figgen Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 da er ny konferansetime unnagjort og jeg er like glad og stolt hver gang jeg går hjem.min datter i 6 klasse får bare gode ord. og det er så godt og høre att de klarer seg i skolen. i norsk leser hun nå 170 ord i minuttet og kun 1 feil på leseforståelse. er det mulig og lese så fort er min tanke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det er alltid herlig med tilbakemeldinger som viser at ungene trivest og utvikler seg. Alltid godt å høre slikt :-) 170 ord høres veldig mye ut om man ikke er vant til disse lesetestene. Er det første året dere får tilbakemelding om lesefart? 170 ord er en god og funksjonell lesefart, spesielt når hun har så få feil. I 7.klasse ønsker vi dem oppmot 200 ord i minuttet og det er nok gode sjanser for at jenta di når dit:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det er alltid herlig med tilbakemeldinger som viser at ungene trivest og utvikler seg. Alltid godt å høre slikt :-) 170 ord høres veldig mye ut om man ikke er vant til disse lesetestene. Er det første året dere får tilbakemelding om lesefart? 170 ord er en god og funksjonell lesefart, spesielt når hun har så få feil. I 7.klasse ønsker vi dem oppmot 200 ord i minuttet og det er nok gode sjanser for at jenta di når dit:-) Vet du noe om hvilken lesefart som forventes i 3. klasse? Billa går i 3. nå, og leser visst 154 ord i minuttet (mener å huske det var det). Jeg fikk inntrykk av at det var ganske mye, men jeg vet ikke om det er spesielt mye eller ganske på snitt, eventuelt hvilket nivå det egentlig tilsvarer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
figgen Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Vet du noe om hvilken lesefart som forventes i 3. klasse? Billa går i 3. nå, og leser visst 154 ord i minuttet (mener å huske det var det). Jeg fikk inntrykk av at det var ganske mye, men jeg vet ikke om det er spesielt mye eller ganske på snitt, eventuelt hvilket nivå det egentlig tilsvarer Hun har alltid ligget høyt...men 170 er vel det meste. hun elsker og lese bøker og kan sitte 1 time hver kveld og lese alt fra ungdoms krim til faktabøker. 154 ord i 3 klasse er bra men frøken sier att de ser veldig på hvor mange feil de har på leseforståelse. mener hun sa att kritisk grense på antall ord i 6 klasse er 100. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hun har alltid ligget høyt...men 170 er vel det meste. hun elsker og lese bøker og kan sitte 1 time hver kveld og lese alt fra ungdoms krim til faktabøker. 154 ord i 3 klasse er bra men frøken sier att de ser veldig på hvor mange feil de har på leseforståelse. mener hun sa att kritisk grense på antall ord i 6 klasse er 100. Spørsmålet var til grot som det virket som hadde noe oversikt over hva målene er. Jeg vet de ser på forståelse også, hun leste feilfritt og fylte inn alle svar riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Vet du noe om hvilken lesefart som forventes i 3. klasse? Billa går i 3. nå, og leser visst 154 ord i minuttet (mener å huske det var det). Jeg fikk inntrykk av at det var ganske mye, men jeg vet ikke om det er spesielt mye eller ganske på snitt, eventuelt hvilket nivå det egentlig tilsvarer Hei Persille Nei jeg er ikke helt sikker på hvor kritisk grense ligger så langt nedover på klassetrinnene. Men 150 ord i 3.klasse er himla bra, så da er det overhodet ingenting å bekymre seg om, så lenge forståelsen er bra. Jeg vet også at PPT har gitt oss andre retningslinjer for hva som skal regnes som kritsik grense enn det testene selv legger opp til. Leser man bare 100 ord i minuttet så vil jeg karakterisere eleven som en svak leser. I 6.klasse bør de nok være oppe i nærmere 150. Noe mer presist enn det kan jeg ikke si det, men du har som sagt en elev som leser veldig bra. Hun vil nok trolig være oppe i 250-300 ord i minuttet i 7. klasse:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hei Persille Nei jeg er ikke helt sikker på hvor kritisk grense ligger så langt nedover på klassetrinnene. Men 150 ord i 3.klasse er himla bra, så da er det overhodet ingenting å bekymre seg om, så lenge forståelsen er bra. Jeg vet også at PPT har gitt oss andre retningslinjer for hva som skal regnes som kritsik grense enn det testene selv legger opp til. Leser man bare 100 ord i minuttet så vil jeg karakterisere eleven som en svak leser. I 6.klasse bør de nok være oppe i nærmere 150. Noe mer presist enn det kan jeg ikke si det, men du har som sagt en elev som leser veldig bra. Hun vil nok trolig være oppe i 250-300 ord i minuttet i 7. klasse:-) Jeg vet hun leser bra, det sa jo læreren også - men jeg fikk meg ikke til å spørre om hva de andre leser Hun klarer å følge tekst når det er (f.eks) engelsk tale, og det er visstnok ikke vanlig for en åtteåring. Får høre med læreren neste gang 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Hun har alltid ligget høyt...men 170 er vel det meste. hun elsker og lese bøker og kan sitte 1 time hver kveld og lese alt fra ungdoms krim til faktabøker. 