Gå til innhold

7 år og Ipod touch

Sommerbris

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 7 år, som kom med svimlende ønsker til jul.. IPod Touch, mobil, osv..

Jeg spurte hvordan hun i huleste har kommet på de ønskene og hva hun skal med disse tingene.. "Jeanette har fått det av mammaen sin" svarte hun da.

Jeg kjøper ikke disse tingene til min 7-åring, ønsker eller ikke..

-Men er det vanlig at så små barn får disse tingene??

Føler virkelig at jeg ikke henger med i denne kjøpeverdenen enkelte foreldre er i når det gjelder barna sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår syvåring fikk for en måned siden Ipod Touch i bursdagsgave.... Men det var naive meg som egentlig bare ville gi han en musikkspiller, for han er jo så glad i å høre på musikk, og hva med en Ipod (for det har jeg jo vagt hørt om). Mannen går ut og kjøper en Ipoc Touch, og nevner da han kommer hjem at "du er klar over at den koster over 2000?" Jeg: "Hvah???????????????". Vi endte opp med å si at det var en familiegave, men at han fikk pakke den opp siden han hadde bursdag. Stor stas og stor jubel, men vi har stålkontroll over bruken. Den er kjempepopulær, til å spille musikk og noen spill, og nå har han lært seg å sjekke værmeldingen også:-) Men han hadde aaaaldri fått det hvis mor hadde visst at den var så dyr! Jeg trodde kanskje 800 kr jeg, var bare ute etter en musikkspiller...

Jeg skjønner godt at syvåringen din ønsker seg en Ipod Touch! Men om hun får det eller ikke er jo opp til deg. Jeg mener hvertfall at det er lov å ønske seg HVA SOM HELST til jul, så lenge man skjønner at ønskeliste ikke er en bestillingsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil til en sju-åring synes jeg er i tidligste laget.

Men ipod touch/ipad er genialt for små barn, fordi touchsystemet er mye mer intuitivt enn tastatur og mus. Storestøster her kjøpte seg ipad i fjor sommer, og minsten som nettopp hadde fylt fire mestret den helt fint.

Minsten fikk en ipod touch litt før hun ble fem, og hun bruker den til lydbøker og musikk, små spill, ser film som vi har konvertert og tar bilder. Helt genial på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår syvåring fikk for en måned siden Ipod Touch i bursdagsgave.... Men det var naive meg som egentlig bare ville gi han en musikkspiller, for han er jo så glad i å høre på musikk, og hva med en Ipod (for det har jeg jo vagt hørt om). Mannen går ut og kjøper en Ipoc Touch, og nevner da han kommer hjem at "du er klar over at den koster over 2000?" Jeg: "Hvah???????????????". Vi endte opp med å si at det var en familiegave, men at han fikk pakke den opp siden han hadde bursdag. Stor stas og stor jubel, men vi har stålkontroll over bruken. Den er kjempepopulær, til å spille musikk og noen spill, og nå har han lært seg å sjekke værmeldingen også:-) Men han hadde aaaaldri fått det hvis mor hadde visst at den var så dyr! Jeg trodde kanskje 800 kr jeg, var bare ute etter en musikkspiller...

Jeg skjønner godt at syvåringen din ønsker seg en Ipod Touch! Men om hun får det eller ikke er jo opp til deg. Jeg mener hvertfall at det er lov å ønske seg HVA SOM HELST til jul, så lenge man skjønner at ønskeliste ikke er en bestillingsliste.

''Jeg mener hvertfall at det er lov å ønske seg HVA SOM HELST til jul, så lenge man skjønner at ønskeliste ikke er en bestillingsliste.''

Enig med deg der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som cizz sier - det er lov til å ønske seg hva som helst, men det betyr ikke at man får det. :o)

Jeg hadde ikke kjøpt verken mobil eller ipod til en 7-åring nei. Ikke dersom det er som cizz sier at den koster 2000,-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

''Jeg mener hvertfall at det er lov å ønske seg HVA SOM HELST til jul, så lenge man skjønner at ønskeliste ikke er en bestillingsliste.''

Enig, men da guttungen på 10 leste opp lista si, så måtte jeg spørre om han skjønte at dette var endel urealistiske ønsker.

Jaaadaaa, maaammaaa, skjønner jo det, det er ØNSKER, fikk jeg til svar og litt himling med øynene. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Tja, min åtteåring har to bærbare pc'er og har hatt mobil i over et år. Nå er både farens og stefarens Iphoner avleggs for dem, så tipper hun får en av dem ila ganske kort tid.

Her har vi også to X-box'er, PS2, Wii og DS. Hos faren har de vel bare PS2 og Xbox tror jeg.

Sånn er det når man deler livet sitt med menn +/- 30 år som selv enten er i bransjen, eller interesserer seg over snittet mye for disse tingene. Da blir barna påvirket av deres hobbyer.

