Gå til innhold

Forsinket pubertet

Anbefalte innlegg

Gjest 1997gutt14
Skrevet

Hei ! Jeg er en gutt på 14 år, fyller 15 i mars. Jeg har problemer med sen utvikling (delayed puberty). Jeg har ikke vokst så mye (noen steder) på noen år nå og lurer på hva som er problemet. Hadde voldsomme testikkel smerter for en stund siden, jeg har også hatt urinveisinfeksjon før. Jeg har lest på nett at forsinket puberter vil starte senest når man er 14 år, og det er derfor jeg lurer på om det er noe galt. Stiller spørsmålet til deg fordi jeg synes det er veldig flaut å dra til lege i virkeligheten når det gjelder kjønnsorganer. Jeg har ike begynt å vokse, eller kommet i stemmeskifte pluss at jeg sliter en del med mobbing på skolen p.g.a. det. Hva er galt ?

Skrevet

Jeg kan bare si hva som var tilfelle med min sønn. Han var i en alder av 14 år på stadiet til en tolvåring i fysisk utvikling. Dette plaget han enormt. Han ble mobbet på skolen. Dette ble til slutt så uutholdelig for ham at vi oppsøkte fastlegen som tok problemet hans på alvor. Vi ble henvist til en ekspert på Ullevål og han fikk etter hvert testosteron i sprøyteform etter en del andre undersøkelser bl.a for å oppdage evnt underliggende sykdom. Etter en stund begynte han å vokse og fikk normal pubertetsutvikling. Nå er han 16 år og vokser fint og er en lykkelig og fornøyd tenåring.

Jeg vet ikke om dette er noe for deg eller om du vil vente til puberteten settes naturlig i gang. For voksen mann vil du bli uansett! Ikke vær sjenert for å gå til legen. Jeg antar at du har snakket med dine foreldre om dette problemet? En av dem kan bli med deg til legen hvis du velger denne løsningen.

Skrevet

Jeg kan bare si hva som var tilfelle med min sønn. Han var i en alder av 14 år på stadiet til en tolvåring i fysisk utvikling. Dette plaget han enormt. Han ble mobbet på skolen. Dette ble til slutt så uutholdelig for ham at vi oppsøkte fastlegen som tok problemet hans på alvor. Vi ble henvist til en ekspert på Ullevål og han fikk etter hvert testosteron i sprøyteform etter en del andre undersøkelser bl.a for å oppdage evnt underliggende sykdom. Etter en stund begynte han å vokse og fikk normal pubertetsutvikling. Nå er han 16 år og vokser fint og er en lykkelig og fornøyd tenåring.

Jeg vet ikke om dette er noe for deg eller om du vil vente til puberteten settes naturlig i gang. For voksen mann vil du bli uansett! Ikke vær sjenert for å gå til legen. Jeg antar at du har snakket med dine foreldre om dette problemet? En av dem kan bli med deg til legen hvis du velger denne løsningen.

Kan jeg spørre deg om noe? Var det gutten din selv som ville gå til legen, eller var det du som spurte om han ble ertet fordi han var liten, ikke hadde begynt å vokse der nede?

Gutten min er 12,5, og har ikke begynt pubertet ennå - og jeg ser kameratene nå har begynt å skyte fart og endrer seg....

Skrevet

Kan jeg spørre deg om noe? Var det gutten din selv som ville gå til legen, eller var det du som spurte om han ble ertet fordi han var liten, ikke hadde begynt å vokse der nede?

Gutten min er 12,5, og har ikke begynt pubertet ennå - og jeg ser kameratene nå har begynt å skyte fart og endrer seg....

Han hadde store problemer med mobbing fordi han var så liten og var dønn ulykkelig. Andre i familien har hatt det motsatte problem med jenter som var estimert til å bli 1.90 og på dem satt man igang menstruasjonen for å stoppe veksten, derfor visste jeg at noe kunne gjøres. Det var derfor jeg som foreslo at vi skulle ta oss en tur til legen. Legen på Ullevål ville allikvel se det an og ba oss om å gi det et halvt år. Da han ikke hadde vokst på disse månedene satte de igang behandlingen. Nå er din gutt bare 12 år så det spørs om de vil sette igang noen behandling på ham. Det er jo individuelle forskjeller og barna vokser så forskjelling i den aldersgruppen. Men blir han mobbet og lider under dette må det uansett tas på alvor.

Skrevet

Han hadde store problemer med mobbing fordi han var så liten og var dønn ulykkelig. Andre i familien har hatt det motsatte problem med jenter som var estimert til å bli 1.90 og på dem satt man igang menstruasjonen for å stoppe veksten, derfor visste jeg at noe kunne gjøres. Det var derfor jeg som foreslo at vi skulle ta oss en tur til legen. Legen på Ullevål ville allikvel se det an og ba oss om å gi det et halvt år. Da han ikke hadde vokst på disse månedene satte de igang behandlingen. Nå er din gutt bare 12 år så det spørs om de vil sette igang noen behandling på ham. Det er jo individuelle forskjeller og barna vokser så forskjelling i den aldersgruppen. Men blir han mobbet og lider under dette må det uansett tas på alvor.

