Gjest Bekymretmor2011 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg har et barn på rundt 3 mnd som har et navlegranulom som ikke vil forsvinne. Lege og helsesøster har behandlet granulomet med lapis stift 2-3 ganger i uken, fra barnet var et par uker gammelt til nå. Granulomet har bare blitt litt mindre, og jeg er bekymret for så mye eksponering til sølvnitrat; kan dette vært farlig for barnet? Synes huden inni navlen er blitt litt misfarget (grålig). Finnes det andre behandlingsmetoder å anbefale etter så lang tid, eller ville du fortsatt lapis behandling? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 I ukene etter fødselen kan det væske fra navlen på grunn av villkjøtt (granulom).Hvis det væsker vaskes det med klorhexidinsprit ,evt. pudres med bakteriedrepende pudder.Dersom vedvarende væsking behandles med lapisstift et par dager. Dersom huden omkring navlen blir rød og hoven og øm , kan det tyde på en infeksjon som krever sykehusbehandling. Ved langvarig væsking må man også tenke på sjeldne misdannelser som årsak, eks.forbindelse mellom urinblære og navle (urachusfistel) eller forbindelse til tarm ( ducuts omfaltoentericus). Dersom barnet ditt har fått akdekvat behandling og det væsker forstatt, synes jeg lege skal underøke barnet. Varigheten av selve sølvintratbehadnling vil jeg ikke engste meg over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.