Gå til innhold

Smekker bør brukes i barnehager

Gjest litt oppgitt mamma

Anbefalte innlegg

Hehe, her var det mange flinke mammaer med enda flinkere unger - imponerende at det kun er en mamma på hele Dol som har en femåring som søler når h*n spiser!

Det mange har poengtert, er at det ikke er barnehagemåltidet fra eller til som gjør at femåringers klær må skiftes hver dag. Dermed sparer man svært lite på å ta på dem smekke eller forkle, man bare utsetter prosessen med å klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Sofline

5

• Lillemus

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

''Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det''

Kanskje jeg skal bruke smekker med navn på til bordkort på julaften? ;o)

Hehe - ja, det hadde vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her var det mange flinke mammaer med enda flinkere unger - imponerende at det kun er en mamma på hele Dol som har en femåring som søler når h*n spiser!

Synes du virkelig det? Jeg har hatt barn i barnhagen i tilsammen 15 år, og jeg har aldri opplevd dette:

''full av matflekker både på overdel og bukser hver dag når jeg henter h*n i barnehagen.''

Jeg forventer faktisk at unger som går sitt siste år i barnehagen fikser å spise såpass pent at dette ikke blir et problem.

Det betyr jo ikke at ungene mine _aldri_ søler, men det er stor forskjell på et og annet uhell og noe som er en fast foreteelse ved hvert eneste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det''

Kanskje jeg skal bruke smekker med navn på til bordkort på julaften? ;o)

Ja - med navn på gjestene og en liten brodert nisse!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt oppgitt mamma

Det er vel ikke mange som har svart at ungen deres ALDRI søler når de spiser. Men de fleste, meg inkludert mener smekke ikke er for 5 åringer. Det er da stor forskjell på det.

Det hender vel av og til at vi voksne også søler når vi spiser, men vi bruker da ikke smekke for det

I tidligere tider pleide voksne å feste servietten i halsgropen før måltidet. Jeg ønsker meg den skikken tilbake igjen. Ærlig talt, det er mye mat som er sølete! Hvorfor ikke forebygge sølingen på en enkel måte og beskytte klærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt oppgitt mamma

Det mange har poengtert, er at det ikke er barnehagemåltidet fra eller til som gjør at femåringers klær må skiftes hver dag. Dermed sparer man svært lite på å ta på dem smekke eller forkle, man bare utsetter prosessen med å klare seg uten.

"Det er ikke barnehagemåltidet fra eller til som gjør at femåringers klær må skiftes hver dag.".

Jo i vårt tilfelle er det faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tidligere tider pleide voksne å feste servietten i halsgropen før måltidet. Jeg ønsker meg den skikken tilbake igjen. Ærlig talt, det er mye mat som er sølete! Hvorfor ikke forebygge sølingen på en enkel måte og beskytte klærne?

Du får ta med en forklesmekke i barnehagen og forlange at de sørger for at ditt barn bruker den til hvert måltid da vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt oppgitt mamma

Jeg er langt på vei enig med deg. Smekke er en praktisk sak som beskytter klærne mot gris og søl, og burde vært naturlig å bruke for de som trenger det. Uansett aldersgruppe.

I barnehagen vår har jeg aldri sett en smekke i bruk, selv ikke på småbarnsavdelingen. Nå i den kaldere årstid bruker mange av barna sånne tynne ullplagg. De blir skitne og flekkete, ikke av lek, men av mat. Jeg tror flere av foreldrene synes det er frustrerende å måtte vaske ulltøyet etter en dags bruk..det blir fort hullete og slitt, ikke av bruk, men av vask.

TAKK!!! Så deilig at noen skjønner hva jeg mener!

Ullplagg ja, ikke minst. Jeg kan ikke bruke ullplagg på poden i barnehagen (som innegenser feks) nettopp av denne grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt oppgitt mamma

Hvis ungen er 5, og har en normal motorikk, tror jeg det er viktigere å lære ungen å spise ordentlig enn å innføre smekker for så store unger.

Og dessuten - snuppa mi fylte 6 for snart to uker siden - og klærne hennes vaskes da etter en dags bruk uansett? Klær som har ligget på gulvet og rullet seg (med eieren inni, da) i barnehagen eller på SFO er på ingen måte deilige å ta på seg dagen etter!

