Gå til innhold

Han blir aldri fornøyd:(

Gjest mammas-feil

Anbefalte innlegg

Gjest mammas-feil

Gutten vår på 5 er nok litt bortskjemt.

Jeg har synes det er gøy å kjøpe med en leke eller to til ham når jeg er ute og handler. Noen ganger en gang i uka.

Kommer jeg hjem med en leke sier han: får jeg bare en!

Jeg blir da lei meg for at han ikke sier takk og er glad for det han får, men jeg har nok meg selv å takke.

I dag tidlig ville han ha is og jeg ga ham kuleis i kjeks. Han ble sur da han fikk isen, for den ene kula satt ikke rett oppå den andre...

alt jeg gjør er feil og alt han får er ikke bra.

Jeg ble litt sur og sa at hvis ikke han er glad for å få is og sier takk, så tar jeg den tilbake. Han begynte da å sutre og sa, jeg sa takk (det gjorde han ikke).

Ga ham isen likevel og han spiste den opp.

Problemet mitt nå er hvordan jeg skal få snudd dette. Det oppstår vanskelige situasjoner med søsken, andre barn osv. Han skal alltid få det som han vil.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

'' Jeg har synes det er gøy å kjøpe med en leke eller to til ham når jeg er ute og handler. Noen ganger en gang i uka''

Og du skjønner ikke hvordan du kan snu dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammas-feil

'' Jeg har synes det er gøy å kjøpe med en leke eller to til ham når jeg er ute og handler. Noen ganger en gang i uka''

Og du skjønner ikke hvordan du kan snu dette?

Jeg har sluttet med å kjøpe så mange leker til ham. Det gjelde jo ikke bare leker her, men alt han får av mat, bestikk osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammas-feil

hihi, håper og tror det er mye troll her for tiden ;)

Helt klart er dette mammas-feil ja. Hvordan er de andre barna oppdratt da?

Bra du synes det er gøy da. Er vel ikke uvanlig å ville kjøpe med noen småting til barna når men er ute.

Eldstemann fikk også mange ting, men er ikke slik i hele tatt.

Han på 5 skal alltid taes hensyn til så ikke han gråter. Istedenfor han skal vræle, får han viljen sin så det blir ro her.

Har en liten gutt også som krever veldig mye, derfor har vi ikke orket å ta tak i problemet med mellomste.

det enkleste er jo at han får viljen sin, for alt vi sier nei til blir en kamp.

Nå vil jeg snu dette og ville ha noen råd. Trenger ikke latter tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kutt helt ut lekekjøp bortsett fra til bursdag, jul og en feriegave eller to. Unger trenger ikke nye leker hver uke.

2. Hvorfor skulle han få is på en vanlig fredag morgen? Is og godis hører helgen og andre aneldninger som bursdag eller besøk.

3. Forklar at det å bestemme må gå på rundgang, ingen kan bestemme hele tiden og de voksne bestemmer mer enn barna. Sånn er det bare. Ingen diskusjon. Men ikke bli for streng heller, han kan selv bestemme om han vil ha den røde eller den blå genseren, om han vil ha leverpostei eller ost på skiva og sånt selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammas-feil

1. Kutt helt ut lekekjøp bortsett fra til bursdag, jul og en feriegave eller to. Unger trenger ikke nye leker hver uke.

2. Hvorfor skulle han få is på en vanlig fredag morgen? Is og godis hører helgen og andre aneldninger som bursdag eller besøk.

3. Forklar at det å bestemme må gå på rundgang, ingen kan bestemme hele tiden og de voksne bestemmer mer enn barna. Sånn er det bare. Ingen diskusjon. Men ikke bli for streng heller, han kan selv bestemme om han vil ha den røde eller den blå genseren, om han vil ha leverpostei eller ost på skiva og sånt selvfølgelig.

Det blir nok tøft en periode, men vi må bare gjennom det. Orker ikke ha det slik lenger.

Vet jo at barne er et produkt skapt av foreldrene.

Barneoppdragelse er ikke enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du synes det er gøy da. Er vel ikke uvanlig å ville kjøpe med noen småting til barna når men er ute.

Han på 5 skal alltid taes hensyn til så ikke han gråter. Istedenfor han skal vræle, får han viljen sin så det blir ro her.

Har en liten gutt også som krever veldig mye, derfor har vi ikke orket å ta tak i problemet med mellomste.

''Istedenfor han skal vræle, får han viljen sin så det blir ro her.''

