert lei seg.

Mine barn og mange andre barn jeg kjenner passer godt på tingene sine, og jeg vet hvor lei seg de blir når votter, hjelm el har blitt stjålet eller gjemt på tull.

Klart dette må taes tak i.

Blir helt oppgitt over EnolaGay som bagateliserer, men håper hun tar en alvorsprat med sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg her.

Tenker også på den jenta som ble frastjålet lebepomaden, hun var sikkert lei seg.

Mine barn og mange andre barn jeg kjenner passer godt på tingene sine, og jeg vet hvor lei seg de blir når votter, hjelm el har blitt stjålet eller gjemt på tull.

Klart dette må taes tak i.

Blir helt oppgitt over EnolaGay som bagateliserer, men håper hun tar en alvorsprat med sønnen.

''Tenker også på den jenta som ble frastjålet lebepomaden, hun var sikkert lei seg.

Mine barn og mange andre barn jeg kjenner passer godt på tingene sine, og jeg vet hvor lei seg de blir når votter, hjelm el har blitt stjålet eller gjemt på tull.''

Enig. Kjennes ikke godt i det hele tatt når noen tjuver tingene dine og ødelegger dem bare på f.

''Klart dette må taes tak i. Blir helt oppgitt over EnolaGay som bagateliserer, men håper hun tar en alvorsprat med sønnen.''

Blir nesten fornærmet på vegne av 7-årige gutter. Jeg har i hvert fall langt større tiltro og høyere forventninger til dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er utrolig med at barn må erstatte ting de med viten og vilje stjeler fra en medelev for så å ødelegge?

Dette var et heltrukkent ikke-uhell.

Hvor går grensen for hva barn burde erstatte om de forsyner seg i andres sekker, for så å ramponere. 100, 200, 500 kroner? Hvorfor skal det være opp til den/de som stjeler og ødelegger å avgjøre om tingen er erstatningsverdi?

Eller burde det bare være slik at man for det første ikke stikker pailabbene i andres skolesekker, for det andre stjeler man ikke ting fra andre og for det tredje ødelegger man ikke andres ting med vilje.

Og velger man likevel å gjøre dette, skal det selvsagt erstattes.

mvh

Det virker som om du har full kontroll og vet alt om hva som skjedde i akkurat denne situasjonen..

Klart ting skal erstattes, men samtidig vet vi jo at det er en viss risiko for at ting kan forsvinne på skolen og i barnehagen.

JEG ville aldri bedt om å få erstattet noe for 79 kroner og det forbauser meg at noen faktisk ber om erstatning for noe slikt.

Ellers syns jeg at dersom dette var andre eller tredje gangen denne gutten hadde spist opp noe, så er det på tide at han bruker sine egne penger for å erstatte. Er det første gang så tror jeg faktisk han kan lære uten å måtte erstatte også. (de fleste gjør det)

Men du har jo forsåvidt rett, men jeg syn det blir flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt utrolig at noen forlanger erstatning for en slik liten dings...'' Det er ikke mor/ far som har bedt om erstatning, men sfo/ lærer, - og med rette syns jeg.

ok, da blir jo saken en helt annen.... JEG ville aldri bedt om å fått den erstattet og det var nettopp DET som forbauset meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ungen min gått i et annet barns sekk og funnet noe der og ødelagt det med vilje, så hadde det blitt månelyst her!

Hadde bare vært sjeleglad at noen på SFO hadde fortalt meg det sånn at jeg fikk fortalt ungen min hvor skapet skal stå, kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har full kontroll og vet alt om hva som skjedde i akkurat denne situasjonen..

Klart ting skal erstattes, men samtidig vet vi jo at det er en viss risiko for at ting kan forsvinne på skolen og i barnehagen.

JEG ville aldri bedt om å få erstattet noe for 79 kroner og det forbauser meg at noen faktisk ber om erstatning for noe slikt.

Ellers syns jeg at dersom dette var andre eller tredje gangen denne gutten hadde spist opp noe, så er det på tide at han bruker sine egne penger for å erstatte. Er det første gang så tror jeg faktisk han kan lære uten å måtte erstatte også. (de fleste gjør det)

TS fortalte at lebepomaden ble tatt fra jentas sekk av en annen gutt, hvorpå hennes sønn tygde den opp med vilje. (Se lengre ned i tråden.) Det er en fullstendig uhellfri hendelse.

''JEG ville aldri bedt om å få erstattet noe for 79 kroner og det forbauser meg at noen faktisk ber om erstatning for noe slikt.''

Jeg forsto det slik at det var SFO som forlangte den erstattet ikke eieren. I forhold til jenten som ble utsatt for pøblingen kan det være grei oppreisning at tingen erstattes.

''Ellers syns jeg at dersom dette var andre eller tredje gangen denne gutten hadde spist opp noe, så er det på tide at han bruker sine egne penger for å erstatte. Er det første gang så tror jeg faktisk han kan lære uten å måtte erstatte også. (de fleste gjør det) Men du har jo forsåvidt rett, men jeg syn det blir flisespikkeri.''

Med en 3-4-5-åring ville jeg vært enig i at tilsnakk er greit. Når guttene har blitt syv år, burde de for lengt ha skjønt at slik holder man ikke på. Så da ville jeg dratt fram de store kanonene umiddelbart.

Klarer ikke å komme på en eneste grunn til at man ikke skal erstatte noe man ødelegger på f.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da blir jo saken en helt annen.... JEG ville aldri bedt om å fått den erstattet og det var nettopp DET som forbauset meg.

''ok, da blir jo saken en helt annen.... JEG ville aldri bedt om å fått den erstattet og det var nettopp DET som forbauset meg.''