Barnet mitt har littegrann dårligere motorikk enn andre barn, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke barnehagemåltidet fra eller til som gjør at femåringers klær må skiftes hver dag.".

Du får sende med han smekke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er situasjonen deres forskjellig fra hva min var.

Mine erfaringer er dessuten for gamle til at jeg vet hva som er "inne" eller "ute" når det gjelder barnehager. Hvis jeg bestemte over barnehagemåltider, ville jeg antakelig gått inn for mat som ikke var altfor sølete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kommer ikke på en eneste femåring jeg noen gang har truffet som ikke ville blitt dødelig fornærmet om jeg dro fram en spisesmekke.

''

Ser for meg reaksjonen et slikt forslag ville vekke ;-) Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? ..

''Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? ..''

I desperate tilfeller kan den være relevant. Men da hjemme, uten masse tilskuere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er dessuten for gamle til at jeg vet hva som er "inne" eller "ute" når det gjelder barnehager. Hvis jeg bestemte over barnehagemåltider, ville jeg antakelig gått inn for mat som ikke var altfor sølete.

''Hvis jeg bestemte over barnehagemåltider, ville jeg antakelig gått inn for mat som ikke var altfor sølete.''

Om jeg jobbet i barnehage, ville jeg vært svoren motstander av kokt, skivet egg i småbarnsavdelinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kunne kanskje fungere som "straff" (konsekvens) av manglende vilje til å vise alminnelig bordskikk? ..''

Ydmykelse går vel inn under tortur, ikke barneoppdragelse ;)

''Ydmykelse går vel inn under tortur, ikke barneoppdragelse ;)''

Om barnet drev foreldertortur ved notorisk søling, ville jeg kunnet strekke meg langt mhp foreldrenes sanksjonsmuligheter.

Men nå får jeg visjoner om barnet som bare ble storfornøyd av å få en smekke og tolket det som tillatelse til å grise verre enn noen gang...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK!!! Så deilig at noen skjønner hva jeg mener!

Ullplagg ja, ikke minst. Jeg kan ikke bruke ullplagg på poden i barnehagen (som innegenser feks) nettopp av denne grunn.

Har du levert med noen smekker som barnet kan bruke i barnehagen? Og hvordan ville barnet reagere på å bli utstyrt med smekke?

Du kan ikke forlange at alle ungene skal bruke smekke.

Hvordan ville det vært å sende med noen t-skjorter som brukes utenpå de andre klærne under måltider?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring søler også innimellom, type "miste en bit av gaffelen" eller velter et glass...

At hun derimot ser ut som hun har vært i krigen etter å ha spist ei skive, DET er det vel 4-5 år siden var tilfellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en småbarnsavdeling - tomatsuppe er definitivt en høydare!!

Not! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt oppgitt mamma

Har du levert med noen smekker som barnet kan bruke i barnehagen? Og hvordan ville barnet reagere på å bli utstyrt med smekke?

Du kan ikke forlange at alle ungene skal bruke smekke.

Hvordan ville det vært å sende med noen t-skjorter som brukes utenpå de andre klærne under måltider?

mvh

Det med å ha en t-skjorte utenpå genseren er noe jeg faktisk har brukt endel med ham. God ide om jeg bruker det mer konsekvent. Det er mye lettere å vaske en t-skjorte enn feks et ullplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg hadde barnehagebarn, så var jeg superglad hver gang jeg hentet et megaskittent barn. Det var et tegn på at barnet mitt hadde hatt det bra og vært aktiv i løpet av barnehagedagen.

Matflekker hører med, og det kunne ikke ramle meg inn å sette smekke eller bruke forkle på 5-åringen min når vi spiser mat hjemme heller.

Men, jeg kan forstå at det ikke er morsomt med matflekker som kanskje ikke går av. Samtidig så har man jo ikke på barna klær i barnehagen som man ikke kan godta at får flekker.

Det er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Smekke og spiseforkle på en femåring syner jeg høres helt vilt ut. Det blir noe annet når det gjelder maling, såklart.

Femåringer skal være i stand til å spise noenlunde pent, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...