Dette vet jo den mellomste utmerkt godt, om han hyler høyt nok og lenge nok så får han viljen sin. Send ham på rommet (eller på et annet mer egnet rom om han deler rom) når han oppfører seg sånn og ikke gi etter en millimeter når han begynner sånn. Det kan ta tid, men han lærer nok til slutt.

Og vær konsekvent. Ekstremt konsekvent.

Og gi masse positiv oppmerksomhet når han gjør noe bra, eller når han ikke hyler og vræler - da skal man rose og klemme! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eldstemann fikk også mange ting, men er ikke slik i hele tatt. Han på 5 skal alltid taes hensyn til så ikke han gråter. ''

Noen barn kan skjemmes grundig bort uten å bli bortskjemt, andre tåler det slett ikke. Slik er det bare tror jeg, og da må de bare behandles forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok, om dette er seriøst så skal jeg prøve meg på ett skikkelig svar til deg.

Tenker ennå at dette er mammas feil. Uten noe latter. Nei, det er slett ikke vanlig å kjøpe en ting og to hver uke til ungene, og heller ikke gi dem is en vanlig morgen. Klart man skal kunne kose seg av og til i hverdagen også, men noen vane bør det ikke bli.

Har selv fire barn (1 1/2, 5, 7 og 9 år). Er langt ifra noen supermamma, men ganske flink til å ikke gi etter for sutring.

Om situasjonen nå er slik hos dere tror jeg du må innse at det er en lang prosess å snu. Slutt å kjøpe gaver i ukene, og får han ikke isen sin "perfekt", og syter for dette - kast hele isen. Det kommer nok til å komme både tårer og sutring, men vær bestemt - og ikke minst, forklar skikkelig hvorfor du tar beslutningene dine.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er vel ikke uvanlig å ville kjøpe med noen småting til barna når men er ute. ''

Jeg tror det er ganske uvanlig å kjøpe med seg en leke hver gang man er i butikken eller såpass ofte som en gang i uken.

Det er nok bare å være streng. Slutte å kjøpe leker "til hverdags". Ikke gi etter når han klager. Vær konsekvent.

I eksempelet ditt, da du sa at han måtte si takk for å få isen, må du for all del ikke gi han den når han nekter. Det han lærer da er at han kan gi blaffen i det du sier. Dere må nok tåle litt bråk en stund, men min erfaring er at ungene lærer ganske fort når man strammer inn og at ting blir bedre ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutring hører man ikke på. Prat ordentlig, eller hold munn (det får min datter på 6 beskjed om, og har fått det siden hun begynte å snakke).

Funker ikke det, og man fortsetter å sutre, så må man gå et annet sted. Resten av familien skal slippe å høre på.

Ved evt. raserianfall ved "forvisning" (høres ut som det fort kan komme), er det du som vet best hva som funker på din sønn. Her har det fungert med at hun får beskjed om å ta seg sammen, at det ikke er synd på henne, at det er helt ok å være sint, men at man ikke gjør det på den måten (kort og konsis beskjed, ikke utbroderinger), og alt etter hvilken periode hun er i konfiskeres evt leker, ds, tv-tid eller lignende dersom hun fortsetter vrælinga. Tar ikke mange ganger før de skjønner poenget.

Slutt å handle til ham!

Du kan evt spørre i forkant hvilken iskule han vil ha øverst og nederst. Forklar deretter før du gir ham isen (eller hva det måtte være) at dersom han vil ha det, så er det DU som gjør det på den måten DU får det til på, og at du ikke vil ha klaging når du kommer med det. Klager han allikevel, inndra isen, og IKKE gi deg... Tar ikke lang tid før det poenget er klart heller...

Forklar ham gjerne at du/dere har "glemt" å lære ham hvordan man skal oppføre seg, og at dere nå skal gjøre det. Han trenger ikke å like det, men det er sånn det blir fra nå av.

Hilsen meg som har hatt en usedvanlig stri unge fra dag 1, men som nå har en VELDIG fornøyd, blid og medgjørlig 6-åring som fortsatt tør å ha egne meninger men som godtar et nei uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din jobb å gjøre ungene fornøyde til enhver tid.

Ikke gjør deg til slave av den gode stemning. Noen ganger gjør du den beste forelderjobben når ungene står i bro og vræler fordi de ikke får viljen sin.

Opptre så uanfektet og uimponert som du kan av barnets utbrudd. Samtidig som du er supertydelig på grenser og konsekvenser.

Neste gang han klager på en is som har feilplasserte kuler, spiser noen andre isen eller den går i søpla. Og det er enden på den isspisingen.

På enkelte områder bør det ikke gis noen nye sjanser. Skikkelig oppførsel med en gang eller så er toget gått.

