Gjest brødriseteren Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Tiåringen spiser bedre om han får ristet brød. Han vil helst alltid ha ristet brød. Jeg er skeptisk med tanke på det kreftfremkallende stoffet acrylamid og det svidde i skiva. Han vil jo helst ha den så svidd so mulig også. Gir dere barna ristet brød hver gang de vil ha det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 De får ikke svidd brød, nei. Men ristet (litt gyllent) er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Vi har ristet loff en gang i blant, og det er liksom litt spesielt. Helgekos. Men om barna hadde ønsket det oftere kan det vel tenkes at de hadde fått det oftere. Jeg synes også slikt er litt vanskelig. Mine liker også det brente dessverre. Men jeg skjærer det bort før jeg serverer ;-) 11-åringen er veldig glad i biff og annet rødt kjøtt, og kunne gjerne spise det til middag hver dag. Fordi jeg vet at det ikke er bra for kroppen med for mye rødt kjøtt forsøker jeg å unngå at det blir for ofte, men allikevel blir det oftere enn jeg synes er ideelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Svidd synes jeg ikke man skal spise i store mengder, men om du stiller inn brødristeren på sånn at det blir gyllent uten å være svidd, så kan han jo velge mellom det og å ikke riste i det hele tatt? *enkel sjel* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg spiser flere skiver ristet brød hver dag og det har aldri falt meg inn at det skal være farlig? er det virkelig det? Denne tråden skulle jeg ønske jeg ikke hadde lest, jeg som er så glad i ristet brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jentungen her spiser omtrent bare ristet brød hun, men hun svir det ikke da. Bortsett fra i går... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 14 åringen spiser stort sett bare ristet brød. Bortsett fra på matpakka, men en mamma har visst kjøpt toastjern til sønnen i klassen hennes. Så nå forlanger hun ost på skiva i stedet for leverpostei, som hun har hatt i 8 år. Mistenker sterkt at det går i "ristet" brød på skolen også. Men her står valget mellom ristet brød, eller "ikke sulten", så da er valget enkelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Kompromiss: Ristet, men ikke svidd. Det er forøvrig akrylamid i vanlig brød også. Men de som spiser mye potetgull og pommes frites, får i seg mest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest P-kristin Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg føler at alt er farlig i disse dager :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Her har vi slitt ut mange brødrister iløpet av årene, og jeg har faktisk ikke tenkt på at det kunne utgjøre en helserisiko. Men de fleste skivene er nok blitt spist ristet og ikke svidd. Har ikke tenkt tanken å forby barna ristet brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lett ristet Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Barna mine får ristet brød til alle brødmåltider hjemme, men bare lett ristet, ikke svidde. På matpakken har de selvsagt vanlig brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Er virkelig ristet brød så farlig? Har du dokumentasjon på det? I Storbritania spiser jo "alle" ristet brød til frokost og jeg har ikke hørt at de skal ha spesielt høyt kreftnivå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Har aldri kommet på at ristet brød skulle være noe problem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Rista brød står på menyen til ungene når de kommer hjem fra skolen. Og det ordner dei sjølv. Har aldri tenkt på det som noe problem... så ja, det får de når de spør ( eller ordner der sjølv, noe dei har gjort så lenge dei har gått på skolen...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Kompromiss: Ristet, men ikke svidd. Det er forøvrig akrylamid i vanlig brød også. Men de som spiser mye potetgull og pommes frites, får i seg mest. Hvor i brødet finner vi denne akrylamiden? Unngår jeg dette når jeg alltid baker brød selv, eller er det i ingrediensene som inngår i brød, feks gjær? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødriseteren Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg spiser flere skiver ristet brød hver dag og det har aldri falt meg inn at det skal være farlig? er det virkelig det? Denne tråden skulle jeg ønske jeg ikke hadde lest, jeg som er så glad i ristet brød. Jeg har ikke noe dokumentasjon på at det. Men jeg går iu i fra og tenker det er logisk at akrylamidmengden øker når en rister skivene. Håper jeg tar feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg spiser flere skiver ristet brød hver dag og det har aldri falt meg inn at det skal være farlig? er det virkelig det? Denne tråden skulle jeg ønske jeg ikke hadde lest, jeg som er så glad i ristet brød. Det er svidd mat (brød, grillmat...) som har økt akrylamid-innhold. Ikke tenk på vanlig ristet brød som farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hvor i brødet finner vi denne akrylamiden? Unngår jeg dette når jeg alltid baker brød selv, eller er det i ingrediensene som inngår i brød, feks gjær? Det ser ut som om det er "svidde karbohydrater" som øker risikoen. Men jeg mener å huske fra perioden da grillmat var farlig, at man skulle svi det ganske mye for at risikoen skulle øke nevneverdig. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,5172:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:88074::1:5569:1:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjoos Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det har jeg aldri tenkt på. Men nå pleier jeg ikke å svi brødet når jeg rister det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hmm.. vi har faktisk ikke brødrister vi, så det er ikke noe tema her i huset ) Men det er jo litt godt da.. Julegavetips ) Kan ikke se at rista brød er noe problem, men det svidde er jo ikke helt bra da... Du kan jo si at rista brød er greit, men ikke svart.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.