Gå til innhold

Smekker bør brukes i barnehager

Gjest litt oppgitt mamma

Anbefalte innlegg

Jeg er langt på vei enig med deg. Smekke er en praktisk sak som beskytter klærne mot gris og søl, og burde vært naturlig å bruke for de som trenger det. Uansett aldersgruppe.

I barnehagen vår har jeg aldri sett en smekke i bruk, selv ikke på småbarnsavdelingen. Nå i den kaldere årstid bruker mange av barna sånne tynne ullplagg. De blir skitne og flekkete, ikke av lek, men av mat. Jeg tror flere av foreldrene synes det er frustrerende å måtte vaske ulltøyet etter en dags bruk..det blir fort hullete og slitt, ikke av bruk, men av vask.

''Nå i den kaldere årstid bruker mange av barna sånne tynne ullplagg. De blir skitne og flekkete, ikke av lek, men av mat. ''

Ungene mine bruker t-skjorter eller tynne trøyer utenpå ullplaggene. Da slipper vi å vaske ull altfor ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Sofline

5

• Lillemus

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg er møkk lei av at treåringen kommer hjem med klær som noen ganger er ødelagte av flekker. F.eks. papirka (som er sunt og en av de få grønnsakene alltid spiser) lager flekker som er umulige å få vekk.

Jeg kjøper nå stort sett bare mørkeblå og mørkebrune klær hvor flekkene ikke synes. De få gangen han får lov til å ha på seg lyse klær i barnehagen er de dagene der ikke er "permanente flekklagere" med på matpakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Smekke og spiseforkle på en femåring syner jeg høres helt vilt ut. Det blir noe annet når det gjelder maling, såklart.

Femåringer skal være i stand til å spise noenlunde pent, mener jeg.

Hvorfor er det noe annet når det gjelder maling? Maling beregnet til småbarn i dag går av i vask. Det gjør ikke bananflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange har poengtert, er at det ikke er barnehagemåltidet fra eller til som gjør at femåringers klær må skiftes hver dag. Dermed sparer man svært lite på å ta på dem smekke eller forkle, man bare utsetter prosessen med å klare seg uten.

Jo, det er ofte det, i hvert fall her i huset. På denne årstiden er det jo bare ytterklærne som blir møkkete av å være ute. Og jord, etc. går av i vask, i motsetning til mange matflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig det? Jeg har hatt barn i barnhagen i tilsammen 15 år, og jeg har aldri opplevd dette:

''full av matflekker både på overdel og bukser hver dag når jeg henter h*n i barnehagen.''

Jeg forventer faktisk at unger som går sitt siste år i barnehagen fikser å spise såpass pent at dette ikke blir et problem.

Det betyr jo ikke at ungene mine _aldri_ søler, men det er stor forskjell på et og annet uhell og noe som er en fast foreteelse ved hvert eneste måltid.

''Jeg forventer faktisk at unger som går sitt siste år i barnehagen fikser å spise såpass pent at dette ikke blir et problem.''

Men barnehager er jo ikke bare for 5-åringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På et eller annet tidspunkt ble det liksom "ut" at barn over en viss alder skal bruke smekke når de spiser. Det er helt idiotisk. Barn langt opp i 5-års alderen søler mat når de spiser.''

Det gjorde ikke mine. Ingen av dem (jeg har tre) har sølt nevneverdig etter sånn ca fylte to år.

''Det burde bli "in" igjen at man bruker store smekker (eller kall det forkler) når man spiser mat, i hvertfall så lenge man søler. Da hadde foreldrene spart mange klesvask.''

Jeg hadde nok ikke spart så mye klesvask på det nei. Mine sølte ikke med maten, klesvasken kom av lystig lek i sølepytter for eksempel.

''Min 5-åring er full av matflekker både på overdel og bukser hver dag når jeg henter h*n i barnehagen. De bruker selvsagt forkler når de maler. Hjemme bruker h*n forkle også når han spiser (det gjør jeg selv også for solidaritetens skyld, jeg bruker forkle når jeg lager maten og beholder det bare på til etter jeg har spist).''

Hva med å øve litt på å spise pent?

''Praktiske ting bør rett og slett beholdes og bli inn.''

Bordskikk bør være in, både av hensyn til klær og omgivelser, men også av hensyn til de som må sitte ved bordet sammen med en femåring som griser så mye.

''Det gjorde ikke mine. Ingen av dem (jeg har tre) har sølt nevneverdig etter sånn ca fylte to år. ''

Så var barna dine kanskje motorisk foran "normalen"...? Jeg har en treåring som (ifølge helsesøster) er motorisk på høyde med andre treåringer. Men når han spiser ting som safter, blir det flekker på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det noe annet når det gjelder maling? Maling beregnet til småbarn i dag går av i vask. Det gjør ikke bananflekker.

Det er stor forskjell på en treåring og en femåring når det gjelder dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg forventer faktisk at unger som går sitt siste år i barnehagen fikser å spise såpass pent at dette ikke blir et problem.''

Men barnehager er jo ikke bare for 5-åringer....

Men du kan jo ikke putte på smekker på 5-6-åringer fordi det finnes mindre barn i barnehagen...

Forøvrig er jeg enig med deg i at 1-2-3-åringer fint kan få bruke smekker i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg bestemte over barnehagemåltider, ville jeg antakelig gått inn for mat som ikke var altfor sølete.''

Om jeg jobbet i barnehage, ville jeg vært svoren motstander av kokt, skivet egg i småbarnsavdelinger.

mvh

Og tomatsuppe. Herlighet som barna så ut etter at tomatsuppa var spist eller sølt på klæra alt etter som man ser det. Jeg jobbet i en barnehage og lurte på hvem som kom på den ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes overdeler stort sett bare en dag uansett, så jeg ser ikke helt problemet.... Tviler på at ermene til barna er rene etter en dag i bhg, selv _med_ smekke...så da må de vaskes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tomatsuppe. Herlighet som barna så ut etter at tomatsuppa var spist eller sølt på klæra alt etter som man ser det. Jeg jobbet i en barnehage og lurte på hvem som kom på den ideen.

Ser poenget.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malingstøy er arbeidsklær. Også voksne tenker over hva de har på seg før de begynner å male. Selv om mye maling som barna bruker kan vaskes av, er det ikke sikkert at fargen ikke setter flekker på klærne.

Men det er vanlig å ikke behøve egne klær for å spise når man er over en viss alder og har normal motorikk. Femåringer bør som regel kunne spise uten å være helt tilgriset hver gang. Spise gjør man ganske mange ganger i løpet av en dag i forhold til hvor ofte man maler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke bananflekker av? Jeg får dem alltid bort, jeg. Ikke alltid maling, men jeg er nå ikke så nøye på å bare bruke maling som til og med kan spises hvis så ønskes. Jeg gadd aldri å bruke maling da sønnen var så knøttliten at han kunne finne på å spise det. Sånne minier skjønner ikke filla uansett. De kan jo like gjerne male med ketchup og ertestuing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...