Gjest litt oppgitt mamma Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 På et eller annet tidspunkt ble det liksom "ut" at barn over en viss alder skal bruke smekke når de spiser. Det er helt idiotisk. Barn langt opp i 5-års alderen søler mat når de spiser. Det burde bli "in" igjen at man bruker store smekker (eller kall det forkler) når man spiser mat, i hvertfall så lenge man søler. Da hadde foreldrene spart mange klesvask. Min 5-åring er full av matflekker både på overdel og bukser hver dag når jeg henter h*n i barnehagen. De bruker selvsagt forkler når de maler. Hjemme bruker h*n forkle også når han spiser (det gjør jeg selv også for solidaritetens skyld, jeg bruker forkle når jeg lager maten og beholder det bare på til etter jeg har spist). Praktiske ting bør rett og slett beholdes og bli inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oui Oui Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Folk og barn er forskjellige. Det som er praktisk for ditt barn er kanskje ikke det for alle andre. Det tidspunktet da smekke blir "ut", er vel da de fleste ikke trenger det lenger. Min 3-åring søler ikke mat på klærne lenger, burde vi iføre oss forkler i solidaritet med dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Haha, du tuller!? Kanskje på tide å lære 5-åringen å spise litt penere da, eller? Kan ikke huske at det var nødvendig med _forkle_ når min var fem år og skulle spise... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Du tuller? Hvis ikke er det muligens på tide å lære barnet litt om gode (og appetittelige for de rundt..) spisevaner. Det er lærbart - Ingen av ungene her har brukt eller trengt smekke etter toårsalderen. (neida, alle barn er ikke like, men dette er like fullt lærbart!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hvis barnet er 5 år gammel, skal h*n begynne på skolen om et drøyt halvår(?) Planlegger du at h*n skal bruke smekke da også? Når skal h*n lære å spise uten å søle til klærne? Smekke blir en krykke og sovepute. Ingen grunn til å anstrenge seg for å spise pent, når smekken tar støyten. Med mindre barnet har alvorlige motoriske vansker, er det ingen grunn til å bruke smekke ut over 2-3-årsalderen. Jeg kommer ikke på en eneste femåring jeg noen gang har truffet som ikke ville blitt dødelig fornærmet om jeg dro fram en spisesmekke. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Mitt barn var fem og et halvt år da hun starta på skolen og hadde ikke brukt smekke siden hun var under to år. Det var vel da de andre to slutta også. Selvsagt kan det bli søl etter det også, men det er jeg vel jeg som griser mest... hvilt klær og kaffeflekker, der har du meg. Men smekker,,, no way! Lær ungen å spise uten å rote. mye bedre enn smikke. Og evt godta litt søl og flekker på klærne en overgangsperiode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg er langt på vei enig med deg. Smekke er en praktisk sak som beskytter klærne mot gris og søl, og burde vært naturlig å bruke for de som trenger det. Uansett aldersgruppe. I barnehagen vår har jeg aldri sett en smekke i bruk, selv ikke på småbarnsavdelingen. Nå i den kaldere årstid bruker mange av barna sånne tynne ullplagg. De blir skitne og flekkete, ikke av lek, men av mat. Jeg tror flere av foreldrene synes det er frustrerende å måtte vaske ulltøyet etter en dags bruk..det blir fort hullete og slitt, ikke av bruk, men av vask. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hvis barnet er 5 år gammel, skal h*n begynne på skolen om et drøyt halvår(?) Planlegger du at h*n skal bruke smekke da også? Når skal h*n lære å spise uten å søle til klærne? Smekke blir en krykke og sovepute. Ingen grunn til å anstrenge seg for å spise pent, når smekken tar støyten. Med mindre barnet har alvorlige motoriske vansker, er det ingen grunn til å bruke smekke ut over 2-3-årsalderen. Jeg kommer ikke på en eneste femåring jeg noen gang har truffet som ikke ville blitt dødelig fornærmet om jeg dro fram en spisesmekke. mvh ''Jeg kommer ikke på en eneste femåring jeg noen gang har truffet som ikke ville blitt dødelig fornærmet om jeg dro fram en spisesmekke. '' Ser for meg reaksjonen et slikt forslag ville vekke ;-) Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? .. