Gå til innhold

Anders Behring Breivik.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Navngitte ovenfor har sittet isolert på Ila over lengre tid nå.

For det "vanlige" menneske uten noen form for faglig utdanning innen psykiatri, hva tror du om hans psykiske helse ?

Det har jo kommet frem i media at han kan ha tatt store mengder steroider og en "pille cocktail". Hvor han har tendenser til å forstå hva som faktiske "foregår" i den "virkelige" verden. Tyder dette på en form for vrangforstillinger--> psykose ?

Og hvordan pårvirker isolasjon uten form for menneskelig kontakt annet en fengselets annsatte ?

Undrer meg virkelig når det kommer til hans psykiske helse.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg driter i hvilken diagnose / sykdom han har, det er handlinger som teller uansett, og de er psykopatiske.

Skrevet

Jeg driter i hvilken diagnose / sykdom han har, det er handlinger som teller uansett, og de er psykopatiske.

Tenker det også handler om offrenes prosses i å få respekt og verdighet,. bearbeide sinne og sorg.

Er vel ingen tvil om at han ikke er ved sine fulle fem. Tenker mest på offrene igjen jeg. Å prøve å forstå, finne noen svar..

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Tenker det også handler om offrenes prosses i å få respekt og verdighet,. bearbeide sinne og sorg.

Er vel ingen tvil om at han ikke er ved sine fulle fem. Tenker mest på offrene igjen jeg. Å prøve å forstå, finne noen svar..

Historikere har analysert WW2 ganske nøye.

Oscar Magnusson kommer i sin bok "Jeg Vil Leve" derimot frem til at det bare rett og slett var ondsskap...

Skrevet

''Er vel ingen tvil om at han ikke er ved sine fulle fem.''

Det synes jeg da absolutt at det er - tvil om det. Man kan da begå absurde handlinger og allikevel være ved sine fulle fem vil jeg tro.

Skrevet

Historikere har analysert WW2 ganske nøye.

Oscar Magnusson kommer i sin bok "Jeg Vil Leve" derimot frem til at det bare rett og slett var ondsskap...

Hans pysikiske psyke er til en viss grad relevant. Om han blir til en viss grad frifunnet fordi han ikke blir regnet som beregnelig for sine handlinger.

Men håper såklart han ikke får dette til sine store fordel og slipper unna fra sine handlinger.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hans pysikiske psyke er til en viss grad relevant. Om han blir til en viss grad frifunnet fordi han ikke blir regnet som beregnelig for sine handlinger.

Men håper såklart han ikke får dette til sine store fordel og slipper unna fra sine handlinger.

Jeg syns uansett rettssystemet bør holde seg til rehabilitering og ikke straff jeg da - hva dette i praksis innebærer er selvsagt et helt annet spørsmål (ofte er sikkert fengsling den beste rehabiliteringen).

Men i tilfellet ABB - han må uansett være låst ned så lenge han lever. Det spiller ikke for meg noen rolle hvor dette skjer. Er ikke ute etter at han skal lide mest mulig, jeg... jeg er imot hevngjerninger av prinsipp uansett, så da får jeg holde meg til det nå også, selv om jeg selvsagt ikke helt klarer å ta inn over meg det monstrusitøse ved denne terrorgjerningen...

Skrevet

Jeg syns uansett rettssystemet bør holde seg til rehabilitering og ikke straff jeg da - hva dette i praksis innebærer er selvsagt et helt annet spørsmål (ofte er sikkert fengsling den beste rehabiliteringen).

Men i tilfellet ABB - han må uansett være låst ned så lenge han lever. Det spiller ikke for meg noen rolle hvor dette skjer. Er ikke ute etter at han skal lide mest mulig, jeg... jeg er imot hevngjerninger av prinsipp uansett, så da får jeg holde meg til det nå også, selv om jeg selvsagt ikke helt klarer å ta inn over meg det monstrusitøse ved denne terrorgjerningen...

Er helt enig med deg SMIRnøff.

Ei heller hevngjerrig. Men når jeg sier "ikke slipper unna" så tenker jeg også på det du nevner. AT han ikke får gå blant oss men forblir innelåst.

Hører stadig vekk at folk sier "han bør få dødsstraff. Og deler ikke deres syn på dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Er helt enig med deg SMIRnøff.

Ei heller hevngjerrig. Men når jeg sier "ikke slipper unna" så tenker jeg også på det du nevner. AT han ikke får gå blant oss men forblir innelåst.

Hører stadig vekk at folk sier "han bør få dødsstraff. Og deler ikke deres syn på dette.

Jamen altså det spiller ingen rolle hva slags diagnose han får, eller om han får noen diagnose... det er ingen som slipper han løs uansett hvor gammel han blir.

Tror du egentlig han vil det, selv? Han hadde blitt knertet på flekken, selv etter 30 år...

Skrevet

Jamen altså det spiller ingen rolle hva slags diagnose han får, eller om han får noen diagnose... det er ingen som slipper han løs uansett hvor gammel han blir.

Tror du egentlig han vil det, selv? Han hadde blitt knertet på flekken, selv etter 30 år...

Neida, jeg forstår hvor du vil.

Og synes det er fint at du ordlegger deg slik du gjør.

Selv prøver jeg å forstå. Tror også det er mange offre og pårørte som også prøver å forstå.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Neida, jeg forstår hvor du vil.

Og synes det er fint at du ordlegger deg slik du gjør.

Selv prøver jeg å forstå. Tror også det er mange offre og pårørte som også prøver å forstå.

Ja, helt klart...

Men jeg trur ikke det går an å forstå... det er gjerne sånn det er med skikkelig onde ting.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mye som kan sies om psyken til ABB, og mange har allerede gjort det.

På samme måte som jeg mener vi skal ha tolmodighet til å vente på undersøkelseskomisjonen sitt svar på hvorfor ting ble som de ble, skal vi ha tolmodighet til å vente på de sakkyndiges rapport til retten.

Skrevet

Ja, helt klart...

Men jeg trur ikke det går an å forstå... det er gjerne sånn det er med skikkelig onde ting.

Det diskuteres også hvorvidt han prøver å "lurer" psykiatere som skal komme med en konklusjon. For å fremstå som "frisk" for bli ansett som "syk". Eller omvendt.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det diskuteres også hvorvidt han prøver å "lurer" psykiatere som skal komme med en konklusjon. For å fremstå som "frisk" for bli ansett som "syk". Eller omvendt.

Trur ikke han er smart nok til å lure dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...