Gå til innhold

Skuffelser i hverdagen

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Hadde gledet meg mye til gårsdagen. Det var en spesiell dato for meg, i tillegg til at meg og samboer skulle ut og spise og dra på konsert med et band jeg har vært fan av i mange år (men aldri sett live).

Samboeren min har en kamerat som jeg ikke kan fordra. Han er en drama-queen, har blandet seg opp i våre interne problemer (selvfølgelig ved å ta samboer sin side) og har forsøkt å sabortere min samboer sine forsøk på å ha god helse etter at han fikk en livsstilssykdom... I tillegg har han total mangel på sosiale antenner. Så kort sagt så har jeg bare sagt at den personen gidder jeg ikke å ha noe med å gjøre.

Så skjedde det altså noen timer før vi skulle ut at kameraten plukket opp at vi skulle ut og bestemte seg for at han ville være med. ^^ På min dag (noe han ikke hadde plukket opp, for han bryr seg ikke om sånt). ^^ Han ringte konstant, hadde ordnet konsertbilletter til seg selv og ville møte oss i forkant. Jeg sa til samboeren min at hvis kameraten skulle være med så gidder jeg ikke, men at hvis han hadde noen bedre løsning så fikk han komme med den... Det eneste samboeren min kunne foreslå var at jeg dro på konserten med noen andre, så kunne han si at han var syk... Dette funket ikke på så kort varsel (jeg har flere kamerater jeg kunne ha spurt om ville være med, men lot være fordi jeg vet at samboeren min ikke liker å omgås dem). Så da sa han til sin kamerat at jeg var syk, vi ble bare hjemme, spiste noe allminnelig mat og så en film.

Føles bare så forbanna urettferdig. Det er jo ikke verdens undergang, men jeg hadde betalt masse penger for de billettene og gikk glipp av en opplevelse som jeg hadde husket for resten av livet. Føler meg så dårlig behandlet, men samtidig vet jeg at samboeren min ikke ønsket at det skulle skje...

Hva gjør man egentlig med slikt..? Bare lar tiden lege alle sår? Klarte å la være å hisse meg opp, men ga vel klart uttrykk for at jeg ikke var fornøyd... Samboeren min ønsket ikke å snakke om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er samboeren din et bløtdyr eller kan han sette ned foten?

Gjest Ladytron
Skrevet

Samboer har forøvrig ikke sagt til kameraten sin at jeg ikke ønsker kontakt. Selv om jeg ikke ønsker å ha noen ting å gjøre med han (enda mindre etter det som skjedde i går), så har jeg (iallefall tidligere) tenkt at kanskje det er noe som kan gå seg til slik at vi på sikt kan omgås igjen.

Et normalt menneske hadde kanskje plukket opp at jeg har holdt total avstand de siste 6 mnd (han og samboeren min har hatt litt kontakt), men denne mannen er som sagt blottet for antenner... Vet ikke om jeg bare skal be samboeren min om å si til kameraten i klartekst at hvis jeg er der så kan han holde seg langt unna, da hadde iallefall ikke dette skjedd flere ganger... Samtidig lukker jeg vel døren helt igjen da...

Skrevet

Har samboeren din problemer med allminnelig sunn grensesetting? Hvorfor klarer han ikke si nei til denne kompisen?

Tror jeg kunne blitt mer frustrert over manglende (vilje til) grensesetting enn at kvelden gikk i vasken.

mvh

Gjest Ladytron
Skrevet

Er samboeren din et bløtdyr eller kan han sette ned foten?

I forholdet vårt gir han som oftest klart uttrykk for hva han mener, men jeg tror han sliter med å gjøre det overfor venner. Når situasjonen oppstod i går ble han generelt bare veldig innesluttet, unnvikende og sa "jeg vet ikke ha jeg skal gjøre... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre".

Gjest Hulderen
Skrevet

Her skulle dere bare sagt til kameraten at dere to ønsket å feire en spesiell begivenhet og at dere derfor bare ønsket å være dere to. Det kunne dere fint ha gjort uten å fornærme vedkommende. Å kaste bort to dyre billetter til en konsert dere gledet dere til, er for dumt.