154 ord i 3 klasse er bra men frøken sier att de ser veldig på hvor mange feil de har på leseforståelse. mener hun sa att kritisk grense på antall ord i 6 klasse er 100. Skulle gitt mye for å være i dine sko. Kjenner meg igjen i din 6. klassing, for sånn var jeg også i den alderen min. Vi leste mye og ofte i min familie, og det lå alltid mange bøker på nattbordet. Søsteren min leste med lommelykt under dyna når det egentlig var sovetid.... Nå har jeg en 6. klassing som _hater_ å lese, hun leser ikke et ord mer enn hun absolutt må, og helst ikke det en gang. Hun har heller aldri noen gang likt å bli lest for, uansett hva det måtte være. Viste over hodet ingen interesse for hverken billedbøker eller bøker med tekst. Hun lærte tidlig å lese, men det var null interesse, og hun ble aldri noe god (normalt når man aldri gjør det). Siden skolestart har hun ikke lest en eneste skjønnlitterær bok, annet enn det de MÅ lese på skolen. Noe falt selvsagt på plass da hun endelig fikk en dysleksidiagnose i høst, men hun er testet flere ganger, og det var først nå det tippet over, så hun er ikke hardest "rammet". Skulle så gjerne ønske hun kunne fått litt leseglede. Lydbøker er hun forresten heller ikke interessert i :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Skulle gitt mye for å være i dine sko. Kjenner meg igjen i din 6. klassing, for sånn var jeg også i den alderen min. Vi leste mye og ofte i min familie, og det lå alltid mange bøker på nattbordet. Søsteren min leste med lommelykt under dyna når det egentlig var sovetid.... Nå har jeg en 6. klassing som _hater_ å lese, hun leser ikke et ord mer enn hun absolutt må, og helst ikke det en gang. Hun har heller aldri noen gang likt å bli lest for, uansett hva det måtte være. Viste over hodet ingen interesse for hverken billedbøker eller bøker med tekst. Hun lærte tidlig å lese, men det var null interesse, og hun ble aldri noe god (normalt når man aldri gjør det). Siden skolestart har hun ikke lest en eneste skjønnlitterær bok, annet enn det de MÅ lese på skolen. Noe falt selvsagt på plass da hun endelig fikk en dysleksidiagnose i høst, men hun er testet flere ganger, og det var først nå det tippet over, så hun er ikke hardest "rammet". Skulle så gjerne ønske hun kunne fått litt leseglede. Lydbøker er hun forresten heller ikke interessert i :-( Samboeren min var sånn. Vi hadde mange diskusjoner om det, og jeg hevdet hardnakket at det kun handlet om at han ikke hadde lest noe han hadde LYST til å lese, og som han selv synes var spennende/lærerikt/morsomt eller hva det er som trigger ham. Han sa seg villig til å forsøke én bok til. Jeg brukte en del tid på å tenke gjennom det, samtidig som jeg tenkte mye på hva han interesserer seg for, og hva som fascinerer ham. Til slutt fikk han Engler og Demoner og American Psyco. Han leste begge, og slukte dem fra perm til perm. Han er fortsatt ingen storleser, men han er enig i at leseglede handler om å lese det man har LYST til å lese - ikke det man MÅ lese. Jeg tror mange barn "lider" av det samme... Lesegleden drepes av pensum og kjedelig litteratur som ikke fenger, fremfor at de får velge lesestoff selv for å lære seg og like det - før de må lese klassikere og pensum. Er det virkelig ingenting datteren din liker å lese om? Ikke en gang ukeblader? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg vet hun leser bra, det sa jo læreren også - men jeg fikk meg ikke til å spørre om hva de andre leser Hun klarer å følge tekst når det er (f.eks) engelsk tale, og det er visstnok ikke vanlig for en åtteåring. Får høre med læreren neste gang Har sjekka ut litt mer i forhold til kritisk grense for 3. klassinger. Høres ut s om om det er helt ned i 30 ord. Så barnet ditt ligger på fem ganger den hastigheten;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Har sjekka ut litt mer i forhold til kritisk grense for 3. klassinger. Høres ut s om om det er helt ned i 30 ord. Så barnet ditt ligger på fem ganger den hastigheten;-) Ja, det var jo et stykke unna. Nå har jeg sjekket hva hun hadde, og det var visst 126 ord - så jeg overdrev visst litt etter fri hukommelse der så det ut til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.