Gå til innhold

"Det er ikke mer synd på deg enn andre"

Anbefalte innlegg

Skrevet

- En bok om ansvar og frigjøring, av Dr. Ingvard Wilhelmsen

Noen utdrag fra bokens innledning, og som etter min erfaring er svært viktig for å lykkes i psykoterapi:

''Det er mange ting i livet vi ikke kan eller skal ta ansvar for. Det gjelder alt som er utenfor vår kontroll, for eksempel andre menneskers valg, hvilken oppdragelse vi får, naturkatastrofer, været, ulykker som skjer; kort sagt det meste her i verden.

Men hvordan vi forholder oss til alt som skjer, hvilke valg vi selv gjør og hvordan vi velger å leve livet vårt, det må vi ta ansvar for. Det vil si, vi MÅ ikke. Vi gjør som vi vil. Vi kommer likevel ikke unna. Ikke hvis vi vil være oppegående, voksne mennesker (kommentar: det finnes unntak - forfatteren viser til psykose, senil demens, dypt deprimerte og mennesker som er så "kjørte" at de ikke orker mer - men her begrenser ansvaret seg til å ta imot behandling for sin depresjon).

På mange treningssentre for fysisk fostring tilbyr de nå "personlig trener". Dette betyr ikke at det er en som trener FOR deg. Hvis du føler deg litt slapp og trett en dag, så kan du ikke ringe din personlige trener og be han om å gå en runde for deg. Det er ikke slik det fungerer. Du må trene selv. Å gå i psykoterapi er den mentale utgaven av "personlig trener". Også her er det du selv som må være aktiv og gjøre hovedjobben.

Det handler ikke om å ta seg sammen, men om å tenke grundig gjennom egne holdninger og hva vi bruker krefter, tid og energi på.

Selv om vi kan oppleve en situasjon som fastlåst og vi ikke ser noen utveier eller løsninger, så kan man alltid endre sine holdninger til situasjonen. Det er det denne boken handler om.''

Gjest møllspist
Skrevet

Er ikke dette "gammelt nytt"? Dette har jo blitt skrevet om gang på gang i ulike publikasjoner. Ikke noe nytt under sola for min del i allefall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er ikke dette "gammelt nytt"? Dette har jo blitt skrevet om gang på gang i ulike publikasjoner. Ikke noe nytt under sola for min del i allefall.

Det er en viktig sak som det absolutt er viktig å minne om.

Gjest møllspist
Skrevet

Det er en viktig sak som det absolutt er viktig å minne om.

Ja enig i at det er en viktig sak. Jeg er forholdsvis "gammel i gamet" og har fulgt opp disse tankene/levereglene i min terapi i flere år, så for meg er det ikke noe nytt. Men det er nok viktig å minne om dette, ser den at folk kommer til terapi med ulike forutsetninger.

Skrevet

Forfatteren har skrevet flere bøker. Og de er alle lettleste og lett å forstå.

Denne boka handler om hvordan man lykkes i psykoterapi.

Tror det er mange som kan spare tid og ressurser på den måten - og flere kan få plass/hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...