Å la unger terrorisere seg til å få viljen sin ved sutring, klaging, hyl og skrik er noe av det mest kortsiktige man kan gjøre. Tenk deg den samme typen adferd når ungen er 15 i stedet for 5. Bedre å oppdra barnet, først som sist.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammas-feil

Sutring hører man ikke på. Prat ordentlig, eller hold munn (det får min datter på 6 beskjed om, og har fått det siden hun begynte å snakke).

Funker ikke det, og man fortsetter å sutre, så må man gå et annet sted. Resten av familien skal slippe å høre på.

Ved evt. raserianfall ved "forvisning" (høres ut som det fort kan komme), er det du som vet best hva som funker på din sønn. Her har det fungert med at hun får beskjed om å ta seg sammen, at det ikke er synd på henne, at det er helt ok å være sint, men at man ikke gjør det på den måten (kort og konsis beskjed, ikke utbroderinger), og alt etter hvilken periode hun er i konfiskeres evt leker, ds, tv-tid eller lignende dersom hun fortsetter vrælinga. Tar ikke mange ganger før de skjønner poenget.

Slutt å handle til ham!

Du kan evt spørre i forkant hvilken iskule han vil ha øverst og nederst. Forklar deretter før du gir ham isen (eller hva det måtte være) at dersom han vil ha det, så er det DU som gjør det på den måten DU får det til på, og at du ikke vil ha klaging når du kommer med det. Klager han allikevel, inndra isen, og IKKE gi deg... Tar ikke lang tid før det poenget er klart heller...

Forklar ham gjerne at du/dere har "glemt" å lære ham hvordan man skal oppføre seg, og at dere nå skal gjøre det. Han trenger ikke å like det, men det er sånn det blir fra nå av.

Hilsen meg som har hatt en usedvanlig stri unge fra dag 1, men som nå har en VELDIG fornøyd, blid og medgjørlig 6-åring som fortsatt tør å ha egne meninger men som godtar et nei uten problemer...

Takk for svar.

Har allerede begynt å ta tak i ting. Forstår jeg ikke må gi meg.

det er bare så flaut når vi er på besøk hos andre. Det er feil stol, feil glass, vil ha annen mat osv. ..Det tar ingen ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har allerede begynt å ta tak i ting. Forstår jeg ikke må gi meg.

det er bare så flaut når vi er på besøk hos andre. Det er feil stol, feil glass, vil ha annen mat osv. ..Det tar ingen ende.

Hvis jeg kan si det uten at du føler deg tråkket på - sånn er han fordi det har funket tidligere....

Hadde det aldri hatt en effekt (jeg sier ikke at han nødvendigvis får det som han vil, men han får ihvertfall kanskje oppmerksomhet når han driver på?), så ville han ha gitt seg...

Dropp de besøkene hvor du ikke kan forklare at "vi er i ferd med å ta en snuoperasjon hjemme, det kan hende at X blir sånn og sånn, men jeg har tenkt å stå i konflikten med ham" en periode framover, da vel? Sannsynligvis har alle dere er på besøk hos lagt merke til oppførselen hans og er velvillige til å være med på å snu den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan si det uten at du føler deg tråkket på - sånn er han fordi det har funket tidligere....

Hadde det aldri hatt en effekt (jeg sier ikke at han nødvendigvis får det som han vil, men han får ihvertfall kanskje oppmerksomhet når han driver på?), så ville han ha gitt seg...

Dropp de besøkene hvor du ikke kan forklare at "vi er i ferd med å ta en snuoperasjon hjemme, det kan hende at X blir sånn og sånn, men jeg har tenkt å stå i konflikten med ham" en periode framover, da vel? Sannsynligvis har alle dere er på besøk hos lagt merke til oppførselen hans og er velvillige til å være med på å snu den ;)

Forresten - min 6-åring har ved flere anledninger blitt plassert i bilen når vi har vært på besøk og oppførselen har vært ufordragelig...

Jeg sier så klart ikke at hun sitter der resten av besøket, men det er det stedet det går an å fjerne ungen til når man ikke er hjemme - og det er ganske tydelig for ungen når det til og med er UTENFOR huset....

Jeg høres kanskje innmari streng ut, men jentungen har da fått en advarsel eller to først på en rolig måte (trikset er å ikke vise at man blir sint/irritert/frustrert/lei seg), og når det ikke funker, blitt fulgt/båret ut i bilen... På hyling som "jeg viiiiiiiil ikkeeeeeeee" svarer jeg rolig når ungen puster inn (for da er det ikke hyling og de har mulighet for å høre) at "det vet jeg, men jeg ga deg beskjed og nå blir det sånn". Også gir jeg gjerne beskjed om på neste "innpust" hva jeg forventer, og at jeg snart kommer og hører om barnet er klart igjen...

