Gjest Cillipp Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Min datter på 5,5 mnd vil ikke ha fast føde, kun bryst. Vi introduserte fast føde da hun var 4 mnd, etter anbefalinger fra helsesøster pga dårlig vektoppgang. Hun ser ut til å like maten i begynnelsen og spiser 3-4 skjeer før hun ikke vil ha mer. Tilbyr jeg puppen etter dette spiser hun som en sulten ulv. I utgangspunktet er jeg ikke veldig bekymret for dette, da jeg vet at introduksjon av fast føde tar tid i starten. Men når jeg setter hennes "matnekt" i sammenheng med hennes avføring, lurer jeg litt. Hun har de siste to ukene hatt grønn/mørkegrønn (og myk) avføring. Har lest at dette kan skyldes irritabel tarm og lurer på om det kan være forklaringen på hvorfor hun ikke vil ha maten. Kan hun ha ubehag/irritasjon når hun spiser? Hun bæsjer alltid når hun får fast føde på ettermiddagen. Hvis du mener maten gir henne ubehag/irritert tarm, hva bør jeg i så fall gjøre? Hun spiser mild mat som grøt, søtpotet, gulrot, banan og avocado. Takk for råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg synes ikke de symptomer du beskriver passer med det som kalles irritabel tarm syndrom.Når barnet har vært fullammet i 4-5 mnd og det skal introduseres fastere føde vil mange rearagere på den nye smaken og konsistensen av maten.Det er en kritisk periode som kan vare i 2-3 mnd. Den nye maten må tilbys i små mengder, men ofte kan det by på problemer. Får barnet brystmelk er jo det en " fallskjerm" dersom inntak av fastere føde er mindre enn du ønsker. Følg med vekten opg barnets almentistand. Er vektøkningen god er det ingen fare, men fortsett med å tilby fastere føde slik du har gjort.. Fargen og konsistensen av avføringen er innenfor det normale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.