Jeg har snakket med legen om dette, og hun sa at han gjerne kunne undersøkes, for dersom de skla gjøre noe, må de gjøre det før puberteten starter.

Men jeg har ikke klart å snakke med ham om det. Tenker at hvis dette ikke er noe problem for ham, så kan det bli det hvis jeg nevner det. Men så er det ikke sikkert at han ville sagt det til meg heller, hvis noen ertet - selv om vi har et fint og åpent forhold.

Skrevet

Jeg har snakket med legen om dette, og hun sa at han gjerne kunne undersøkes, for dersom de skla gjøre noe, må de gjøre det før puberteten starter.

Men jeg har ikke klart å snakke med ham om det. Tenker at hvis dette ikke er noe problem for ham, så kan det bli det hvis jeg nevner det. Men så er det ikke sikkert at han ville sagt det til meg heller, hvis noen ertet - selv om vi har et fint og åpent forhold.

Da tok jeg feil ang behandling. Det tok lang tid før jeg oppdaget at han ble mobbet. Han var redd for at vi skulle bli sinte på ham! Men nå skal jeg ikke male fanden på veggen. Hvis sønnen din ikke er plaget av dette, trenger dere vel ikke å gjøre noe. Men jeg skjønner din bekymring. Man er jo helt på tuppa når det gjelder ens egne kjære barn. Og det er det ikke noe galt i! Man vil dem så inderlig vel!

Skrevet

Da tok jeg feil ang behandling. Det tok lang tid før jeg oppdaget at han ble mobbet. Han var redd for at vi skulle bli sinte på ham! Men nå skal jeg ikke male fanden på veggen. Hvis sønnen din ikke er plaget av dette, trenger dere vel ikke å gjøre noe. Men jeg skjønner din bekymring. Man er jo helt på tuppa når det gjelder ens egne kjære barn. Og det er det ikke noe galt i! Man vil dem så inderlig vel!

I den klassen han er nå, er det ikke noe mobbing blant guttene - men neste år skal han jo på ungdomsskolen, og der kan det jo være noen pøbler som finner det for å godt å mobbe de som har liten tiss.... :-(

Nei, uff, jeg har tenkt på dette i flere måneder nå, og tenkt at ejg skulle snakke med ham om det, men jeg skyver på det....

Vil jo ikke at han skal bli ertet og ha det vondt.... men så er det jo litt dramatisk med testoteronbehandling også da? Men utrolig bra at gutten din begynte å vokse, og har det fint nå :-)

Skrevet

I den klassen han er nå, er det ikke noe mobbing blant guttene - men neste år skal han jo på ungdomsskolen, og der kan det jo være noen pøbler som finner det for å godt å mobbe de som har liten tiss.... :-(

Nei, uff, jeg har tenkt på dette i flere måneder nå, og tenkt at ejg skulle snakke med ham om det, men jeg skyver på det....

Vil jo ikke at han skal bli ertet og ha det vondt.... men så er det jo litt dramatisk med testoteronbehandling også da? Men utrolig bra at gutten din begynte å vokse, og har det fint nå :-)

Jeg synes ikke den testosteronbehandlingen har vært så dramatisk jeg. Han fikk 3 injeksjoner hvis jeg ikke husker feil. Og selvfølgelig full oppfølging av lege. Vi var i trygge hender.

Skrevet

Jeg synes ikke den testosteronbehandlingen har vært så dramatisk jeg. Han fikk 3 injeksjoner hvis jeg ikke husker feil. Og selvfølgelig full oppfølging av lege. Vi var i trygge hender.

Ikke flere nei? Det hørtes jo veldig ok ut.

Tror kanskje jeg må mote meg opp og ta en prat med ham. Takk for råd!

Skrevet

Ikke flere nei? Det hørtes jo veldig ok ut.

Tror kanskje jeg må mote meg opp og ta en prat med ham. Takk for råd!

Gleden er på min side. Ha det godt og god natt.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes vel ikke 12.5 er sent for ikke å ha kommet i puberteten. Min gutt er 13.5 og er i puberteten, men har ikke kommet langt, han hadde nok ikke begynt for et år siden. Jeg har ikke inntrykk av at han er spesielt sent ute selv om det er flere av kameratene hans som er mye høyere og har kommet lengre.

På linken på denne siden står det at gutter begynner puberteten mellom 10 og 14.5 år, så jeg vil tro du enda har god tid. Hvis det ikke er tegn til at den har begynt om 1-1.5 år ville jeg kanskje tenkt på å snakke med en lege.

http://www.fagforbundet.no/forsida/sok/?q=pubertet

Er du sikker på at han ikke så smått er i gang? F.eks. mer utpreget svettelukt eller vekst av penis. Slike ting er ikke nødvendigvis så lett å oppdage for en mor ;-)

Skrevet

''Gutten min er 12,5, og har ikke begynt pubertet ennå - og jeg ser kameratene nå har begynt å skyte fart og endrer seg....''