Men om det var slik at dette var noe jenta hadde spart til selv, ville du da syntes det var rimelig å kreve erstatning? (Vet at dette ikke er tilfelle i denne saken.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor vanskelig det er å STAVE "lebepomade"...? Serriøst.. lebe...POMADE. Jeeez. Lipsyl. Mye bedre. :0)

"Vet du hvor vanskelig det er å STAVE "mobiltelefon"...? Serriøst.. mobil...TELEFON. Jeeez. iPhone. Mye bedre. :0)"

... men er litt pussig å omtale mobiltelefonen sin som iPhone hsi det er en Nokia, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ok, da blir jo saken en helt annen.... JEG ville aldri bedt om å fått den erstattet og det var nettopp DET som forbauset meg.''

Men om det var slik at dette var noe jenta hadde spart til selv, ville du da syntes det var rimelig å kreve erstatning? (Vet at dette ikke er tilfelle i denne saken.)

mvh

Syns det er vanskelig å si noe som helst uten å vite helt hva som har skjedd. Ikke kjenner jeg gutten, ikke kjenner jeg jenta. Jeg ville aldri krevd erstatning, men det kom frem i senere innlegg at det var skolen som hadde bedt om erstatning. Kanskje var denne gutten en villspik og dette var dråpen.

Vi vet jo alle at det er en risiko for at ting blir borte på skolen og i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS fortalte at lebepomaden ble tatt fra jentas sekk av en annen gutt, hvorpå hennes sønn tygde den opp med vilje. (Se lengre ned i tråden.) Det er en fullstendig uhellfri hendelse.

''JEG ville aldri bedt om å få erstattet noe for 79 kroner og det forbauser meg at noen faktisk ber om erstatning for noe slikt.''

Jeg forsto det slik at det var SFO som forlangte den erstattet ikke eieren. I forhold til jenten som ble utsatt for pøblingen kan det være grei oppreisning at tingen erstattes.

''Ellers syns jeg at dersom dette var andre eller tredje gangen denne gutten hadde spist opp noe, så er det på tide at han bruker sine egne penger for å erstatte. Er det første gang så tror jeg faktisk han kan lære uten å måtte erstatte også. (de fleste gjør det) Men du har jo forsåvidt rett, men jeg syn det blir flisespikkeri.''

Med en 3-4-5-åring ville jeg vært enig i at tilsnakk er greit. Når guttene har blitt syv år, burde de for lengt ha skjønt at slik holder man ikke på. Så da ville jeg dratt fram de store kanonene umiddelbart.

Klarer ikke å komme på en eneste grunn til at man ikke skal erstatte noe man ødelegger på f.

mvh

Greitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig å si noe som helst uten å vite helt hva som har skjedd. Ikke kjenner jeg gutten, ikke kjenner jeg jenta. Jeg ville aldri krevd erstatning, men det kom frem i senere innlegg at det var skolen som hadde bedt om erstatning. Kanskje var denne gutten en villspik og dette var dråpen.

Vi vet jo alle at det er en risiko for at ting blir borte på skolen og i barnehagen.

''Vi vet jo alle at det er en risiko for at ting blir borte på skolen og i barnehagen.''

Ja, men at unger stjeler ut av sekkene til hverandre for så å ødelegge det de tar, er en ikke akseptabel del av den risikoen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller fra gutten som tok den opp av en annes sekk FØRST kanskje?

''Eller fra gutten som tok den opp av en annes sekk FØRST kanskje?''

Hvorfor det? Han har jo ikke ødelagt den? Hadde ikke gutten din "spist den opp", kunne den kanskje bli levert tilbake i behold?

Må si det overrasker meg at du fraskriver din sønns ansvar så voldsomt i denne saken. Når tenker du han er gammel nok til å tilpasse seg verden og lære normal folkeskikk?

Ikke rart det er er vanskelig å prøve å oppdra dagens skolebarn om det er slik foreldre "oppdrar" dem hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full kontroll ja... Der sa du det gitt. *Oppgitt* Nå fant jeg foresten ut hva som skjedde med vottene til poden. En annen gutt gravde dem ned i sandkassa MED VILJE.

Jeg får ringe ned og be dem fortelle mora at hun vennligst må erstatte dem.

Eller ikke. Sånt skjer. ;0)

Har gått prestisje i denne tråden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full kontroll ja... Der sa du det gitt. *Oppgitt* Nå fant jeg foresten ut hva som skjedde med vottene til poden. En annen gutt gravde dem ned i sandkassa MED VILJE.

Jeg får ringe ned og be dem fortelle mora at hun vennligst må erstatte dem.

Eller ikke. Sånt skjer. ;0)

Har gått prestisje i denne tråden tror jeg.

Ah, ja, det er BARN det er snakk om her og slikt skjer. Det er klart at det ikke er lov å stjele, spise opp eller grave ned andres ting, men.... de er fortsatt i opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi vet jo alle at det er en risiko for at ting blir borte på skolen og i barnehagen.''

Ja, men at unger stjeler ut av sekkene til hverandre for så å ødelegge det de tar, er en ikke akseptabel del av den risikoen.

mvh

Nei, det er ikke akseptabelt, men ungene på skolen er fortsatt under opplæring....så slikt skjer, på alle skoler. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke akseptabelt, men ungene på skolen er fortsatt under opplæring....så slikt skjer, på alle skoler. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

:-)

''Nei, det er ikke akseptabelt, men ungene på skolen er fortsatt under opplæring....så slikt skjer, på alle skoler. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.''

Skjønner ikke hvordan de skal lære noe som helst om man unnskylder dem i stedet for å ansvarliggjøre dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...