Og jeg ser ikke helt at det er så mye verre å bruke noen tusen på ting som dette (som vi voksne også driver en del med) som å bruke noen tusen på andre interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Uten sammenligning forøvrig, i tråden under gleder trådstarter seg til å bruke tusen kroner på et plastikk prinsesseslott i julegave til datteren, og det er uten tilbehøret. Hva gjør den gaven mer akseptabel enn Ipoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har 2 jenter på 8 og 12 som skal få hver sin mobil til jul men det blir ikke til 2000 kr. det har vi sagt klart ifra om og de vet det. den største ønsker seg en touch telefon til 700 og d er overkommelig. men og kjøpe mobiler til mange tusen i den alderen mener jeg er og gå alt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er ganske vanlig.Altså, min eldste fikk mobil når h*n var 12, nestemann når h*n var 10. Men dette er nesten 10 og 8 år siden - i mellomtiden har det jo blitt virkelig allemannseie med mobil - også for barn. Ipod touch ser jeg heller ikke skulle være noe uvanlig, hvis ungen liker å høre på musikk etc. Man kan vel også surfe på nettet med iPod Touch? Og kan brukes til spill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er ganske vanlig.Altså, min eldste fikk mobil når h*n var 12, nestemann når h*n var 10. Men dette er nesten 10 og 8 år siden - i mellomtiden har det jo blitt virkelig allemannseie med mobil - også for barn. Ipod touch ser jeg heller ikke skulle være noe uvanlig, hvis ungen liker å høre på musikk etc. Man kan vel også surfe på nettet med iPod Touch? Og kan brukes til spill...

'' Ipod touch ser jeg heller ikke skulle være noe uvanlig, hvis ungen liker å høre på musikk etc. Man kan vel også surfe på nettet med iPod Touch? Og kan brukes til spill...''

Mine barn har brukt iPodene aller mest til å se film, særlig de første årene. Utrolig kjekt for alle parter når vi kjører bil eller er på annen type tur. :-) Tidligere hadde vi en DVD-spiller i bilen, en slik som festes på forsetets hodestøtte. Men den var det mye tull med, styr å bytte filmer etc. Mye mer praktisk med iPod'en også til dette bruk, på fly etc.

De siste par årene har iPod'ene vært brukt vel så mye til diverse spill og surfing på YouTube etc. (hjemme). Barna får stort sett bare lov til å bruke dem i helgene (sånn før noen begynner å kommentere hvor usunt det er med for mye spilling ... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten sammenligning forøvrig, i tråden under gleder trådstarter seg til å bruke tusen kroner på et plastikk prinsesseslott i julegave til datteren, og det er uten tilbehøret. Hva gjør den gaven mer akseptabel enn Ipoden?

Skal jeg kjøpe prinsesseslott til noen?? Tror ikke det er meg, Persille. Vis meg gjerne innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skal jeg kjøpe prinsesseslott til noen?? Tror ikke det er meg, Persille. Vis meg gjerne innlegget!

Jeg skrev da ikke at det var deg heller? Jeg skrev i tråden under. Altså, om du ser i tråden under den du startet - så ligger det en tråd startet av janeymor - som vil kjøpe prinsesseslott av hardplast til femåringen sin til jul.

Det koster nesten tusen kroner, og jeg lurer på hva som gjør den gaven mer akseptabel enn en Ipod touch? Sistnevnte varer lenger, kan brukes av flere og kan brukes "overalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En iPod kan jeg forstå at 7-åringen kan ha lyst på, og også ha nytte av. Man kan legge inn filmer, ta video, spille spill og ikke minst, spille musikk på iPod Nano.

En touch er jo selvsagt morsom fordi man kan laste ned app'er, og da åpner det seg en fantastisk spillverden. I tillegg blir det større skjerm å se film på etc.

Men, det er definitivt ikke noe barna trenger :)

Mobil trenger de heller ikke i den alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

En iPod kan jeg forstå at 7-åringen kan ha lyst på, og også ha nytte av. Man kan legge inn filmer, ta video, spille spill og ikke minst, spille musikk på iPod Nano.

En touch er jo selvsagt morsom fordi man kan laste ned app'er, og da åpner det seg en fantastisk spillverden. I tillegg blir det større skjerm å se film på etc.

''Men, det er definitivt ikke noe barna trenger :)

''

Jeg trenger at guttungen har det, for jeg trenger Iphonen min i fred. ;o)

Han har ikke touch, men vurderer om han skal få. Vi farter såpass mye at det er greitt å ha. Får se, har jo Ipaden som også er super på reise, men da er vi gjerne tre om beinet på den. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hva gjør den gaven mer akseptabel enn Ipoden?''

Det inviterer til en annen type leik kanskje?

Men jeg er ikke negativ til Ipod heller jeg da. Vurerer det som felles julegave til mine to barn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iPod Touch kan man jo ha istedenfor f.eks Nintendo DS som mange 7-åringer har. iPod pluss spill er jo billigere enn DS pluss spill.

iPod'en er jo mer fleksibel enn en DS ettersom man kan høre musikk, spille spill, bruke den som telefon (viber), ha mail, kamera, se film, lære gangetabellen etc.

-så får man jo bare velge hvilke dupeditter man vil at ungene skal ha.

Våre barn har hhv en iPod Touch og en iPod Nano innkjøpt for snart to år siden. Barnet med Nano'en er ganske misunnelig på barnet med Touch'en for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men, det er definitivt ikke noe barna trenger :)''

Det gjelder vel de fleste leker også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...