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 ''De bruker selvsagt forkler når de maler.'' Vær glad for det. Spesielt hvis de bruker maling som ikke går lett av i vask. * erfaring * Må man ikke stort sett vaske klærne til barnehagebarn etter en dags bruk uansett, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Lær ungene å spise uten å søle. Ingen med vettet i behold putter smekker på 5-åringer hver gang de skal spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 ''På et eller annet tidspunkt ble det liksom "ut" at barn over en viss alder skal bruke smekke når de spiser. Det er helt idiotisk. Barn langt opp i 5-års alderen søler mat når de spiser.'' Det gjorde ikke mine. Ingen av dem (jeg har tre) har sølt nevneverdig etter sånn ca fylte to år. ''Det burde bli "in" igjen at man bruker store smekker (eller kall det forkler) når man spiser mat, i hvertfall så lenge man søler. Da hadde foreldrene spart mange klesvask.'' Jeg hadde nok ikke spart så mye klesvask på det nei. Mine sølte ikke med maten, klesvasken kom av lystig lek i sølepytter for eksempel. ''Min 5-åring er full av matflekker både på overdel og bukser hver dag når jeg henter h*n i barnehagen. De bruker selvsagt forkler når de maler. Hjemme bruker h*n forkle også når han spiser (det gjør jeg selv også for solidaritetens skyld, jeg bruker forkle når jeg lager maten og beholder det bare på til etter jeg har spist).'' Hva med å øve litt på å spise pent? ''Praktiske ting bør rett og slett beholdes og bli inn.'' Bordskikk bør være in, både av hensyn til klær og omgivelser, men også av hensyn til de som må sitte ved bordet sammen med en femåring som griser så mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hvis ungen er 5, og har en normal motorikk, tror jeg det er viktigere å lære ungen å spise ordentlig enn å innføre smekker for så store unger. Og dessuten - snuppa mi fylte 6 for snart to uker siden - og klærne hennes vaskes da etter en dags bruk uansett? Klær som har ligget på gulvet og rullet seg (med eieren inni, da) i barnehagen eller på SFO er på ingen måte deilige å ta på seg dagen etter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 ''Jeg kommer ikke på en eneste femåring jeg noen gang har truffet som ikke ville blitt dødelig fornærmet om jeg dro fram en spisesmekke. '' Ser for meg reaksjonen et slikt forslag ville vekke ;-) Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? .. ''Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? ..'' Ydmykelse går vel inn under tortur, ikke barneoppdragelse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 ''Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? ..'' Ydmykelse går vel inn under tortur, ikke barneoppdragelse ''Ydmykelse går vel inn under tortur, ikke barneoppdragelse ;)'' Hehe... mulig det ville ha vært litt over grensen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Her sier jeg meg enig med de fleste andre - om 5-åringen din søler så mye med maten at klærne blir grisete etter hvert måltid tror jeg dere må ta en runde på bordskikk i heimen. Neste høst har du skolebarn, barnet ditt er ikke bittelite lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Her sier jeg meg enig med de fleste andre - om 5-åringen din søler så mye med maten at klærne blir grisete etter hvert måltid tror jeg dere må ta en runde på bordskikk i heimen. Neste høst har du skolebarn, barnet ditt er ikke bittelite lenger. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hehe, her var det mange flinke mammaer med enda flinkere unger - imponerende at det kun er en mamma på hele Dol som har en femåring som søler når h*n spiser! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hehe, her var det mange flinke mammaer med enda flinkere unger - imponerende at det kun er en mamma på hele Dol som har en femåring som søler når h*n spiser! Det er vel ikke mange som har svart at ungen deres ALDRI søler når de spiser. Men de fleste, meg inkludert mener smekke ikke er for 5 åringer. Det er da stor forskjell på det. Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hehe, her var det mange flinke mammaer med enda flinkere unger - imponerende at det kun er en mamma på hele Dol som har en femåring som søler når h*n spiser! Mine søler også fra tid til annen og de er nå over dobbelt så gamle som trådstarters unge. Jeg søler selv også jeg! Men det er da ikke vanlig at en 5-åring søler seg så mye ned at klærne må skiftes etter hvert måltid? At det skjer av og til ja, men ikke hver eneste dag, det høres litt merkelig ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det er vel ikke mange som har svart at ungen deres ALDRI søler når de spiser. Men de fleste, meg inkludert mener smekke ikke er for 5 åringer. Det er da stor forskjell på det. Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det ''Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det'' Kanskje jeg skal bruke smekker med navn på til bordkort på julaften? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.