Min 6-åring får ikke lov til å "terrorisere" andre folk med sin oppførsel og sitt dårlige humør - og det fikk hun ikke lov til da hun var 3 heller... Sammen med andre kan man gjerne mislike det som skjer, eller ønske ting på en annen måte, men man oppfører seg uansett om ting ikke går akkurat som man hadde tenkt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - min 6-åring har ved flere anledninger blitt plassert i bilen når vi har vært på besøk og oppførselen har vært ufordragelig...

Jeg sier så klart ikke at hun sitter der resten av besøket, men det er det stedet det går an å fjerne ungen til når man ikke er hjemme - og det er ganske tydelig for ungen når det til og med er UTENFOR huset....

Jeg høres kanskje innmari streng ut, men jentungen har da fått en advarsel eller to først på en rolig måte (trikset er å ikke vise at man blir sint/irritert/frustrert/lei seg), og når det ikke funker, blitt fulgt/båret ut i bilen... På hyling som "jeg viiiiiiiil ikkeeeeeeee" svarer jeg rolig når ungen puster inn (for da er det ikke hyling og de har mulighet for å høre) at "det vet jeg, men jeg ga deg beskjed og nå blir det sånn". Også gir jeg gjerne beskjed om på neste "innpust" hva jeg forventer, og at jeg snart kommer og hører om barnet er klart igjen...

Min 6-åring får ikke lov til å "terrorisere" andre folk med sin oppførsel og sitt dårlige humør - og det fikk hun ikke lov til da hun var 3 heller... Sammen med andre kan man gjerne mislike det som skjer, eller ønske ting på en annen måte, men man oppfører seg uansett om ting ikke går akkurat som man hadde tenkt....

''På hyling som "jeg viiiiiiiil ikkeeeeeeee" svarer jeg rolig når ungen puster inn (for da er det ikke hyling og de har mulighet for å høre) at "det vet jeg, men jeg ga deg beskjed og nå blir det sånn". Også gir jeg gjerne beskjed om på neste "innpust" hva jeg forventer, og at jeg snart kommer og hører om barnet er klart igjen...''

LOL!

:-)

Ingen ting galt med stemmevolumet der i gården.

Er for øvrig hjertens enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På hyling som "jeg viiiiiiiil ikkeeeeeeee" svarer jeg rolig når ungen puster inn (for da er det ikke hyling og de har mulighet for å høre) at "det vet jeg, men jeg ga deg beskjed og nå blir det sånn". Også gir jeg gjerne beskjed om på neste "innpust" hva jeg forventer, og at jeg snart kommer og hører om barnet er klart igjen...''

LOL!

:-)

Ingen ting galt med stemmevolumet der i gården.

Er for øvrig hjertens enig.

mvh

Hos snuppa mi er det ikke noe galt med volumet, nei ;)

Men det skal sies, det går laaaaaaaaaang tid mellom hver gang vi har det sånn nå, altså... Jeg kan ikke huske sist, egentlig...

Også forbauser det meg vel ikke at du er enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller ham at du har bestemt deg for å ikke kjøpe flere leker til ham når du er på bytur fordi du har merket at han ikke blir fornøyd uansett. Jovisst vil han protestere, men det må han bare få lov til ;)

Etter en tid (når han ser ut til å ha lagt av seg nykkene sine) kjøper du en liten ting til ham og ser reaksjonen. Sannsynligvis vil han si tusen takk og vise at han er glad, og da kan du si at det jammen var kjekt å kjøpe noe til ham når han ble så glad. I fortsettelsen kjøper du IKKE ting til ham hver uke.... det er jo den beste oppskriften på hvordan få bortskjemte barn ;)

Når han klaga over isen burde du bare tatt fra ham isen og kasta den - nettopp fordi dette er ei vanlig "greie" fra hans side. Jeg hadde satt hardt mot hardt, for du verden så store problemer han kan få senere i livet dersom du ikke greier å snu dette nå... Det er ikke for sent, så dette fikser du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang vi gjorde det samme... Vi skulle spise pizza ute, og mellomstejenta slo seg helt vrang før vi gikk ut av bilen. Det ble avgjort at hun og pappaen skulle vente i bilen mens vi andre tre spiste pizza;) Dyrekjøpt lærepenge og ungen skjønte fort hun hadde gjort noe dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...