Poden her var minst i klassen leeeeenge, men det siste året, altså fra han rundet 12 år omtrent, litt senere kanskje, har han skutt i været og endret litt kroppsfasong, om enn ikke så mye ennå. Litt dun på overleppa har han også fått! :o) Jeg får jo ikke se ham naken lenger, men jeg tror han er forholdsvis normal på alle måter for å si det sånn. *hehe*

Jeg hadde nok drøyd det en liten stund før jeg hadde foreslått noe ennå, i alle fall siden gutten din ikke ser ut til å bry seg noe om det selv (om jeg forsto deg rett). Ser mange guttunger på jobben også som er bittesmå og syltynne og så går det ett års tid og så ser det ut som de har vokst en halvmeter og lagt på seg 10 kg!

Skrevet

Jeg synes vel ikke 12.5 er sent for ikke å ha kommet i puberteten. Min gutt er 13.5 og er i puberteten, men har ikke kommet langt, han hadde nok ikke begynt for et år siden. Jeg har ikke inntrykk av at han er spesielt sent ute selv om det er flere av kameratene hans som er mye høyere og har kommet lengre.

På linken på denne siden står det at gutter begynner puberteten mellom 10 og 14.5 år, så jeg vil tro du enda har god tid. Hvis det ikke er tegn til at den har begynt om 1-1.5 år ville jeg kanskje tenkt på å snakke med en lege.

http://www.fagforbundet.no/forsida/sok/?q=pubertet

Er du sikker på at han ikke så smått er i gang? F.eks. mer utpreget svettelukt eller vekst av penis. Slike ting er ikke nødvendigvis så lett å oppdage for en mor ;-)

Vi er ganske "frie" for hverandre her hjemme, så jeg ser ham naken rett som det er. Han har ikke begynt å utvikle seg, og han har alltid hatt veldig liten penis. Han har ikke fått svettelukt ennå, det eneste er litt kviser nå i høst.

Skrevet

Husker faren hans om han var sent eller tidlig ute?

Det er helt vanlig at det i samme årskull er gutter som er langt på vei til å bli menn (høyde, stemme osv.) mens andre ser ut som de er 3-4 år yngre. Jeg synes det er altfor tidlig å bli bekymret når gutten er 12,5 (med forbehold om at jeg ikke har sett ham, men regner med at han ikke skiller seg så veldig ut).

Skrevet

Det er helt vanlig at det i samme årskull er gutter som er langt på vei til å bli menn (høyde, stemme osv.) mens andre ser ut som de er 3-4 år yngre. Jeg synes det er altfor tidlig å bli bekymret når gutten er 12,5 (med forbehold om at jeg ikke har sett ham, men regner med at han ikke skiller seg så veldig ut).

Faren husker ikke sånt ;-)

Men han var ganske overvektig som barn, og slanket seg veldig før konfirmasjonen, så på konfirmasjonsbildene er han tynn som en strek, og sikkert normalt høy - mens han på bilder fra 12-års alderen var temmelig stor og kraftig. Vanskelig å si derfor ut fra bilder om når han begynte å vokse, siden han endret seg sånn.

Neida, sikkert ikke så mye å bekymre seg for, men siden jeg snakket med legen om det i sommer, så hadde jeg tenkt å ta det opp med ham, men jeg finner liksom ikke rette anledningen til å ta det opp....

Skrevet

glemte en ting:

Mens hun på ti, er åpen som en bok om alt som har med kropp og pubertet å gjøre. HUn spør om alt, og jeg svarer ;-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Vi er ganske "frie" for hverandre her hjemme, så jeg ser ham naken rett som det er. Han har ikke begynt å utvikle seg, og han har alltid hatt veldig liten penis. Han har ikke fått svettelukt ennå, det eneste er litt kviser nå i høst.

Jeg ville ikke tatt op dette med sønnen enda, når han er bare 12 år.

Gjest living cool
Skrevet

Du trenger jo ikke å si noe om penis. Du kan kanskje spørre om han har begynt å få hår under armene og sånt....Og om hvordan det er ellers i klassen. Så hadde jeg sagt at du kommer nok dit snart . Men hvis du skulle bli bekymret kan vi snakke med en lege.

Har en 12 åring selv og jeg har ikke tenkt tanken engang. Men jeg ser han ikke naken.

Har forresten lurt på om jeg skulle kjøpe den boka om pubertet av Simon progamleder. Men vet ikke om poden blir veldig flau. Får si jeg fant den på salg....:)

Husker når vi vokste opp at det var en man snakket om som ikke hadde hår her og der, men det var på slutten av ungdomsskolen.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Jeg synes du også skal prøve i forumet for "allmenmedisin"

,"barnemedisin","foreldre-tenåringer" eller "Åpent forum"

.Desverre har legen her alt for mye å gjøre med oss "galninger" Du har problemer med din kropp og ikke dine tanker..

Skrevet

12,5 og ikke i pubertet er helt helt normalt. Guttene varierer mye når de starter med puberteten, og det er vel heller normalen, enn unormalen at guttene i 7 klasse har begynnende hårvekst, stemmeskifte etc.

Gutten din er helt normal, og det er ingen fare enda. Har han ingen tegn til pubertet når han når slutten av ungdomskolen, er det en annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...