I fremtiden får dere la være å informere ham om planene deres.

Gjest Ladytron
Skrevet

Har samboeren din problemer med allminnelig sunn grensesetting? Hvorfor klarer han ikke si nei til denne kompisen?

Tror jeg kunne blitt mer frustrert over manglende (vilje til) grensesetting enn at kvelden gikk i vasken.

mvh

Ja, han kunne nok ha gitt en mer tydelig beskjed.

Jeg tenker at det hadde vært vanskelig for meg hvis jeg hadde havnet i en tilsvarende situasjon, men så tenker jeg og at jeg har ingen kamerater eller venninner som oppfører seg så merkelig og har så store problemer med å ta et hint.

Skrevet

Ja, han kunne nok ha gitt en mer tydelig beskjed.

Jeg tenker at det hadde vært vanskelig for meg hvis jeg hadde havnet i en tilsvarende situasjon, men så tenker jeg og at jeg har ingen kamerater eller venninner som oppfører seg så merkelig og har så store problemer med å ta et hint.

Den enkle løsningen er å rett og slett si nei, høflig og bestemt.

"Beklager i dag passer det ikke. Du får kose deg på konserten. Vi kjører vårt eget opplegg."

Er man freidig nok til å invitere seg selv med, får man tåle en avvisning.

mvh

Skrevet

I forholdet vårt gir han som oftest klart uttrykk for hva han mener, men jeg tror han sliter med å gjøre det overfor venner. Når situasjonen oppstod i går ble han generelt bare veldig innesluttet, unnvikende og sa "jeg vet ikke ha jeg skal gjøre... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre".

''Når situasjonen oppstod i går ble han generelt bare veldig innesluttet, unnvikende og sa "jeg vet ikke ha jeg skal gjøre... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre".''

Akkurat det ville jeg vært fristet til å ta opp med ham. Litt ryggrad må man ha overfor omverdenen.

mvh

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det var en spesiell dato for meg''

Det hadde jo vært så enkelt og bare si noe sånt.- Beklager men det er samboers dag og i kveld hadde vi tenkt å ha en romantisk kjærestekveld bare oss to.

Gjest Ladytron
Skrevet

Her skulle dere bare sagt til kameraten at dere to ønsket å feire en spesiell begivenhet og at dere derfor bare ønsket å være dere to. Det kunne dere fint ha gjort uten å fornærme vedkommende. Å kaste bort to dyre billetter til en konsert dere gledet dere til, er for dumt.

I fremtiden får dere la være å informere ham om planene deres.

Ja, det kunne nok ha vært håndtert annerledes.. Skal iallefall gi beskjed om at kameraten ikke trenger å få vite om flere ting som meg og samboer har planlagt å gjøre i lag.

Skrevet

''Når situasjonen oppstod i går ble han generelt bare veldig innesluttet, unnvikende og sa "jeg vet ikke ha jeg skal gjøre... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre".''

Akkurat det ville jeg vært fristet til å ta opp med ham. Litt ryggrad må man ha overfor omverdenen.

mvh

Enig.

Skrevet

Ja, det kunne nok ha vært håndtert annerledes.. Skal iallefall gi beskjed om at kameraten ikke trenger å få vite om flere ting som meg og samboer har planlagt å gjøre i lag.

Eller at dere begynner å si ifra og være direkte. Det fungerer ikke å bare unngå alle konfrontasjoner, selv om de er ubehagelige.

Gjest Middelthon
Skrevet

Samboeren din ønsker ikke å snakke om det fordi han vet han taklet det feil. Dere to har dere selv å takke. Det eneste dere oppnådde var å ikke gå på konsert, mens kameraten måtte gå alene. Et eneste "å, det passer ikke, dama vil ha en romantisk aften, he he"hadde løst hele saken. Dere vet at kompisen har dårlige antenner, da er det bare klar tale som gjelder. Han tenkte sikkert at nettopp fordi dere ikke har sees på 6 måneder var det en glimrende anledning til å omgås. Resultatet for han ble jo det samme, så for han hadde det ikke gjort noen forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...